Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 Uitwerkingsplan in de Commissie Stadsontwikkeling. Inmid dels zijn we dus een jaar verder. Vanavond zal de raad, ho pelijk, definitief tot vaststelling komen van het Uitwer kingsplan, dat als basis dient voor het maken van de plano logische regelingen. Helderheid en duidelijkheid is rich ting de bewoners geboden. Zij hebben er als geen ander recht op te weten wat er met de wijk en hun woningen in de toekomst gaat gebeuren. Geen besluit of mogelijk een be sluit tot verder uitstel leidt alleen maar tot onzekerheid, tot meer onzekerheid en dat moeten we hier met zijn allen voorkomen! Vanavond gaat wat ons betreft de kogel door de kerk Gezegd moet worden: het nieuwe plan van maart 2001 mag er zijn. Het heeft een betere visie dan het vorige, is beter onderbouwd als we naar de samenhang kijken. Het heeft meer uitstraling. Je leest en bestudeert het met meer plezier, als je kijkt naar de volkshuisvestelijke aspecten. In ste denbouwkundig opzicht kan het zeker de toets der kritiek doorstaan Met deze benadering van dit plan diskwalificeren we hierme de eveneens het vorige plan. Duidelijk wordt dat achteraf bezien de gestelde randvoorwaarden door de raad in de juni vergadering vorig jaar belemmerend hebben gewerkt om er iets goeds van te maken. Het was een plan dat teveel het stempel droeg van compromissen, vooral ingegeven door het getalscriterium voor de sloop van woningen. Het was voor 'elck wat wils'Een plan met een gerecht dat noch vlees noch vis bleek te zijn. Het teveel gewicht toekennen aan getallen op diverse terreinen in het openbaar bestuur is überhaupt vaak een slechte zaak. Daar moet je voorzichtig mee zijn. Denk bijvoorbeeld even aan het beleidsterrein cultuur. Besturen en sturen op aantallen - meestal ingege ven op grond van commerciële overwegingen - leidt in de re gel tot vervlakking, verschraling en doodt de creativiteit. Het gaat dus ten koste van de kwaliteit. Hetzelfde verhaal kun je houden voor de media, radio en tv. Het aantal luis teraars en kijkers is vaak onevenredig met de kwaliteit van de programma's. Maar dit terzijde. Laat de boodschap helder zijn: Zet bij de discussie over plannen op het terrein van de volkshuisvesting niet alleen in op aantallen te slopen woningen. Een goed plan bevat meerdere dimensies, die in de juiste samenhang tot elkaar staan Een paar punten nog over het plan. In het nieuwe plan valt vooral op dat het aan de doelstel ling van de stedelijke vernieuwing recht doet: evenwicht op de woningmarkt, een plan voor degenen die er willen wonen en blijven wonen, maar ook voor nieuwkomers met als kenmer ken diversiteit in bouwen, het biedt kwaliteit en duurzaam heid. De wijk moet beslist langer mee dan enkele decennia. Daarnaast komt er meer licht, ruimte en groen. Er zijn Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001 speelgelegenheden, voor het parkeren heeft men oplossingen gevonden. Er is dus redelijk evenwicht gevonden tussen sloop, renovatie en nieuwbouw van woningen. Meer sloop dan waarschijnlijk de bedoeling was, maar daar staat extra nieuwbouw en kwaliteit tegenover. Dat hield in dat wij destijds ons ook in de commissie posi tief hebben uitgelaten over dit plan. Na de commissieverga dering van 14 mei heeft het college een aantal alternatie ven aangedragen. In de eerste plaats Achter de Hoven. In de commissie heeft de wethouder al aangegeven de z.g. nieuwe blokjes van de Patrimoniumwoningen eventueel te willen la ten staan en dat hij de rest zou onderzoeken. Op zich zijn de argumenten van het college wel valide, maar dit alterna tief tast, zo zegt het college, de essentie van het plan niet aan. In beginsel, zo constateert de fractie, heeft het college geen overwegende bezwaren om dit onderdeel groten deels te laten zoals het is. Dan de 8® Vegelindwarsstraat Wij zouden hierin het collegestandpunt willen volgen. Wil je de Ypeijstraat echt opkrikken, dan moet er wat gebeuren. Dat heeft vooral te maken met het stedenbouwkundige aspect van een royale (fysiek en visueel) toegang tot de wijk, zo dat de wijk niet geïsoleerd komt te liggen, wat eigenlijk altijd het euvel geweest is van de Vegelinwijk. Het Van Sytzamablok. Op zich vindt de CDA-fractie de argu menten van het college in het aangegeven alternatievenboek- werkje valide: Wijzigingen tasten de essentie van het plan aan. Met andere woorden: veranderingen zullen niet leiden tot directe verbeteringen. Een tweede argument: de gemeente heeft inmiddels al aange kocht op aandringen van de raad en hoe zit het nu eigenlijk precies met de eigendomsverhoudingen in dit blok van 19 wo ningen? En bij verandering van het plan moet ook het over leg met derden, waaronder de corporatie, weer opgestart worden. Elke verandering leidt allicht tot een zekere ver traging in de uitvoering. De CDA-fractie is in wezen van opvatting dat de vrijkomende ruimte van het Van Sytzama- blokje, als dat weggehaald zou worden, optimaal kan worden benut voor de stedenbouwkundige aspecten van licht, lucht en ruimte. Er wordt dan een opening gecreëerd naar de rest van de wijk. Eind vorige week heeft intensief overleg plaatsgevonden tussen drie collegepartijen, PvdA, CDA en VVD. Dit overleg was nodig, omdat al tijdens de commissievergadering van 14 mei bleek dat er geen meerderheid te behalen viel. Dat is een politiek gegeven. Een patstelling. De discussie spitste zich toe op de drie zojuist aangegeven thema's. Onvermin derd de standpunten van de drie betrokken partijen en de gevoeligheden en pijnpunten die elk heeft ten aanzien van de aangedragen alternatieven, hebben zij elkaar kunnen vin-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 8