Blad 16
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
den in een compromis, waarvan de belangrijkste drijfveren
waren om zo spoedig mogelijk de bewoners van dit gebied de
nodige helderheid te verschaffen en hen niet langer in gro
te onzekerheid te laten en om de vaart in het proces van de
stedelijke vernieuwing niet onnodig op te houden. Los van
het gegeven dat ook de staatssecretaris heeft aangemaand
tot spoed, is het toch van groot belang de stedelijke ver
nieuwing in de achterstandsgebieden in de stad zoveel moge
lijk gelijk op te laten lopen met de uitleggebiedenHet
compromis is zojuist verwoord door mevrouw De Jong.
Dan ga ik nu naar de sociale componenten, de sociale aspec
ten
In de commissiebijeenkomsten hebben we steeds aandacht ge
vraagd voor de sociale problematiek. Daarmee bedoelen we de
consequenties voor de bewoners. En die liegen er niet om.
Met name hebben we aandacht gevraagd voor de mensen met een
uitkering. We weten inmiddels dat het ruwweg om ca. 50, in
die orde van grootte, personen zal gaan die direct in nega
tieve zin geconfronteerd worden met hogere woonlasten, dan
wel dat zij moeten interen op hun vermogen. De situatie is
erg divers en dus ook complex. We hebben te maken met
eigenaren, tevens bewoners; met huurders.
Beide categorieën zijn vervolgens weer in te delen naar
herkomst van inkomen. Een uitkering op grond van de Algeme
ne Bijstandwet, of een uitkering op grond van de WAO, AOW,
of mensen met een minimum inkomen, al of niet aangevuld met
individuele huursubsidie. Vervolgens kun je het vermogen er
nog bij betrekken.
Veel zaken worden momenteel via de rijksregelgeving gere
geld en zijn op dit moment helaas niet te beïnvloeden. Moet
je straks het vermogen aanwenden, of word je dan getroffen
door de zogenaamde armoedeval? Logisch dat die bewoners
huiverig zijn voor de nieuwe plannen.
In de afgelopen tijd zijn veel pogingen ondernomen om deze
problematiek onder de aandacht te brengen bij de landelijke
politiek. De gemeenteraadsfractie van het CDA heeft haar
partijgenoten van de Tweede Kamer in een werkbezoek aan de
wijk geattendeerd op deze problematiek. En wethouder Bilker
heeft op zijn beurt zich het vuur uit de sloffen gelopen
bij de ministeries van Sociale Zaken en VROM. Het blijkt
nog steeds weer dat de geschetste woonlastenproblematiek,
zeker voor een gebied als Achter de Hoven, nauwelijks ge
hoor vindt bij het Kabinet. Kennelijk is het bij het Kabi
net echt een probleem als het als een randstadprobleem
wordt
Nu de minister c.q. staatssecretaris van Volkshuisvesting
het laat afweten is het bij uitstek een aangelegenheid van
de Tweede Kamer hierop in te spelen. CDA- en PvdA-
kamerleden waren hiertoe bereid. Maar het wachten is nog op
de fiattering van het plan door de gemeenteraad. Dat ge
beurt dus vanavond.
Blad 17
Verslag van de raadsvergadering van 11 juni 2001
We moeten constateren dat de problematiek vermoedelijk niet
op zeer korte termijn wordt opgelost. Daarom is het noodza
kelijk dat de raad dan zelf maar de koe bij de horens vat
en gerichte maatregelen neemt.
Vier partijen CDA, PvdA, VVD en Pal/GroenLinks dienen daar
toe de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 11 juni 2001;
behandelende de Definitieve Uitwerking Wijkplan Achter
de Hoven/Vegelin;
overwegende
dat bij verdere uitvoering van het plan en vervolg-
plannen het voorzienbaar is dat een deel van de
huidige bewoners in financiële problemen zal komen;
dat deze negatieve gevolgen maatschappelijk gezien
als ongewenst moeten worden geacht;
dat de rijkswetgeving op dit moment niet voldoende
soulaas biedt om de problematiek op te vangen;
dat in afwachting van mogelijke adequate maatrege
len en voorzieningen van het rijk het noodzakelijk
is aanvullende gerichte maatregelen te nemen;
dat deze categorie bewoners overigens voor de op
lossing van de problematiek als zeer divers kan
worden aangemerkt;
dat derhalve maatregelen en oplossingen een indivi
duele benadering vragen (maatwerk)
besluit
1het college op te dragen bij de uitvoering van de
plannen de geschetste financiële problematiek voor
bewoners een oplossing te creëren indien de huidige
wetgeving als ontoereikend kan worden beschouwd;
2. het college op te dragen hierbij maatwerk, gericht
op de individuele problematiek, als uitgangspunt te
nemen;
3 te verklaren dat door het college als instrumenten
kunnen worden ingezet:
- compensatie;
- verstrekking van geldleningen (al of niet onder
hypothecair verband)
- hantering van een variabel rentepercentage (van
nul tot de marktrente)
- het toestaan dat aflossingen deels of geheel
kunnen worden uitgesteld;
- dat bovengenoemde mogelijkheden ook in combina
tie kunnen worden toegepast;
- dat bovengenoemde mogelijkheden niet limitatief
zijn en het college in voorkomende gevallen an
dere instrumenten mag inzetten;
4het college op te dragen bij de verdere uitwerking
van de plannen de toepassing en uitvoering van deze