Blad 62 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 Dan het jongerenwerk. Wij hebben als college een voorstel gedaan om f 2 ton te bezuinigen bij de sluitende aanpak. Dat wordt door de raad geaccepteerd, voor zover ik het nu kan overzien. Maar de raad zegt daarbij: wij willen extra jongerenwerkers in de wijken en willen daar extra geld voor uittrekken. In het totale financiële overzicht van het col lege zit dat niet. Dat heeft te maken met het feit dat wij vorig jaar bij Perspectief of het jaar daarvoor bij Per spectief al extra geld hebben uitgetrokken voor jongeren werk in de wijken, daarom is het nu niet nog weer een keer gekomen. Ook dit is een kwestie van financiële dekking. Waarbij er overigens geen weerzin is tegen het uitbreiden van het jongerenwerk in termen van dat het niet goed zou zijn voor die wijken, maar in de totale integrale afweging bij ons in het college heeft dit het gewoon niet gehaald. De discussie over aanbesteden komt vlak na de vakantie in de commissie terug, waarbij we een beleidsvoorstel zullen voorleggen of wij in die welzijnsportefeuille inderdaad willen overgaan tot openbaar aanbesteden, want dat heeft veel grotere consequenties. De buurtschool ligt ook een motie over. De buurtschool zou den we drie jaar vanuit de gemeente met een projectcoördi nator steunen. Die projectcoördinator komt binnenkort met zijn evaluatie naar de raad, dat wordt vlak na de vakantie. Wat wij vorig jaar bij Perspectief geregeld hebben, is dat de gelden voor de buurtschool, die ook voor drie jaar ston den, met drie jaar zijn verlengd. Voor de buurtscholen is de komende drie jaar in ieder geval voor de activiteiten f 1 ton extra gereserveerd. Ik denk dat we door moeten pra ten over - dat zou kunnen aan de hand van de evaluatienota - hoe we in Leeuwarden de rol van de gemeente zien richting buurtscholen en hoe we, want daar zijn we het denk ik over eens, inhoudelijk het proces en het concept verder brengen, hoe we dat het beste kunnen faciliteren. Als u aangeeft het in de vorm van coördinatie te willen, dan is nog de vraag of je dat als gemeentelijke coördinator doet of dat je dat een coördinatie op de scholen laat zijn. Op dit moment fi nancieren we al coördinatie op scholen. Het kan zijn dat u vindt dat dat uitgebreid moet worden, dan zou je dat dus ook nog kunnen financieren uit de f 1 ton extra, die vorig jaar is neergelegd. Ik zeg u nu dat wij in ieder geval f 1 ton meer hebben dan we hadden, dat we nu al coördinatie op de scholen zelf financieren en dat we aan de hand van de discussienota met elkaar moeten afspreken hoe je die ge meentelijke rol naar de coördinatie zou moeten vormgeven. Voor mij houdt dat niet persé in dat er een gemeentelijke coördinator komt, gestationeerd op het stadhuis, ik denk veel meer in termen van aansturing vanuit de scholen of de wijk zelf. Blad 63 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 Ik wil op dit moment namens het college geen toezegging doen om een gemeentelijke projectleider aan te stellen en zal dus ook niet aanraden om die motie te ondersteunen. Dan de discussie over het lokaal sociaal beleid. De heer Krol zegt het gevoel te hebben de greep daar wat op te ver liezen. Dat is een vervelende constatering, want het lokaal sociaal beleid is zeer in ontwikkeling. Ik heb kort geleden in de Commissie Welzijn uitvoerig de stand van zaken be schreven. Ik had gehoopt daarin helemaal duidelijk te zijn en ik constateer dat het aan communicatie ontbreekt. Ik vind dat we dan na de vakantie in de Commissie Welzijn op nieuw helderheid moeten geven over waar we op het ogenblik met de pilot zijn (er lopen drie pilots dit jaar in het ka der van lokaal sociaal beleid)hoe instellingen reageren, hoe er landelijk op gereageerd wordt. Er is een wetenschap pelijk bureau dat met ons meekijkt. Ik wil graag toezeggen dit opnieuw in de Commissie Welzijn te bespreken, ik wil daarbij op het grote belang wijzen. Ik zou de raad eigen lijk andersom willen uitdagen om de stap naar de samenle ving te maken en die instellingen op te zoeken om ook van hun kant te horen hoe ze daar in staan. Over de buitenschool zijn een aantal vragen gesteld. De CDA-fractie vraagt: geef ons nu dat hele verhaal eerst com pleet, voordat we dit besluit nemen. Dat zou betekenen dat we het besluit van vandaag aanhouden en voor de begroting helderheid geven over het proces dat nu aan de gang is, waar dat toe leidt, met welk doel en hoe we eventueel van plan zijn om deze bedragen dan in onze begroting terug te trekken. Dat kan ook, want daar zit ook in de tijd nog ruimte. Dus ik zou willen voorstellen om voor de begroting dat inhoudelijke verhaal te hebben en dan bij de begroting het besluit definitief te maken. De woontussenvoorzieningen Ik heb reeds in de commissie aangegeven dat het college van mening is dat dit een taak voor de huisvesters is en geen gemeentelijke taak. Ik ben het met u eens dat mensen met een kleine beurs ook zouden moeten kunnen wonen in dit soort voorzieningen. Dan is ons minimabeleid daarvoor. Ver der wil ik eigenlijk een relatie leggen naar wat de heer Stoker zei om in deze tijd ook na te denken over andere woonvoorzieningen voor ouderen, zou dit een voorbeeld in kunnen zijn. Dan wil ik de koppeling maken met de SP- fractie, die over het ouderenbeleid gezegd heeft dat daar veel te weinig aan wordt gedaan. Ik heb in de Commissie Welzijn indertijd uitgelegd hoe op het ogenblik de echte discussie in het ouderenbeleid gaat over de scheiding tus sen wonen, zorg en welzijn. Daar zijn hele interessante ontwikkelingen, die worden opgepakt door de woningbouwcor poraties, maar met name de grote zorgvoorzieningen, waarbij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 32