Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 De motie is ondertekend door de heer Boorsma namens de SP- fractie. We hebben aangekondigd te komen met een motie om een inci dentele subsidie te verlenen aan de Stichting Respons, daar de problematiek waar zij voor staan momenteel behoorlijk groot is. Asielzoekers van wie de aanvraag afgewezen is, keren niet altijd naar hun land van herkomst terug. Vaak komen ze op straat terecht en verdwijnen ze in de illegali teit. Dat geldt vooral voor mensen die niet terug kunnen naar het land van herkomst, bijvoorbeeld omdat zo'n land hen niet langer als onderdanen erkent. T.O.V.'ers heten ze in het asieljargon (technisch onverwijderbare vreemdelin gen) Vluchtelingenorganisaties, zoals Respons, trekken zich hun lot aan. Maar op 1 april jl. is de nieuwe Vreemde lingenwet ingetreden en die beoogt Nederland minder aan trekkelijk te maken voor potentiële asielzoekers. Dat ge beurt onder meer doordat de asielprocedure sterk wordt in gekort en doordat degenen, die om oneigenlijke redenen ons land trachten binnen te komen, eerder worden afgewezen. Bijvoorbeeld is er voor hen geen mogelijkheid van beroep meer, daar zal een afschrikwekkende werking vanuit gaan, zo is de verwachting. Hoewel vriend en vijand over het alge meen ingenomen zijn met deze verkorting van de procedure, is al duidelijk geworden dat de wet een zorgwekkend neven effect heeft, namelijk een sterke toename van het aantal illegalen. Wanneer onder dit nieuwe regiem een aanvraag is afgewezen, krijgt de betrokkene vier weken de tijd om het land te verlaten. De verantwoordelijkheid voor vertrek ligt bij hem of haar zelf. Na die periode kan men op geen enkele voorziening van de kant van de overheid meer rekenen. De Centrale Opvang Asielzoekers (COA) verwacht dan ook dat zij het aantal AZC's met de helft kan verminderen. Dat zal mis schien waar zijn, de verwachting is wel gerechtvaardigd dat de opvang zich voortaan, deels althans, zal verplaatsen naar de straat. Dan zal het waarschijnlijk niet uitsluitend gaan om TOV's, mensen die niet terug kunnen, maar ook om mensen die niet terug willen en de voorkeur geven aan een onzeker bestaan in de illegaliteit. Dan ligt het scenario voor de hand: een flinke portie menselijk leed op straat. Kerken en burgerlijke gemeenten zijn bang dat hun middelen en mogelijkheden ontoereikend zijn voor het opvangen van deze mensen en dus vragen zij de overheid om structurele opvangmogelijkheden. Maar het introduceren daarvan zou de aantrekkelijkheid van een gang naar Nederland weer verho gen. Daarvan zal immers het signaal uitgaan dat, als je asielaanvraag wordt afgewezen, er toch wel bestaansmoge lijkheden in Nederland aanwezig zijn. Het beste zou zijn om de toetsing zoveel mogelijk te verplaatsen naar de regio van herkomst. Maar zolang dat nog slechts een wens is, kan de overheid de zorg voor mensen in nood, hoezeer ze ook ten onrechte misschien een beroep op de Nederlandse gastvrij Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 heid hebben gedaan, niet negeren en ook niet structureel afwentelen op kerken of particuliere organisaties. Het is een vicieuze cirkel maar aan een zekere noodopvang zal toch niet te ontkomen zijn, wil de overheid althans voorkomen dat ons land er een nieuwe bevolkingsgroep bij krijgt, een nomadische. In het verleden heeft de gemeente Leeuwarden incidenteel een bedrag geschonken aan de Stichting Respons in het kader van deze problematiek. Gezien de ernst van de ze situatie vraag ik dus nu de raad om dat bij Perspectief opnieuw te doen. Eigenlijk is dat helemaal niet zo ver gaand, want er zijn gemeenten die zelf opvang verzorgen. De discussie is vooral ontstaan doordat het uitzetten van uit geprocedeerde asielzoekers, met de inwerkingtreding van de Vreemdelingenwet 2000, inhumane situaties met zich mee brengt. Vreemdelingen, die in het bezit zijn van een ver gunning, krijgen ongeacht welke vergunning, hetzelfde voor zieningenpakket. En dat betekent dat vergunninghouders aan spraak kunnen maken op bijstand, huursubsidie, kinderbij slag, studiefinanciering e.d. Daarnaast hebben vergunning houders recht op vrije huisvesting. Van vergunninghouders kan de vergunning worden ingetrokken. Verliest men het be roep wat hiertegen aangetekend is, dan worden de voorzie ningen beëindigd en kan men op straat gezet worden. Dit heeft tot gevolg dat deze doelgroep in een positie terecht komt die voor de gemeenten niet wenselijk is. Zowel alleen staanden als gezinnen kunnen op straat komen te staan. De gemeente heeft als taak zorg te dragen voor al haar inwo ners, daarnaast heeft de gemeentelijke organisatie de taak om wet- en regelgeving uit te voeren. Hierdoor ontstaat een tegenstrijdigheid, de invoering van de Vreemdelingenwet 2000 stelt gemeenten voor een tegenstrijdige keuze. Ener zijds zijn gemeenten gehouden aan het feit de wet- en re gelgeving uit te voeren, anderzijds heeft de gemeente haar autonome zorgtaak, en daar wil ik vandaag speciaal op wij zen "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 2 juli 2001, behandelende de Perspectiefnota 2002 - 2005;; overwegende dat mede als gevolg van de nieuwe Vreemdelingenwet het aantal asielzoekers dat in Leeuwarden op straat terechtkomt met alle nare gevolgen van dien; besluit de Stichting Respons een incidentele subsidie toe te kennen van f 50.000,-, te dekken uit de reserve vluchtelingenbeleid; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door: mevrouw Uiterwijk Winkel namens de PAL/GroenLinks-fractie de heer Krol namens de CDA-fractie, de heer Boorsma namens

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 27