Blad 76 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 het gaat om verpakkingsmateriaal, dat is een groot pro bleem. Wij hebben dat herhaalde malen ook onder de aandacht gebracht bij de desbetreffende instanties. Eén ding ben ik niet met hem eens: als hij zegt dat de burger weinig in vloed heeft op de hoeveelheid afval en het scheidingsgedrag is dat iets waar de burger met name wel invloed op heeft. U weet dat die scheidingsproeven er nu zijn, dat zo gauw die scheidingsproeven klaar zijn, het punt van preventie komt. Daar is deze medewerker ook voor aangesteld, dat is vorig jaar bij Perspectief ook goedgekeurd door de raad. De raad is hiermee akkoord gegaan in meerderheid voor juist dat preventieaspect, dus daar krijgt u nog alle aandacht en tijd om op terug te komen. PAL/GroenLinks-fractie maakt een opmerking in het kader van de gezondheidszorg, dat met name de lage inkomens de gevol gen ondervinden als het gaat om gezondheidszorg. Kortere levensduur, maar ook allerlei andere beperkingen. Wij wer ken op dit moment aan de integrale nota zorg, want het is niet alleen gezondheidszorg, maar het is eigenlijk ook bre dere zorg voor ouderen enz. Een voorstel daarvan krijgt u na de zomervakantie in de Commissie Welzijn. Dan kunnen we daar ook nog uitgebreider over van gedachten wisselen. Het is in ieder geval wel zo dat juist deze groep ook extra aandacht zal krijgen in deze nota. De hondenpoep, de PAL/GroenLinks-fractie maakte daar een opmerking over. De kosten zitten met name in de aanslagop- legging, afhandeling van bezwaarschriften, aanmaningen en de dwanginvorderingEr wordt nog onderzocht of deze kosten omlaag kunnen worden gebracht en ik wil voorstellen dat dit voorstel verder wel akkoord is, maar dat ik bij de begro ting op terugkom op het terugdringen van de perceptiekos ten. Daar heb ik nu niet direct zicht op. De PvdA-fractie stelt voor dat de structurele kosten gedekt moeten worden uit de hondenbelasting. Overigens en dat is ook even naar fractie Dolstra, het was nooit een hondenbelasting. Men be taalde hondenbelasting maar dat was geen doelbelastingMet dit voorstel wordt het wel een doelbelasting, dus alle mid delen die nu betaald worden door de hondenbezitters voor de hondenbelasting worden ook daadwerkelijk besteed aan het o.a. terugdringen van de overlast door de hondenpoep. Me vrouw Dolstra zegt meer uitlaat zonesminder bakken, geen voorlichting. Het gaat er juist om dat er voldoende facili teiten geboden moeten worden. Dus als u er voor pleit om de hondenbelasting niet te verhogen dan kom je niet veel ver der dan wat je nu hebt en dat is echt onvoldoende. Ik denk dat het belangrijk is dat als we aan deze klacht, wat echt hoog in de top tien staat van burgers, daadwerkelijk wat willen doen, moeten we de voorzieningen uitbreiden. Dit is typisch weer zo'n voorbeeld, dat geldt ook voor zwerfvuil en andere ellende, wat verzorgd zou moeten worden Blad 77 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 door de burgers zelf. Prullenbakken plaatsen is hartstikke mooi, maar als mensen het ernaast blijven gooien, dan schiet het nog niet veel op. Hier spreekt de zorg van de burger zelf. Het minimabeleid. De PAL/GroenLinks—fractie stelt voor ten aanzien van de declaratieregeling om van f 100,- over te gaan naar 100,—. Er is met u afgesproken dat dit najaar in de Commissie Welzijn de declaratieregeling geëvalueerd zal worden. Het lijkt me ook dat dat voor de raad het mo ment is om met dergelijke voorstellen te komen. Dat geldt ook voor de categoriale bijstand. Waar met name op wordt gedoeld zijn de blijvers in de bijstand. Mensen die perma nent blijven aangewezen op een uitkering, hoewel het altijd moeilijk blijft om dat precies te definiëren. Als mensen langdurig in de bijstand zitten, betekent dat niet dat ze dat ook permanent zullen blijven. Maar ik denk dat het goed is dat bij de discussie over de declaratieregeling, dit punt opnieuw wordt ingebracht. De SP-fractie is met een motie gekomen over het minimabe leid en zegt we houden jaarlijks over. Dat klopt. Het lijkt mij goed dit punt bij de evaluatie te bespreken. Dat geldt overigens ook voor de armoedeval. Die armoedeval is nog steeds een probleem, we hebben steeds gezegd te wachten op de maatregelen van de landelijke overheid. Ik ben het met u eens dat het lang duurt. (De heer Boorsma: Ik ben blij te horen dat het u ook te lang duurt. Waar het mij om gaat is het volgende. Als nu zo meteen die evaluatie komtdan krijgen wij weer een keurig overzichtje met getalletjes. Dat is primamaar we hebben nu de jaarrekening en we heb ben nu in de memorie van antwoord een overzichtje met on- deruitputtingenHet is nu echt inzichtelijk wat in de af gelopen jaren echt overgehouden is. Ik vind dat dit een mo ment is waarop je daar op in kunt spelen door te zeggen: dan gaan we er nu al vanuit dat we het uit kunnen breiden Want als straks die evaluatie komt, dan weet ik precies hoe het gaat, dan zal er wel worden gezegd: we hebben zoveel geld, dit gaan we doen en dit zijn de ramingen ongeveer. Op basis van wat we hier nu hebben, vrees ik dat al die gelui den die er nu komen, die we nu kunnen tonen naar aanleiding van jaarrekening en dit verhaal, dat het dan weer onderge sneeuwd wordt. Vandaar ons verzoek al om daar nu al een start mee te maken.) Dan heeft u een vooruitziende blik, die deel ik niet. Nog maals die discussie komt er. U moet niet vergeten dat er nog steeds mensen zijn die er niet voor kiezen, hoewel ze er wel voor in aanmerking kunnen komen, om gebruik te maken van een declaratieregeling of van een categoriale bijzonde re bijstand. Ik vind het wat voorbarig als u zegt: "als we het er nu niet over hebben dat is het straks te laat"want daar komt het vrij vertaald op neer. Wij zetten alles in om

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 39