Blad 28
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
Het vergt ook een andere rol van de raad, meer afstand en
sturen op hoofdlijnen.
Gelukkig lijkt het erop dat de Wet dualisering gemeentebe
stuur na de volgende gemeenteraadsverkiezing van kracht
wordt
Wethouders hoeven niet meer persé uit de raad gekozen te
worden en als dat wel gebeurt, worden ze vervangen door een
nieuw fractielid. Zeker voor de kleinere fracties een groot
voordeel
Ter versterking van de positie van de gemeenteraad wordt
het met deze wet mogelijk een raadsgriffier en een gemeen
telijke rekenkamer in te stellen. Mijn fractie staat op het
standpunt dat als je de dualisering van het gemeentebestuur
invoert, je dat ook goed moet doen. Hiervoor moeten dan ook
in de raadsperiodes financiële middelen gereserveerd wor
den. Ik wil dan ook het college verzoeken bij de begroting
met een voorstel te komen.
Er moet nog veel gebeuren op het gebied van Stadsontwikke
ling. Ondanks dat is het voor ons wel duidelijk dat er al
behoorlijk aan het welvaren van Leeuwarden wordt gewerkt.
Maar een tijdstip is gekomen om ons te bezinnen hoe we ver
der moeten.
Een steuntje in de rug van een buitenstaander is onontbeer
lijk en we zullen daarom instemmen met de ontwikkeling van
een integrale stadsvisie.
Een van die belangrijke punten is het reguleren van de ver
keersstromen
We willen minder auto's in de stad en zetten nu pendelbus
sen in van het FEC terrein naar de binnenstad.
Dit blijkt een groot succes te zijn. Het is dan ook van be
lang om dit te continueren en uit te breiden.
Vandaar dat we met de volgende motie komen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001,
behandelende de Perspectiefnota 2002 - 2005;
overwegende
dat de herinrichting van de Binnenstad/Nieuwestad
en de daarbij behorende voorzieningen een positie
ve uitwerking heeft op het winkelend publiek uit
Leeuwarden en omgeving;
dat uit diverse informatiebronnen blijkt dat er
sprake is van een toename van het winkelend pu
bliek en dientengevolge het autoverkeer van en
naar de binnenstad groeit;
dat het openbaar vervoer van en naar het FEC naar
de binnenstad v.v. op zaterdag een succes is;
besluit
het college op te dragen het openbaar vervoervoor-
ziening van het FEC naar de binnenstad v.v. te
Blad 29
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
continueren en uit te breiden met de koopavonden,
koopzondagen en vrijdag;
de hieraan verbonden kosten deels dekken uit het
parkeerfonds en deels uit het SIOF (Strategisch
Investerings en Ontwikkelings Fonds);
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door:
de heer Boorsma namens de SP-fractie en mevrouw Uiterwijk
Winkel namens de PAL/GroenLinks-fractie
In feite profiteren alleen mensen van buiten Leeuwarden van
deze voorzieningen en worden gestimuleerd om hun auto's
thuis te laten, het gaat eigenlijk voornamelijk om de men
sen van buiten. Twee jaar geleden zijn we met de Commissie
Stadsontwikkeling naar Hasselt geweest en hebben daar kun
nen zien dat de plaatselijke middenstand van de binnenstad
door het gratis openbaar vervoer een enorme injectie heeft
gekregen
Jammer genoeg is er tot op dit moment weinig politieke
draagvlak voor gratis openbaar vervoer. Ook de Piekbus
heeft het niet gehaald. Maar dat ontslaat de
PAL/GroenLinks-fractie niet van de verantwoordelijkheid om
het openbaar vervoer te promoten en te stimuleren. Graag
ziet onze fractie dat er een dagtarief voor het openbaar
vervoer binnen Leeuwarden wordt ingevoerd, waar dus ook de
Leeuwarders volop van kunnen profiteren, we hebben het over
de Eurobus. 1,- betalen en de hele dag gebruik kunnen ma
ken van het openbaar vervoer.
Daarom komen we met de volgende motie
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001,
behandelende de Perspectiefnota 2002 - .2005;
overwegende
dat de bereikbaarheid van Leeuwarden met de dag
problematischer wordt;
dat het autoverkeer van en naar het stadshart toe
neemt en op langere termijn een risico vormt voor
de economische ontwikkeling van de stad en imago
van Leeuwarden;
dat het aanbieden van parkeergelegenheid alleen
onvoldoende is om de bereikbaarheid van Leeuwarden
te verbeteren;
dat het tarief voor het gebruik van het openbaar
vervoer onaantrekkelijk is waardoor velen veeleer
kiezen voor gebruik van de auto en het schilparke-
ren toeneemt;
besluit
het college op te dragen het openbaar vervoer aan
trekkelijk te maken in het bijzonder voor de inwoners