Blad 70 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 De heer Brok (weth.): Voorzitter, de PvdA-fractie komt op nieuw met de suggestie om eens te kijken wat de mogelijkhe den zijn met de Doesburgfontein. De nieuwe Cultuurnota is er, veelbeleidsvoornemens moeten nog uitgewerkt worden en ik heb vorige week bij het bespreken van de planning voor cultuur gezien dat we heel hard moeten werken om in deze beleidsperiode ook al onze ambities een plaats te geven. Maar o.k., daar hebben we voor getekend, en daar staat het college voor. Dat wil tegelijkertijd wel zeggen dat we bui tengewoon zorgvuldig en voorzichtig moeten zijn met het doen van nieuwe toezeggingen. Desalniettemin, ik vind het initiatief buitengewoon aardig. Ik zeg u toe dat op enig moment het college met een korte notitie zal komen om aan te geven of er sprake kan zijn van het realiseren van de fontein op de locatie zoals door de PvdA-fractie wordt ge suggereerd. Dus ik kom op dat punt terug. Dat is een toe zegging De CDA-fractie maakt een aantal opmerkingen over grondza ken. Stelt daarbij of het niet te optimistisch is. Dat is geheel in de lijn van de eerdere opmerkingen zoals die door de CDA-fractie zijn gemaakt in het verleden. Daarbij is vanuit het college altijd gesteld dat het afgelopen jaar de gemeente bewust een heel andere positie heeft ingenomen aangaande het grondbeleid. Tegelijkertijd proberen we dat in te kaderen en via hercalculaties en een egalisatiereser ve, zoals die een aantal jaren geleden er nog niet was, die transparantheid, maar ook die inzichtelijkheid, te vergro ten. En op basis van de beide stukken, in ieder geval, den ken wij dat wij voldoende een vinger aan de pols kunnen blijven houden in de nabije toekomst, om controle te houden op al datgene wat er op dat terrein gebeurt. Er is dus in de beleving van het college absoluut geen sprake van een ongedekte cheque en het is zelfs juist om het grondbedrijf als zodanig ook als middelen te zien. Een grondbedrijf mag ook nimmer een doel op zich zijn. Het moet ten dienste staan van de ontwikkelingen, zoals die daar zijn, zoals die door de raad wenselijk worden geacht. In die zin is het ook buitengewoon goed dat het college nu voor het eerst een uitspraak doet over de gelden zoals die er in de nabije toekomst hopelijk zullen zijn, dat die ook terugvloeien naar de tweede tranch van het SIOF vanaf 2005 en ook naar de algemene middelen vanaf 2004 en daar gaat ook deze Per spectiefnota op in. Dat past ook helemaal in onze lijn van uit het verleden. In het verleden hebben we wel eens ge zegd, in slechte tijden gebruiken we ook de algemene midde len ten behoeve van het grondbedrijf. Wij vinden in goede tijden en het ziet er nu nog relatief goed uit, moet je ook het tegenovergestelde willen doen, vandaar ook de stelling- name van het college. De raad en het college houden in de tussentijd goed de vinger aan de pols via de egalisatiere serve en jaarlijks zal bepaald worden of er ook feitelijk Blad 71 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 sprake kan zijn van een afdracht in het SIOF. Ik denk dat we het op dat punt ook gewoon eens kunnen zijn.. Maar als u dan zegt dat er sprake is van een ongedekte cheque en u vindt op dit moment dat risico te groot, dan denk ik dat u in de tweede termijn zult komen met een alternatieve dek king van 1 miljoen gulden, structureel vanaf het jaar 2004. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat u aan de ene kant zegt dat het een groot risico is en dat u tegelijkertijd niet aangeeft hoe u het gat dan gedicht wil hebben, als u iets anders voorstaat. Over Respons is door verschillende sprekers het nodige ge zegd. Nu is het altijd heel erg moeilijk, als je het over de asielproblematiek of de illegaliteit als zodanig hebt, om de juiste woorden te blijven kiezen. Laat me er het vol gende over zeggen. Want wat het college gemerkt heeft in de commissie, proefde het college vanmiddag ook een beetje, toen er uitdrukkingen werden gebruikt als na 28 dagen komt men rücksichtslos op straat te staan. Daar is geen sprake van. Het college en ook uw raad, dat is 3 april in het col lege geweest en vervolgens ook naar de commissie toege stuurd, heeft unaniem heel duidelijk gesteld dat wij uit voering dienen te geven aan de veranderende rijksregelge ving en dat wij datgene uit moeten voeren zoals de formele wetgever dat bepaald heeft. Daar kan ook geen misverstand over bestaan. Daarnaast heeft Respons opnieuw incidenteel een aanvraag gericht aan alle gemeenten in Fryslan, maar ook aan de provincie, om opnieuw te komen tot een inciden tele of structurele afdracht aan de stichting. Daarbij ont fermt Respons zich over al die mensen die leven in de ille galiteit in onze gemeente en in onze provincie. Het is, ook even voor beeldvorming, dus absoluut niet zo dat het geld dat u wellicht vandaag ter beschikking stelt aan Respons, louter ingezet zal gaan worden voor diegenen die gedupeer den zijn van de nieuwe wetgeving zoals die daar is. Nee, Respons heeft in de doelstelling staan, dat men dat geld gaat inzetten voor eenieder die illegaal in deze gemeente, in deze provincie is. Iemand wordt niet zomaar op straat gezet in dit land, omdat er een brede juridische toetsing zal blijven bestaan. Op dit moment, zo hebben we begrepen op basis van de gesprekken zoals we die met de IND gevoerd hebben, is 95% van de illegalen, zoals die in Leeuwarden helaas op straat verblijven, een categorie, die niet be staat uit uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat zijn in 95% van de gevallen, mensen die nimmer onderdeel van een asiel procedure zijn geweest. Daarmee geef ik niet aan dat de problematiek minder erg is, maar het beeld dat eenieder die gedupeerde zou zijn van de nieuwe rijksregelgeving ook op korte termijn in Leeuwarden op straat zou komen, klopt niet, want van de 90% van de mensen die te maken met de nieuwe rijksregelgeving maakt het overgrote deel ook be zwaar tegen de beslissing van de rechter en die procedure

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 36