Blad 102 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 ook een paar suggesties voor verruiming van het minimabe leid gedaan en zullen deze motie dan ook steunen. D66-fractie, positionering. Daar heb ik in eerste instantie al uitleg over gedaan. Ook al aangegeven dat wij het be langrijk vinden dat dat op zeer korte termijn gebeurt. Motie 30, dat is voor de woonvoorzieningen voor ouderen, die willen we nog even in beraad houden. De topsport motie van de CU-fractie, zullen wij niet in meegaan De buitenschool, wij zijn het eens met het standpunt van de wethouder Respons, dat hebben we in eerste instantie al gehad, daar stemmen we van harte mee in. Het COC wil ik het eigenlijk niet eens over hebben, dat is helemaal niet aan de orde. Daar zullen we zeker niet mee instemmen Fractie Dolstra over de hondenpoep, is al voldoende op ge antwoord en daar volgen we het collegevoorstel Gladheid is heel sympathiek, maar wat dat betreft ga ik ook mee met wat het college geantwoord heeft. Motie 37. PvdA-fractie, asielzoekers, hebben we medeonder- tekend. Tot slot wilde ik nog even ingaan op de Doesburg-fontein. De wethouder van cultuur heeft gezegd dat hij dat gaat on derzoeken. Ik vind dit erg sympathiek. Dan wil ik ook nog even op een ander sympathiek voorstel ingaan, dat wij een keer in de Commissie Stadsontwikkeling hebben gedaan, over ook een fontein en waterpartij op het OldehoofsterkerkhofIk wilde vragen, ik zal nog even beeldmateriaal doen toekomen, of hij die in datzelfde on derzoek mee wil nemen. De heer Jacobse: Voorzitter, ik heb u al gewaarschuwd, wat er zou gebeuren als u begon met het overnemen en dat soort zaken en ik constateer dat dat ook gebeurt. Het wordt er niet altijd helderder van. Perspectief betekent dat we richting aangeven en dat betekent dat een heleboel dingen terugkomen in commissies en daar hun nadere uitwerking krijgen. Dat betekent dat daar waar wij moties ondersteund hebben, hebben wij ook steun gegeven aan die richting en niet op alle punten en komma's. Wij gaan er van uit dat dat allemaal terugkomt. Je kunt ook niet zeggen: wij geven zo veel geld daarvoor, het gaat natuurlijk uiteindelijk om het beleid en vervolgens kost dat een bepaald bedrag. Daarover sprekend denk ik dat als het over jongerenbeleid gaat, sluit het voorstel van de VVD-fractie daar bijvoorbeeld be ter bij aan. Die zegt, laten we het voorstel van het colle ge afwachten over dat jongerenbeleid in de wijken, dan zien we ook wat daar voor prijskaartje aan zit. Ik vind trouwens bijzonder aardig op te merken, dat veel partijen, die het Blad 103 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 niet zo van de private sector moeten hebben, nu plotseling zeggen, laten we openbaar aanbesteden. Dan de opmerking van het college. Ik wilde beginnen met de heer Brok. Hij zegt wel zo leuk tegen de CDA-fractie (het grondbedrijf hebben we het nu over) ik moest toch ook wat inleveren bij het college, maar als u een betere weet, dan zegt u het maar. Kijk, dat geeft nu exact aan, wat wij ook over die financiële onderbouwing vinden: wij kunnen dat als raadsle den niet op zo'n manier doen. Op het moment dat wij dat zouden doen, als wij zouden zeggen wij halen nog even f 100.000,- extra uit dat grondbedrijf, dan had u ze hier achter de tafel moeten horen grommen. (De heer Brok (weth.): De heer Jacobse heeft of niet goed geluisterd naar de inbreng van het college in reactie op de eerste termijn van de raad of hij wil bewust gaan shoppen met een aantal uitspraken zoals die in het debat gedaan zijn. Zijn woordenzoals hij die nu gebruiktdoen geen recht aan de inbreng van het college in de eerste termijn.) Ik constateer dat ik blijkbaar wat anders gehoord heb dan de heer Brok, maar goed, dat laten we dan maar zo, want ik heb ook geen zin om daarover te kissebissen. Maar dat bete kent wel dat als je kijkt naar het grondbedrijf, als je kijkt naar DSW, als je kijkt naar het stadhuis en de kli maatbeheersing in het geheel, dat deze zaken een hoog in schattingsgehalte hebben. Dat betekent dus dat ook raadsle den hun eigen inschattingen gaan maken. Wethouder Hafkamp. Wij zijn het toch nog niet helemaal met elkaar eens, geloof ik, want ik vind toch dat het college er wat raar in om roert. Zij schrijft in die nota essentië le ingrediënten van de stad van de toekomst en motoren van nieuwe vormen van stedelijke ontwikkeling. Het succes van de komende jaren aan te bieden stedelijke woonmilieus zal mede afhangen van een goede verwevenheid van dit type voor zieningen, u weet waar ik het dan over heb. En dat wordt zomaar geschrapt. Dan zeg ik, wat stelt die nota dan voor. Hoe betrouwbaar is datgene wat er staat, als u er zomaar iets, wat u eerst als essentieel betitelt, in schrapt. Zijn de partners wel op de hoogte van uw betrouwbaarheid in de ze? Ik wou dat u bij het vinden van ombuigingen net zo vaardig was als in het schrappen. De OZBIk vind dat het college daar toch een wending aan geeft, die ik niet de mijne vindt. Om het te beperken tot zuiver een financieel verhaal. Zo van het gaat wellicht maar om een bedrag van f 20.000,-, misschien wat meer, mis schien wat minder, maar het is voor ons wel te behappen. Daar gaat het natuurlijk in essentie niet om. In essentie gaat het er om hoe betrouwbaar de overheid is. Hoe betrouw baar zijn de gegevens die wij van het college krijgen. Hoe

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 52