Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 leveren. In feite wordt hier een wissel op de toekomst getrokken met mogelijk een wat ongedekte cheque. Hier ligt misschien wel het grootste risico. De economie. We hebben een aantal vette jaren achter de rug, en het komt wel eens voor, dat na vette jaren mage re jaren komen. Houden we daar al rekening mee, zo vra gen wij ons af. De algemene reserve. Deze reserve bevindt zich op het niveau van de bestuursafspraakMaar ook hier een ietwat vertekend beeld. Ik noem een aantal zaken, bijvoorbeeld achterstallig onderhoud. In een tijd van hoogconjunctuur is het noodzakelijk het achterstallig onderhoud weg te werken. Deels gebeurt dat. Maar dat zou nog meer moeten gebeuren, vinden wijIk kom daar zo meteen bij nieuw beleid op terug. Voorzitter, de CDA-fractie houdt zich in deze collegeperiode aan de afspraak omtrent de hoogte van de algemene reserve. Die hoogte is uiteraard arbi trair. Op dit moment stellen we vast dat het bedrag een statisch karakter heeft. De CDA-fractie wil eigenlijk toe naar een andere systematiek, niet het hanteren van een vast bedrag, maar een minimumreserve dat fluctueert met een bepaalde bandbreedte en direct gekoppeld is aan een aantal indicatoren waar onder de risico's. Hiermede kan worden voorkomen dat er wordt gestoeid over de vraag of het bedrag 15, 20 of 25 miljoen moet zijn en wordt het vraagstuk in technische zin genuanceerder benaderd. Graag een antwoord van de wethouder hieromtrent en waar schijnlijk, zo redeneren wij, is het een onderwerp om in een volgend bestuursprogramma eens op te nemen. Conclusie dus van het voorgaande: De financiële positie is nog steeds positief. Maar op langere termijn hebben we zor gen Dan kom ik bij een paar opmerkingen over het verkeer: Als je als verkeersdeelnemer door de stad rijdt en veelvul dig geconfronteerd wordt door stoplichten, dan valt het op dat men name fietsers zich niks aan trekken van een rood stoplicht. Men fietst gewoon door en trekt zich ogenschijn lijk nergens iets van aan. Toch gebeuren er relatief weinig ongelukken bij die gevaar lijke kruispunten. Een nadere beschouwing van één en ander leert dat het bijna ook niet mogelijk is zich aan de regels te houden. Het duurt soms vreselijk lang voordat fietsers aan de beurt zijn. Ook zijn sommige stoplichten kennelijk zo afgesteld dat het gemotoriseerd verkeer te allen tijde eerst en vaker aan de beurt is. Ook zie je dat verkeersregelinstallaties zo zijn afgesteld dat ze geen rekening houden met afgeslo ten spoorbomen. Dat leidt er toe, hoewel het natuurlijk niet is toegestaan, dat fietsers massaal oversteken bij ro de licht. Levensgevaarlijk. En we denken dat het vrij mak Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 2 juli 2001 kelijk moet zijn om hier iets aan te doen, met name op het kruispunt bij het Zuiderplein. Gaarne een reactie hierom trent van de wethouder. Zo ongeveer een jaar geleden heeft onze fractie vragen ge steld en voorstellen gedaan omtrent het betaald parkeren in de stad met name in gebieden met een blauwe zone. Het ging over een systeem om er voor te zorgen dat bezoe kers in die gebieden middels een bonnensysteem konden par keren in de nabijheid van hun familie en/of kennissen. Daarna is hierover gesproken in de Commissie Stadsontwikke ling. De commissie reageerde positief en de toenmalig wet houder zegde toe dit ambtelijk nader te onderzoeken en met een definitief voorstel te komen. Tot op heden, en ook na navraag, hebben we hierover echter niets meer vernomen. Vandaar een kleine motie ter herinnering, en die motie luidt "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 2 juli 2001, behandelende de perspectiefnota 2002 - 2005, overwegende dat het college de toezegging omtrent het CDA ini tiatiefvoorstel aangaande het parkeren in gebieden met een blauwe zone gestand zou moeten doen, dat het college één en ander maal heeft toegezegd met een uitgewerkt voorstel te komen in de commis sie stadsontwikkeling, besluit het college op te dragen in de commissievergadering van (begin) oktober 2001 met een uitgewerkt voorstel te komen aan de hand van het initiatiefvoorstel van de CDA-fractie; en gaat over tot de orde van de dag." Deze motie is mede ondertekend door: de heer Hoogeveen namens de D66-fractie, mevrouw Uiterwijk Winkel namens de PAL/GroenLinks-fractie, de heer Stoker na mens de CU-fractie, de heer Jacobse namens de NLP-fractie, de heer Boorsma namens de SP-fractie en de heer Van Mourik namens de VVD-fractie. Voorzitter, een aantal opmerkingen over het Lokaal Sociaal Beleid. Het vernieuwende welzijnsbeleid. Wij hebben de indruk dat het niet helemaal meer duidelijk is wat nu precies bedoeld wordt wanneer we het hebben over Lokaal Sociaal Beleid. Het lijkt soms op Haarlemmer Olie. Een middel voor alle kwalen. We vragen ons af hoe het zit met het besluitvormingstra ject. Wij hebben de indruk dat er hier en daar vooruit ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 7