Blad SA Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 en de armoedeval, zoveel mogelijk recht te zetten. Ik denk dat het goed zou zijn dat we dat niet doen via de geijkte kanalen, namelijk de VNG, etc., maar dat wij hier samen een vuist moeten maken, tenminste die partijen die erin geloven dat veel huurwoningen moeten worden verkocht, om die dis cussiegroep ook in het leven te roepen en daar aandacht aan te besteden. Want een wet heeft natuurlijk helemaal geen zin als die niet blijkt te kunnen functioneren. Wij hebben de heer Duivesteijn van de Tweede Kamer vragen gesteld en die zal ook kamervragen gaan stellen bij de evaluatie van zowel de IHS als de BEW en onze opmerkingen daarin meene men. Dat zijn van die incidentele acties, die wij doen. De wethouder heeft zelf ook al gezegd dat hij de CDA in de Tweede Kamer heeft gemobiliseerd. Zouden we dat niet in een wat breder verband kunnen oppakken? Wij zijn vrij vooruit strevend wat betreft de stedelijke vernieuwingsoperatie tot nog toe. Ik zou het een goed ding vinden als we daar ook vooruitstrevend in blijven. Dan de rol van de corporatie. De rol van de corporatie is een hele andere dan die in Achter de Hoven/VegelinWij hebben hier te maken met voornamelijk huurwoningen. Er zijn heel veel verschillende soorten groepen. Bewonergroepen, huurdersraad, huurdervereniging Elan, bewonersorganisatie, een allochtonengroep, een bewonersraad. Komen die nu alle maal in een wijkpanel? Wat wij in Achter de Hoven/Vegelin hebben gemerkt is dat wij op een gegeven moment een wijk- vertegenwoordiging hadden, die alleen maar bestond uit Ve- gelinbewonersWat wij hier moeten voorkomen is dat we weer een selecte groep krijgen die lang niet die zeven deelplan- gebieden vertegenwoordigt. Wij zouden er dus voor pleiten dat corporatie en gemeente zoveel mogelijk kijken naar een wijkpanel dat samengesteld is vanuit bewoners van de zeven deelplangebieden Over de communicatie heeft de wethouder vorige keer gezegd dat er twee punten zijn waarop de communicatie goed zou moeten verlopen. Bewoners kunnen meedenken in allerlei fa ses en voorstellen, dat is uitermate vaag. De inspraak is mogelijk als dat nodig is bij de plannen volgens de in spraakverordening. Dat is de geformaliseerde communicatie, dat is duidelijk die inspraak. Ik heb eerlijk gezegd in de commissie gezegd dat het wat een kabbelend antwoord is en we worden er een beetje mee in slaap gesust. Ik zou heel graag willen dat de wethouder zou kunnen aangeven wat hij heeft geleerd van de communicatie zoals dat niet moet bij Achter de Hoven/Vegelin en zoals het nu wel moet bij de Vrijheidswijk. Tot slot wil ik nog één keer de aandacht vragen, ik zal het ook niet weer doen, bovendien ben ik hier dan ook niet meer, voor de 'bonus voor goed wonen'Ik heb de vorige Blad 5Jé 193 Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 keer gezegd, zou het niet aardig zijn om een wijkpanel eens uit te nodigen om naar een stad toe te gaan, waar men al bezig is met een project 'bonus voor goed wonen'Als er goed gewoond wordt, wordt daar een financiële bonus op ge geven. Niet dat ik zeg dat dat hier moet gebeuren, maar het zou aardig zijn dat een wijkpanel zoiets eens ervaart in een andere wijk, zodat zij zelf kan besluiten of zij dat een idee vindt wat van toepassing kan zijn in de Vrijheids- wijk. De heer Kalsbeek: Er wordt een wijk in een wijk gecreëerd waardoor er van een wezenlijke verbetering van de gehele wijk in onze ogen geen sprake is. Grote problemen met de manier waarop de kenmerken van de Vrijheidswijk worden ge presenteerd. Alsof er iets mis zou zijn met bijvoorbeeld een laag percentage eigen woning bezit of een hoog percen tage jongeren dat in een wijk woont. De Vrijheidswijk is met deze grootschalige sloop slachtoffer van de afspraken uit de kadernota stedelijke vernieuwing. De wethouder haalt immers zijn sloopcijfers niet. Er ontstaat een groep stads- nomaden, die voor de sloop uittrekt. Van sloopwijk naar sloopwijk. Mensen die eerder uit een te slopen wijk moes ten, moeten nu de Vrijheidswijk weer uit. De kans is zeer denkbaar dat deze mensen vanuit de Vrijheidswijk straks naar Bilgaard gaan en daar over een aantal jaren ook weer weggesloopt worden. De woningbouwcorporaties willen af van de boetes die ze krijgen als er teveel huursubsidie wordt verstrekt, zo la zen we in de media. Dit komt simpelweg door het feit dat er niet genoeg goedkope huurwoningen meer zijn. Dat de corpo ratie dit zelf aangeeft is een bevestiging van ons stand punt. Is dat voor de wethouder geen probleem? Want het kan ook voor de gemeente een groot probleem worden. Op basis van bovenstaande, vanwege een tekort aan goedkope sociale huurwoningen en omdat er de laatste jaren steeds minder sociale huurwoningen in zijn totaliteit komen, stem men we hier absoluut niet mee in. Ook hier wordt de publie ke sector de kop ingedrukt. De huizen, die er nu staan, zijn goed en ruim en slopen vinden we kapitaalsvernieti ging. Verder missen we aandacht voor speelruimte. Wij zouden wil len dat er toch nog even gekeken wordt naar de norm, die we gisteren voorgesteld hebben. We missen daarnaast ook aandacht voor de economische aspec ten, zoals winkels. Als je eerst gaat slopen en dan gaat nieuwbouwen, loopt de wijk leeg en vertrekken de bedrijven, wat de leefbaarheid zeker niet ten goede zal komen. Wat ons betreft zo snel mogelijk een pand waar politie, wo ningbouw enz. in worden ondergebracht, net zoals bijvoor-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 100