Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 Mevrouw De Haan (weth.): Er is gevraagd naar de school. Ik denk dat als we praten over de school in Achter de Ho- ven/Vegelin, de openbare basisschool, die daar zit, dat er drie ontwikkelingen zijn waar die school mee te maken krijgt. In de eerste plaats en daar begin ik maar mee, om dat u zelf de buurtschool noemde. Er zijn in twee wijken in Leeuwarden ervaringen opgedaan met het ontwikkelen van het concept van de buurtschool. Dat project wordt afgerond in de zin van wat heeft het ons nu opgeleverd en hoe gaan we daarmee verderJuist omdat we vinden dat andere scholen in de stad daar hun voordeel mee zouden kunnen doen, zonder daarmee uit te spreken dat het in Achter de Hoven op pre cies dezelfde manier moet gaan, maar in ieder geval wat heeft het opgeleverd en hoe kunnen we ermee verder. Aan die notitie wordt de laatste hand gelegd, die komt binnenkort in de commissie. Het is natuurlijk de bedoeling, je ziet dat hier en daar in de stad ook gebeuren, dat ook andere scholen dat concept, wat er onder ligt, oppakken. Tweede is dat we kort geleden een convenant hebben afgeslo ten met het rijk over onderwijsachterstanden, onderwijskan sen heet het, waarbij het rijk een stevige impuls geeft om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van het onderwijs en de prestaties van leerlingen met achterstanden omhoog gaan. Daar zit een schoolspecifieke aanpak in, waarbij drie scho len hier in Leeuwarden, de betrokken school in Achter de Hoven, maar ook nog twee scholen in Bilgaard, een eigen verbeteringsplan moeten opstellen samen met de inspectie. Ook wordt in de school Achter de Hoven in ieder geval ge werkt aan een verbeteringsplan. Het derde - en eigenlijk zou ik die als eerste moeten noe men - hebben wij hier in de vorige raad het beleidskader vastgesteld, waarin wij onze uitgangspunten en onze doelen formuleren ten aanzien van de wijkaanpak. Eigenlijk is dat een veel breder verhaal nog. Maar die bril hebben wij dus nu op, wij, college, ambtelijke organisatie en raad, en met die bril op kijken we natuurlijk ook naar de wijk. Eigen lijk is dat een nog veel verdergaand verhaal, waarbij je over de sociale infrastructuur in de wijk praat en de moge lijkheden om kansen te pakken om de sociale relaties, die bestaan in een wijk, verder te verbeteren en te verstevi gen Mevrouw Hafkamp (weth.): Even twee punten als het gaat over Atoglas. Ik wil eerst even iets over de bedrijfsverplaat- sing zeggen. U weet dat er in juni vorig jaar een quick scan is gemaakt door Atoglas. Toen kwam er ook wel uit dat wil je het bedrijf gaan verplaatsen dan gaat dat om een be drag van f 30 miljoen. Wil je dat terrein opnieuw gaan her- ontwikkelen, dan heb je het over een bedrag van nog eens f 30 miljoen. Dus totaal praat je dan over f 60 miljoen. Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 Niet niks. In december 2000 heeft TNO, in opdracht van de Provincie Fryslan - de provincie is vergunningsplichtig - een risicoanalyse van de activiteiten bij Atoglas gemaakt en daaruit blijkt dat de risico's beperkt blijven. Atoglas beschikt over een milieuvergunning, die dateert van 1991. Er loopt inderdaad nu een procedure voor een nieuwe vergun ning, waarin de thans geldende normen uiteraard zullen wor den opgenomen. Atoglas heeft zijn milieuvergunning inge diend, de provincie moet dat beoordelen. De gemeente heeft daar een adviserende rol in. Meneer De Jong zei, de D66- fractie heeft er altijd bovenop gezeten. Ik denk dat dat zeker ook voor de gemeente Leeuwarden geldt als het gaat om de vergunningverlening en dat zal ook nu het geval zijn. Ik weet dat de inspraakprocedure nu loopt. De provincie heeft op 21 juni a.s. een openbare hoorzitting als het gaat om de milieuvergunning van Atoglas. Wij zullen uiteraard, ik hoop dat u mij dat vergeeft, maar ik heb nog niet gelegenheid om u daar nu een advies al over te geven, want hij is ook pas recentelijk openbaar. Ik wil u in ieder geval toezeggen dat u de reactie van de gemeente Leeuwarden op de vergunning, zoals die nu gevraagd is door Atoglas, zal toesturen, zodat u in ieder geval weet hoe wij vanuit de gemeente Leeuwarden naar de vergunning kijken. U weet ook vanuit het verleden dat als de gemeente Leeuwarden zich niet kan vinden in de vergunning, wij ook niet zullen aarzelen om daar een proce dure over te starten, want dat is in het verleden ook ge beurd. Ik houd de raad op de hoogte en wij zullen uiteraard heel kritisch kijken naar de milieuvergunning, zoals die nu door Atoglas is aangevraagd. De heer Jacobse: Ik zou graag vijf minuten willen schorsen voor overleg over de motie. De Voorzitter schorst om 22.20 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.30 uur de vergadering. De hear De Jong: Yn earste ynstansje noch even de opmerking oer de planwiziging fan de kolleezjepartijen. It amendemint fan de PvdA-fraksje giet de goede rjochting ut om wat te behalden, allinnich it plan yn totaal hat noch sa folie lekken en brekken, dat üs totaaloardiel negatyf bliuwt. Ik wol der ek noch even by opmerke dat it plan, sa as dat hjoed gestalte krijt, noch net definityf is. De oan- passing sil wer ferwurke wurde moatte yn in nij foarstel, dat giet wer nei de kommisje, ensafuorthinneDus it beslüt fan jün sil oanpast wurde moatte. It is dus net it defini tive wykplanIt is eigenlik wer in ferzje fan of de rjoch ting wêryn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 23