Blad 28 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 Het vergt ook een andere rol van de raad, meer afstand en sturen op hoofdlijnen. Gelukkig lijkt het erop dat de Wet dualisering gemeentebe stuur na de volgende gemeenteraadsverkiezing van kracht wordt Wethouders hoeven niet meer persé uit de raad gekozen te worden en als dat wel gebeurt, worden ze vervangen door een nieuw fractielid. Zeker voor de kleinere fracties een groot voordeel Ter versterking van de positie van de gemeenteraad wordt het met deze wet mogelijk een raadsgriffier en een gemeen telijke rekenkamer in te stellen. Mijn fractie staat op het standpunt dat als je de dualisering van het gemeentebestuur invoert, je dat ook goed moet doen. Hiervoor moeten dan ook in de raadsperiodes financiële middelen gereserveerd wor den. Ik wil dan ook het college verzoeken bij de begroting met een voorstel te komen. Er moet nog veel gebeuren op het gebied van Stadsontwikke ling. Ondanks dat is het voor ons wel duidelijk dat er al behoorlijk aan het welvaren van Leeuwarden wordt gewerkt. Maar een tijdstip is gekomen om ons te bezinnen hoe we ver der moeten. Een steuntje in de rug van een buitenstaander is onontbeer lijk en we zullen daarom instemmen met de ontwikkeling van een integrale stadsvisie. Een van die belangrijke punten is het reguleren van de ver keersstromen We willen minder auto's in de stad en zetten nu pendelbus sen in van het FEC terrein naar de binnenstad. Dit blijkt een groot succes te zijn. Het is dan ook van be lang om dit te continueren en uit te breiden. Vandaar dat we met de volgende motie komen: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001, behandelende de Perspectiefnota 2002 - 2005; overwegende dat de herinrichting van de Binnenstad/Nieuwestad en de daarbij behorende voorzieningen een positie ve uitwerking heeft op het winkelend publiek uit Leeuwarden en omgeving; dat uit diverse informatiebronnen blijkt dat er sprake is van een toename van het winkelend pu bliek en dientengevolge het autoverkeer van en naar de binnenstad groeit; dat het openbaar vervoer van en naar het FEC naar de binnenstad v.v. op zaterdag een succes is; besluit het college op te dragen het openbaar vervoervoor- ziening van het FEC naar de binnenstad v.v. te Blad 29 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 continueren en uit te breiden met de koopavonden, koopzondagen en vrijdag; de hieraan verbonden kosten deels dekken uit het parkeerfonds en deels uit het SIOF (Strategisch Investerings en Ontwikkelings Fonds); en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door: de heer Boorsma namens de SP-fractie en mevrouw Uiterwijk Winkel namens de PAL/GroenLinks-fractie In feite profiteren alleen mensen van buiten Leeuwarden van deze voorzieningen en worden gestimuleerd om hun auto's thuis te laten, het gaat eigenlijk voornamelijk om de men sen van buiten. Twee jaar geleden zijn we met de Commissie Stadsontwikkeling naar Hasselt geweest en hebben daar kun nen zien dat de plaatselijke middenstand van de binnenstad door het gratis openbaar vervoer een enorme injectie heeft gekregen Jammer genoeg is er tot op dit moment weinig politieke draagvlak voor gratis openbaar vervoer. Ook de Piekbus heeft het niet gehaald. Maar dat ontslaat de PAL/GroenLinks-fractie niet van de verantwoordelijkheid om het openbaar vervoer te promoten en te stimuleren. Graag ziet onze fractie dat er een dagtarief voor het openbaar vervoer binnen Leeuwarden wordt ingevoerd, waar dus ook de Leeuwarders volop van kunnen profiteren, we hebben het over de Eurobus. 1,- betalen en de hele dag gebruik kunnen ma ken van het openbaar vervoer. Daarom komen we met de volgende motie "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001, behandelende de Perspectiefnota 2002 - .2005; overwegende dat de bereikbaarheid van Leeuwarden met de dag problematischer wordt; dat het autoverkeer van en naar het stadshart toe neemt en op langere termijn een risico vormt voor de economische ontwikkeling van de stad en imago van Leeuwarden; dat het aanbieden van parkeergelegenheid alleen onvoldoende is om de bereikbaarheid van Leeuwarden te verbeteren; dat het tarief voor het gebruik van het openbaar vervoer onaantrekkelijk is waardoor velen veeleer kiezen voor gebruik van de auto en het schilparke- ren toeneemt; besluit het college op te dragen het openbaar vervoer aan trekkelijk te maken in het bijzonder voor de inwoners

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 15