Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 je deze, in principe niet door de raad bedoelde, effecten wilt bestrijden dan kan dat ons inziens door het tijdvak percentage open te breken en hieraan is een juridisch risi co verbonden. Maar er liggen goede argumenten ten grondslag aan een dergelijke hersteloperatie, die een zeer reële kans geven dat deze procedure zal worden gewonnen. Als je dit gegeven afweegt tegen de gevolgen van niet herstellen, een tegenslag van vele miljoenen wat de inkomsten betreft voor deze gemeente, en het feit dat eigenaren en huurders een veel groter deel van de OZB-belastingen op moeten gaan brengen dan wij in de raad bedoeld hadden, dan is de con clusie van onze fractie dat we niet om een hersteloperatie heen kunnen. Onze gedachten gaan daarbij uit naar het voor keurscenario van het college. Hiermee wordt het ontstane tekort aan inkomsten van f 5,2 miljoen goed gemaakt en be talen de woningen vanaf volgend jaar het bedoelde tarief van f 24,-, waarmee de scheve lastendruk van de baan is. Daarbij merken wij op dat het tweede scenario de meest zui vere vorm van herstellen zou zijn, omdat dit scenario te vens voorziet in het terugbetalen van het dit jaar te veel geïnde bij de categorie woningen. Zou je dat in dit jaar nog willen terugbetalen, dan brengt dat echter heel veel kosten met zich mee. Ook aan het verrekenen van het teveel betaalde bij de belastingaanslag van volgend jaar lijken een aantal nadelen te zitten. Van de wethouder zouden wij graag willen weten hoe dit precies zit, omdat dit scenario in ieder geval onze sympathie heeft. De CDA-fractie is van plan zo meteen een motie in te dienen - hij is al rondge deeld inmiddels - om de extra uitkering uit het Gemeente fonds van f 1,5 miljoen per jaar in te zetten bij de her steloperatie. Ik betrek die motie nu alvast in dit betoog om in de loop van de avond niet onnodig veel tijd te ver liezen Naar ons inzicht zou deze f 1,5 miljoen niet op deze wijze ingezet moeten worden, omdat dit leidt tot een lastenver lichting, waar op dit moment in Leeuwarden geen aanleiding voor is. Leeuwarden steekt wat totale lastendruk betreft niet slecht af landelijk gezien. Er is voor ons geen reden deze f 1,5 miljoen anders te benaderen dan de algemene uit kering uit het Gemeentefonds. De hoogte van de uitkering uit het Gemeentefonds in het algemeen is namelijk onder meer afhankelijk van de waarde van het onroerend goed in een gemeente. De gemeente is vrij in de beslissing hoeveel belasting zij wil heffen op basis van die waarde. En er is wat dat betreft dus ook geen rechtstreekse band tussen de inkomsten van de OZB en de inkomsten via het Gemeentefonds. Nu gebleken is dat de waarde van het onroerend goed lager is dan eerst op basis van de verkeerde taxaties was doorge geven, keert het Gemeentefonds nog f 1,5 miljoen extra uit, die dus ook niet rechtstreeks in verband te brengen is met de opbrengsten uit de OZB-belastingen. Wij kunnen het col lege daarom volgen in de beslissing deze in eerste instan- 1—-L Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 28 en 30 mei 2001 tie niet verwachte inkomsten in te zetten voor de bestem mingsreserve Als collegepartijen hebben wij constructief overleg gevoerd om te kijken of wij tot een gezamenlijk scenario zouden kunnen komen over de inhoud van een eventuele herstelopera tie. Wij zijn ons er ook van bewust dat er vanavond een be sluit moet vallen. Daarom zijn wij, zoekend naar de meer derheid in deze raad, bereid de motie van de CDA-fractie eventueel in overweging te nemen. Daarbij geven wij nu ook alvast aan dat we mogelijkerwijs zelf ook een motie in gaan dienen, die wat ons betreft een betere optie is, mocht er geen meerderheid voor het voorkeursscenario van het college zijn. Daarin zien wij af van het met terugwerkende kracht innen van de f 5,2 miljoen, die dit jaar te weinig is be taald door de niet-woningenBegrotingstechnisch is dit een zuivere handelswijze die, ervan uitgaande dat ook de wonin gen niet met terugwerkende kracht worden hersteld, een zelfde uitgangsprincipe realiseert voor woningen en niet- woningen. Het teveel dan wel te weinig geïnde in dit jaar wordt afgeboekt en volgend jaar wordt vanuit een nulpositie gestart. Dit zou ten aanzien van een collegevoorstel bete kenen dat de extra 10 punten niet worden ingezet en het tijdvakpercentage wordt ingesteld op 1,54. Zou het echter zo zijn dat de motie van het CDA het haalt (De VoorzitterEven mevrouwniemand van ons heeft de mo tie, laat staan dat we weten dat er een motie komt. Dus het is goed dat u even praat vanuit uw eigen motie of uw eigen stelling, anders begrijpen we het niet meer.) (De heer Krol: Voorzitter, ik heb die motie reeds uitge deeld en wat mevrouw Sijtsma daarover naar voren brengt klopt. (De VoorzitterNou begrijp ik het geheimzinnigemaar for meel kan dat niet. U kunt niet op een motie reagerendie niet bij de voorzitter is.) Ik heb erop geanticipeerd. Zou het echter zo zijn dat die motie het straks gaat halen of dat er een andere optie is die een meerderheid in de raad gaat krijgen, afgezien van het voorkeursscenario van het college, dan is de motie, die wij mogelijkerwijs als PvdA in zouden dienen, gecombineerd met de motie van de CDA-fractie geen optie, omdat de combi natie van de twee moties een te zware belasting zou zijn voor de begroting. Het zou dan gaan om bijna f 10 miljoen in de komende drie jaar. Tot slot de kwestie van de politieke verantwoordelijkheid. Het geheel overziende moeten wij stellen dat wij het ge beurde betreuren. Ook het college geeft in de raadsbrief aan de gang van zaken te betreuren en neemt de politieke verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie. Dat is cor rect, want het college is politiek verantwoordelijk. De vraag is echter of dit feit moet leiden tot het opzeggen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9