Blad 10 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 2 juli 2001, behandelende de Perspectiefnota 2002-2005, overwegende dat de bestrijding van de overlast door hondenpoep hard nodig is; dat de structurele kosten die de bestrijding van deze overlast met zich meebrengt in principe door de vervuiler zelf moeten worden betaald; besluit de tarieven voor de hondenbelasting te verhogen in die mate dat de structurele kosten voor bestrijding van de overlast door hondenpoep hierdoor gedekt kun nen worden; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is ondertekend door mijzelf namens de PvdA- fractie Niemand zal het beleid van telefonische bereikbaarheid van de gemeente onderschatten. In het verleden hebben wij re gelmatig op verbetering aan gedrongen. Het voorstel zoals dat nu voor ons ligt is ons inziens echter niet de manier om het doel te bereiken. Het betreft hier naar onze mening een interne aangelegenheid en een houdingskwestie. We wij zen dit voorstel daarom af. De meerderheid van onze fractie gaat akkoord met de ombui ging t.a.v. de cursus Grewelschool, maar een viertal frac tieleden wenst hierover te zijnertijd een stemverklaring afleggen In het kader van de Stedelijke Vernieuwing hebben we gecon stateerd dat er nog veel onduidelijkheid bestaat over de financiële gevolgen voor bewoners met een uitkering van wie het huis wordt onteigend, of die hun huis te koop aangebo den krijgen vanuit de huursector. Wij willen er bij het college op aandringen een discussiegroep te initiëren en instrumenten in te zetten (onlangs is hierover een motie aangenomen in de raad) voor eigenaar-bewoners om hen uit de financiële problemen te helpen. Voorzitter, de PvdA-fractie heeft vorig jaar bij de behan deling van de Perspectiefnota een motie ingediend over de vernieuwing van het gemeentelijk inspraakbeleidWe zouden daar nu op terug komen, maar mijn tijd is om, we zullen de gelegenheid van de voorstellen van de NLP-fractie aangrij pen om hierop in te gaan. Dan zullen we onze tweede termijn beginnen met de gevolgen van de nieuwe Vreemdelingenwet en een motie die we daarom trent hebben richting het rijk, dank u wel. Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 De heer Krol: Voorzitter, we bespreken vandaag de laatste Perspectiefnota van deze collegeperiode. Een periode waarin veel is gebeurd, veel tot stand is geko men. Als we kijken naar het Bestuursprogramma dan kan de conclusie zijn dat er van dat programma veel is gereali seerd en er ook nog veel in de steigers staat om te worden gerealiseerd Er is over het algemeen ook goed en constructief samenge werkt tussen partijen onderling, zowel tussen de college partijen en in vele gevallen ook tussen collegepartijen en niet-collegepartij en Daar waar dat wel eens wat minder ging, bijvoorbeeld de Bullepolder, de OZB problematiek en de Stedelijke Vernieu wing, werd mijns inziens duidelijk een voorschot genomen op het dualisme wat ons te wachten staat. Een dualisme waar de CDA-fractie niet op zit te wachten en waarvan we niet meteen alle heil verwachten. Dualisme kan en mag niet een constructie zijn met als doel verscherping van de tegenstellingen en dat vervolgens presenteren als verlevendiging van het debat. Dualisme kan tevens leiden tot een grotere afstand tussen raad en college met alle nadelige gevolgen van dien. Een eigen principiële opstelling, van welke partij dan ook, is best, maar geen gekunstelde verschillen vanwege het profi leren als zodanig onder het mom van dualisme. Overigens zien we de toekomst met of zonder dat dualisme met vertrouwen tegemoet. De financiële positie van de gemeente is zo op het oog niet ongunstig. Maar kijken we naar de toekomst dan is er met name op de middellange termijn reden tot enige bezorgdheid. Ik noem een aantal redenen: Het ambitieniveau. Het ambitieniveau van college en raad is hoog. Op zich is daar niks mis mee. Sterker nog, dat is soms .zelfs noodzakelijk om de vaart er in te houden. En dan doelen we op de terreinen Stedelijke Vernieuwing, de woningmarkt, verkeer en vervoer, veiligheid etc. De tijd zal leren of het ambitieniveau vanwege de financiën op deze wijze gehandhaafd kan blijven. De afhankelijkheid van derden. Leeuwarden is en blijft in grote mate afhankelijk van subsidies van derden. Die subsidies worden vaak alleen gegeven wanneer de gemeente er zelf ook geld bijlegt. De grondexploitatie. Met een zeer optimistische blik worden gelden gehaald uit het grondbedrijf om de begro ting sluitend te maken en dat baart ons zorgen, mede ge let op een aantal uitgaven die te wachten staan, de Haak, de Stedelijke vernieuwing en ook met betrekking tot het tempo van de woningbouw. Indien bijvoorbeeld de verkoop van woningbouwkavels tegenvalt en die verwach ting begint zich nu al een beetje af te tekenen, dan kan één en ander wel eens een groot financiële problemen op-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 6