Blad 62
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
Dan het jongerenwerk. Wij hebben als college een voorstel
gedaan om f 2 ton te bezuinigen bij de sluitende aanpak.
Dat wordt door de raad geaccepteerd, voor zover ik het nu
kan overzien. Maar de raad zegt daarbij: wij willen extra
jongerenwerkers in de wijken en willen daar extra geld voor
uittrekken. In het totale financiële overzicht van het col
lege zit dat niet. Dat heeft te maken met het feit dat wij
vorig jaar bij Perspectief of het jaar daarvoor bij Per
spectief al extra geld hebben uitgetrokken voor jongeren
werk in de wijken, daarom is het nu niet nog weer een keer
gekomen. Ook dit is een kwestie van financiële dekking.
Waarbij er overigens geen weerzin is tegen het uitbreiden
van het jongerenwerk in termen van dat het niet goed zou
zijn voor die wijken, maar in de totale integrale afweging
bij ons in het college heeft dit het gewoon niet gehaald.
De discussie over aanbesteden komt vlak na de vakantie in
de commissie terug, waarbij we een beleidsvoorstel zullen
voorleggen of wij in die welzijnsportefeuille inderdaad
willen overgaan tot openbaar aanbesteden, want dat heeft
veel grotere consequenties.
De buurtschool ligt ook een motie over. De buurtschool zou
den we drie jaar vanuit de gemeente met een projectcoördi
nator steunen. Die projectcoördinator komt binnenkort met
zijn evaluatie naar de raad, dat wordt vlak na de vakantie.
Wat wij vorig jaar bij Perspectief geregeld hebben, is dat
de gelden voor de buurtschool, die ook voor drie jaar ston
den, met drie jaar zijn verlengd. Voor de buurtscholen is
de komende drie jaar in ieder geval voor de activiteiten
f 1 ton extra gereserveerd. Ik denk dat we door moeten pra
ten over - dat zou kunnen aan de hand van de evaluatienota
- hoe we in Leeuwarden de rol van de gemeente zien richting
buurtscholen en hoe we, want daar zijn we het denk ik over
eens, inhoudelijk het proces en het concept verder brengen,
hoe we dat het beste kunnen faciliteren. Als u aangeeft het
in de vorm van coördinatie te willen, dan is nog de vraag
of je dat als gemeentelijke coördinator doet of dat je dat
een coördinatie op de scholen laat zijn. Op dit moment fi
nancieren we al coördinatie op scholen. Het kan zijn dat u
vindt dat dat uitgebreid moet worden, dan zou je dat dus
ook nog kunnen financieren uit de f 1 ton extra, die vorig
jaar is neergelegd. Ik zeg u nu dat wij in ieder geval f 1
ton meer hebben dan we hadden, dat we nu al coördinatie op
de scholen zelf financieren en dat we aan de hand van de
discussienota met elkaar moeten afspreken hoe je die ge
meentelijke rol naar de coördinatie zou moeten vormgeven.
Voor mij houdt dat niet persé in dat er een gemeentelijke
coördinator komt, gestationeerd op het stadhuis, ik denk
veel meer in termen van aansturing vanuit de scholen of de
wijk zelf.
Blad 63
Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001
Ik wil op dit moment namens het college geen toezegging
doen om een gemeentelijke projectleider aan te stellen en
zal dus ook niet aanraden om die motie te ondersteunen.
Dan de discussie over het lokaal sociaal beleid. De heer
Krol zegt het gevoel te hebben de greep daar wat op te ver
liezen. Dat is een vervelende constatering, want het lokaal
sociaal beleid is zeer in ontwikkeling. Ik heb kort geleden
in de Commissie Welzijn uitvoerig de stand van zaken be
schreven. Ik had gehoopt daarin helemaal duidelijk te zijn
en ik constateer dat het aan communicatie ontbreekt. Ik
vind dat we dan na de vakantie in de Commissie Welzijn op
nieuw helderheid moeten geven over waar we op het ogenblik
met de pilot zijn (er lopen drie pilots dit jaar in het ka
der van lokaal sociaal beleid)hoe instellingen reageren,
hoe er landelijk op gereageerd wordt. Er is een wetenschap
pelijk bureau dat met ons meekijkt. Ik wil graag toezeggen
dit opnieuw in de Commissie Welzijn te bespreken, ik wil
daarbij op het grote belang wijzen. Ik zou de raad eigen
lijk andersom willen uitdagen om de stap naar de samenle
ving te maken en die instellingen op te zoeken om ook van
hun kant te horen hoe ze daar in staan.
Over de buitenschool zijn een aantal vragen gesteld. De
CDA-fractie vraagt: geef ons nu dat hele verhaal eerst com
pleet, voordat we dit besluit nemen. Dat zou betekenen dat
we het besluit van vandaag aanhouden en voor de begroting
helderheid geven over het proces dat nu aan de gang is,
waar dat toe leidt, met welk doel en hoe we eventueel van
plan zijn om deze bedragen dan in onze begroting terug te
trekken. Dat kan ook, want daar zit ook in de tijd nog
ruimte. Dus ik zou willen voorstellen om voor de begroting
dat inhoudelijke verhaal te hebben en dan bij de begroting
het besluit definitief te maken.
De woontussenvoorzieningen
Ik heb reeds in de commissie aangegeven dat het college van
mening is dat dit een taak voor de huisvesters is en geen
gemeentelijke taak. Ik ben het met u eens dat mensen met
een kleine beurs ook zouden moeten kunnen wonen in dit
soort voorzieningen. Dan is ons minimabeleid daarvoor. Ver
der wil ik eigenlijk een relatie leggen naar wat de heer
Stoker zei om in deze tijd ook na te denken over andere
woonvoorzieningen voor ouderen, zou dit een voorbeeld in
kunnen zijn. Dan wil ik de koppeling maken met de SP-
fractie, die over het ouderenbeleid gezegd heeft dat daar
veel te weinig aan wordt gedaan. Ik heb in de Commissie
Welzijn indertijd uitgelegd hoe op het ogenblik de echte
discussie in het ouderenbeleid gaat over de scheiding tus
sen wonen, zorg en welzijn. Daar zijn hele interessante
ontwikkelingen, die worden opgepakt door de woningbouwcor
poraties, maar met name de grote zorgvoorzieningen, waarbij