Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 als het gaat om die vervanging stel ik u voor om, gelet op die discussie over Beursplein/Zuider-plein, dat besluit in een iets later stadium te nemen. Maar dat er aandacht voor wordt gevraagd, lijkt mij volkomen terecht. De CDA-fractie wijst het college op de toezegging die is gedaan om met een voorstel te komen over het parkeren van bezoekers in de blauwe zonegebiedenDie toezegging is in derdaad gedaan. Het college kan ook niet anders dan komen met een reactie op dat wat in de motie en destijds in het initiatiefvoorstel is aangedragen. Ik zeg toe te kijken naar de consequenties, de mogelijkheden en eventueel ook naar de kosten. Ik stel voor om nog voor de begroting met een reactie daarop te komen. U draagt het college op een voorstel voor te leggen. Dat is prima. Ik ga ervan uit dat dat op zich ook geen problemen oplevert. Wat de inhoud van het voorstel precies zal zijn en wat de kosten zullen zijn, kan ik op dit moment ui teraard niet zeggen. Ik kom tegemoet aan de toezegging die al een tijd geleden door het college is gedaan. Dan komt hij nog even terug op de bezuiniging op de be leidsadvisering bij de Dienst Stadsontwikkeling. Hij zegt, dat mag niet ten koste gaan van de advisering of dat mag alleen ten koste gaan aan de advisering aan het college. Ik heb in de commissievergadering ook gezegd hoe je tegen zo'n bezuiniging aan zou moeten kijken. Ook dat is een voorstel in een poging om toch ook met een aantal taakstellingen te komen en die aan de raad voor te leggen. In de praktijk be tekent dat, dat gewoon zoals dat nu ook gebeurt, er een lijst gemaakt wordt van allerlei taken die door de dienst integraal uitgevoerd moeten worden. Op enig moment kan dan blijken dat niet alles meer gedaan kan worden, als rekening wordt gehouden met die taakstelling. Die nemen we serieus dus daar moeten we ook aan tegemoet komen. Dan kan het op enig moment zijn dat er gewoon prioriteiten gesteld moeten worden. Dat zit hem natuurlijk in de advisering in zijn al gemeenheid en dat betekent natuurlijk niet dat u geen vra gen meer kwijt kunt bij de dienst. Dat zou onzin zijn. Dan hebben de VVD-fractie en de PAL/GroenLinks-fractie mo ties ingediend met betrekking tot de pendelbus. De VVD- fractie stelt voor om de pendelbusvoorziening aan de oost kant van Leeuwarden in te stellen, waarbij dan ook de Cen trale een halteplaats zou moeten zijn. De PAL/GroenLinks- fractie wenst uitbreiding van de inzet van de huidige pen delbus, die van het FEC naar de binnenstad rijdt, maar dan ook op de koopavonden, vrijdagen en de koopzondagen. In de Commissie Stadsontwikkeling ligt een voorstel waarin het college voorstelt om de huidige pendelbus FEC-binnenstad ook de tweede helft van dit jaar te laten rijden. Daar wordt een dekkingsvoorstel voor gedaan, dat kan ook niet anders. Tegelijkertijd wordt in dat voorstel gewezen dat in Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 het najaar het college van plan is met aanvullende voor stellen te komen, die te maken hebben met gratis dan wel goedkoop, aantrekkelijk openbaar vervoer. Opnieuw gaat het dan om de inzet van de bus en dan kan het ook gaan om een uitbreiding van het aantal trajecten waarop de pendelbus gaat rijden. Het kan ook gaan om een uitbreiding van de tijdstippen waarop de huidige bus rijdt. Er is bijvoorbeeld wel eens gedacht aan de inzet van een pendelbus, maar dan op de zuidelijke route, dus wellicht met inschakeling ook van het parkeerterrein van het MCL, maar daar moet ui teraard goed overleg over plaatsvinden. Hetzelfde geldt als het gaat om dekking, dan gaat het ook om dekking voor uit breiding en continuering van maatregelen van gratis dan wel goedkoop openbaar vervoer in 2002 en volgende jaren. Daar moeten we natuurlijk ook kijken hoe dat gedekt kan worden en daar is ook overleg met de provincie voor nodig. (De heer Van MourikIk heb met opzet deze suggestie gedaan omdat er vanuit het verleden bij de ontwikkeling van de PDV/GDV locatie De Centralenog een nadrukkelijke financi ële afspraak ligt. Bij mijn weten met de exploitant van die locatie. Misschien kan die afspraak worden verweven in dat gene waar het college mee bezig is, zodat er een stuk pri vate financiering kan plaatsvinden.) In die zin neem ik die suggestie ook heel graag mee. Het klopt inderdaad dat er nog een soort inspanningsverplich ting ligt. Er is ook wel eens gekeken of er vanaf de Cen trale ook zo'n pendelbus zou kunnen rijden. Dan hebben we in ieder geval op dit moment een probleem met een gebrek aan parkeercapaciteit voor dat doel althans. Maar je zou inderdaad wel goed kunnen kijken of, als je zou denken aan een traject vanuit de oostkant van Leeuwarden naar de bin nenstad, De Centrale daar ook een rol in zou kunnen spelen. Dus wij leggen ons hier nu niet vast op welke uitbreiding daar gaat plaatsvinden, maar die suggestie willen we graag meenemen. We moeten ons wel realiseren dat wanneer daartoe besloten wordt en uiteraard zal het college dan, als u met voorstellen komt, met dekkingsvoorstellen komen, het na tuurlijk wel geld gaat kosten. We proberen wel te komen tot cofinanciering van dit soort projecten, maar in het najaar komen we erop terug. Het zal in ieder geval geen dekking zijn vanuit het SIOF, zoals de PAL/GroenLinks-fractie nu voorstelt, want dit voldoet op geen enkele manier aan de criteria die daarvoor gelden. Indien u de FEC-bus nu graag of liefst zo snel wilt mogelijk uitbreiden, dan heeft u het wel over erg veel geld. Daarvoor kan nanuit het SIOF geen dekking ingezet worden. Ten aanzien van het parkeerfonds als dekking denk ik dat het handig is om daar overmorgen op terug te komen. Het parkeerfonds en met name de reserve parkeren kan voor ver schillende doeleinden worden ingeschakeld, maar daar zitten wel grenzen aan. Op niet al te lange termijn wordt u nog een voorstel voorgelegd over de bouw van het Oldehoofster-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 41