Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 Dan wil ik een opmerking maken over de behandeling van Per spectief, waar de VVD-fractie met name opmerkingen over ge maakt heeft. In de commissie heb ik daarover gezegd dat wij het met elkaar eens zijn om volgend jaar voor de vakantie meer aandacht te besteden aan de jaarrekening en daar op hoofdlijnen conclusies aan te verbinden, met name ook con clusies die de raad deelt, want dat geeft sturing aan het proces voorbereiding begroting. Onduidelijk was in de com missie of dat nu voor de zomer ook nog een sturingsbrief zou zijn. Ik verwijs hierbij naar het voorstel zoals ik dat in de commissie heb gedaan om in oktober, in ieder geval voor de begroting, met een voorstel te komen over hoe we daar mee om willen gaan, waarbij u in ieder geval de rich ting van ons denken kent. Er is een tweede argument waarom dit nodig is. Volgend jaar zijn de verkiezingen en dat is een goed moment om te expe rimenteren met de nieuwe vorm, om uiteindelijk te zien waar we precies op uitkomen. De gedachte dat je als raad sturing geeft aan de begroting op hoofdlijnen, de concernbegroting, vervolgens de begroting voorbereidt en afgeleid de dienst- begrotingen te doen, is een gedachte die onze nieuwe ac countant ook geventileerd heeft. Dat is eigenlijk omgekeerd werken aan de manier waarop we nu werken, want nu maken we de dienstbegrotingen en consolideren we dat tot een con cernbegroting. Volgens de accountant zou je dat op termijn eigenlijk andersom moeten doen, zou de raad de hoofdlijnen moeten vaststellen voor de concernbegroting, die uitwerken en dan vervolgens afgeleid daarvan de dienstbegrotingen in vullen. Dus in die zin denk ik dat wij tegemoet willen ko men aan het voorstel, om daar in oktober echt concreet een voorstel voor te maken hoe we dat gaan uitvoeren. Daar kan het punt 'hoe de raad in een vroegtijdig stadium te betrek ken' zwaar in meegewogen worden, want u heeft gelijk als u aangeeft dat daar in de commissie afspraken over zijn ge maakt. Dat is er dit jaar er niet van gekomen. Volgend jaar vind ik het heel noodzakelijk om die discussie met elkaar ook echt af te ronden en het daar met elkaar ook over eens te worden. Dat zou dan in oktober meegenomen moeten worden. Dan nog een punt ten aanzien van de financiën. In één van de voorstellen van de CDA-fractie zit de meevaller uit het Gemeentefonds verwerkt, als dekking voor het niet laten doorgaan van de verhoging afvalstoffenheffing. Daarvan wil ik opmerken dat wij in de hele discussie rond de OZB in dat stuk als college hadden voorgesteld die f 1,5 miljoen mee valler in ieder geval voor de komende jaren te bestemmen voor het risico wat we eventueel zouden lopen. Ik zou wil len voorstellen om in ieder geval volgend jaar die f 1,5 miljoen te laten staan. Dat is ook niet in strijd met het CDA-voorstel voor zover ik kan overzien. Volgend jaar kan dan bekeken worden in hoeverre die f 1,5 miljoen kan vrij vallen. Het college stelt voor daar nu nog geen besluit Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 over te nemen, maar volgend jaar af te wachten, dan is er zicht op die risico's en volgend jaar te besluiten of we het nog een jaar langer nodig hebben of niet. Nog even over de financiën. Ik heb net gezegd en beaamd dat de financiële positie onder druk staat. Het college wil be nadrukken dat het uiteindelijk voor een college verschrik kelijk moeilijk is om een opdracht van de raad te krijgen die financieel niet gedekt zou zijn. De PvdA-fractie heeft een aantal nieuwe voorstellen gedaan, waar nog geen dekking tegenover staat, andere fracties hebben dat wel geprobeerd, weer andere fracties hebben daar nog weer andere construc ties voor bedacht. Maar het gaat ons als college uiteinde lijk om de uitkomst van de totale discussie vanavond. (De heer Krol: Mevrouw De Haan stelt voor om die f 1,5 mil joen, de dekking van dat voorstel even uit te stellen en te bekijken in 2002. Dat betekent dus ook dat zij haar voor stel terugtrekt tot 2002, zodat we het dan samen misschien eens kunnen worden?) Ik moet eerlijk zeggen, dat ik dat met het college niet heb besproken. Ik heb alleen maar de f 1,5 miljoen meevaller Gemeentefonds besproken. Dat zou dan een suggestie voor de tweede instantie zijn. Dan zijn er heel veel punten in de welzijnshoek. Ik begin met de opmerking dat er heel veel bezuinigd wordt in de welzijnshoek en minder elders. Er zijn in de wel zijnshoek, veel 'kleine' punten. Er zijn in de andere be leidsterreinen een aantal grote. De f 1,5 miljoen lasten verhoging is daar een van. Het groenbedrijf is een grote. Bij welzijn gaat het om wat kleinere. Ik heb in de commis sievergadering gezegd dat er in de welzijnssector, naast wat in Perspectief staat, ook nog een aantal andere bedra gen van het rijk komen, die in termen van nieuw beleid en nieuw geld kunnen worden ingezet in de welzijnsfactorDus dat compenseert wat Dan de losse punten. Er ligt een motie over Asja van de PAL/GroenLinks-fractie Een motie die volgens mij beleidsondersteunend is. Wij wil len allemaal heel erg graag dat Asja door kan gaan. Wij hebben vorig jaar met Perspectief besloten dat we daar blijvend geld aan uitgeven. Wij doen op het ogenblik heel erg ons best, samen met de instelling die heel erg veel pu bliciteit weet te trekken, om het rijk zo ver te krijgen om er voor te zorgen dat er in het land één of twee van dit soort voorzieningen overeind kunnen blijven. Ik zou echt graag die motie overnemen en mijn best doen om dat verder te brengen. Overigens doet de provincie dat ook en zal ik ook richting provincie blijven aansturen op extra middelen voor Asja.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 31