Blad ï-t Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 De voorstanders zien het als een toppunt van tolerantie en keuzevrijheid, de tegenstanders als toppunt van onverschil ligheid en gemakzucht. Het homohuwelijk is tot stand geko men na een lange weg van emancipatie. Voorlichting, ge sprekken, openheid en respect vormden daar de kernwoorden bij. Maar het homohuwelijk is alleen een wettelijke erken ning van gelijkwaardigheid, er is nog een lange weg te gaan om homoseksualiteit echt geaccepteerd te krijgen in grote kringen van de samenleving. En gelooft u mij, dan heb ik het niet zozeer over religieuze groepen, want daar wordt heel verschillend binnen gedacht, en daar zijn ook hele grote groepen die die keuze anders gemaakt hebben dan ande re tot diezelfde groep. Maar ook in niet-religieuze kring zijn er velen die al deze veranderingen niet kunnen begrij pen, laat staan innerlijk accepteren. U had zich bewust moeten zijn van de gevoeligheden, ze waren bekend. Waarom de zaak op scherp gezet? Waarom ineens zo afgeweken van de afspraken? U had de voorlichter, op het betreffende moment, bijvoorbeeld kunnen laten zeggen: "De gemeente is van mening dat alle ambtenaren op termijn alle wettelijke taken moeten willen uitoefenen, en de gemeente zal daartoe, via een uitsterfconstructie, binnen een aantal jaren komen, en tot die tijd zal er naar een praktische oplossing ge zocht worden als dat nodig is," dat was geheel conform dat gene wat wij hadden afgesproken in de commissie. Maar nee, bij de eerste oprisping van het COC raakt het college in paniek en laat via een voorlichter alvast het doodvonnis over de ambtenaar uitspreken, zoals Pieter de Groot dat omschreef in zijn column "Geen kont in de broek", en daarmee waren de poppen aan het dansen. Een incident, dat gelet op de opstelling van de commissie volstrekt onno dig was. Maar het college vond blijkbaar dat de messen op tafel moesten komen. Gelijkberechtiging is een principiële zaak, waar de overheid geen loopje mee moet nemen. Maar in het tolerante, veel culturen bevattende Nederlandse geldt ook dat minderheden elkaar ruimte moeten geven om anders te zijn, zolang dat kan. Dat het COC doorslaat en het conflict zoekt, is wellicht nog te begrijpen voor hun belangenbehartiginggroep Zij moeten er nog aan wennen dat ze nu zelf de tolerantie moeten tonen, die ze jarenlang van anderen verlangde. Van burgemeester en wethouders hadden we meer wijsheid mogen verwachten. Nederland, en Leeuwarden daarin zeker, presenteert zich graag als een land en een stad van verdraagzaamheid en verlichting. Daarbij kan niet gelden dat van verdraagzaamheid alleen wordt gevraagd als de eigen mening minderheid is, en niet gegeven wordt aan anderen op het moment dat de eigen mening de meerderheid is Voorzitter, wij staan nog altijd voluit achter het beleid dat is vastgesteld. Maar dat betekent ook achter de wijze waarop dat gerealiseerd zou worden, de uitsterfconstructie Niemand is uiteindelijk gediend met het aanscherpen van Blad 15S Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 standpunten en de gevolgen daarvan. De homoseksueel niet, de leden van religies in Nederland niet, de samenleving niet en de gemeente Leeuwarden niet. Wij zijn met Staatsse cretaris van Justitie van mening dat de bestuurders in deze gemeente zo wijs moeten zijn dat ze het niet onnodig op een escalatie laten aankomen. De heer Stoker: Ik denk dat het goed als wij nog even kij ken naar de historische schets in deze kwestie. Daarbij zien wij inderdaad dat het grootste deel van de discussie in deze raad en in commissies vooral is begonnen bij de be- grotingsraad van 8 november 1999, waarbij ik een schrijven, een fractienotitie, aankondigde over deze kwestie. Ik deed dat, omdat ik in de pers berichten had vernomen dat het college er een besluit over genomen had, terwijl ik dat besluit nergens terug kon vinden, althans niet op schrift. Op 14 december 1999 heb ik het college de fractienotitie over dit onderwerp doen toekomen en op 26 januari 2000 volgde er een gesprek tussen de burgemeester en mij over deze kwestie en deze notitie. Op 27 januari 2000 is het on derwerp toen besproken in de Commissie Welzijn naar aanlei ding van het toen voorliggende herijking emancipatieactiviteiten. Op 20 juni 2000 kreeg het college een ambtelijk advies om naar aanleiding van mijn schrijven de bestaande beleidslijn te handhaven, om dit advies voor te leggen aan de Commissie Welzijn, dit wordt de Commissie Bestuur en Middelen van 12 juli 2000, en daarbij de GPV/RPF/SGP-fractie en het COC per brief te antwoorden. Op 12 juli 2000 concludeert de voorzitter van de commissie dat de fracties van NLP, VVD, PvdA, PAL/GroenLinksD66 en CDA akkoord gaan met het collegevoorstel, terwijl de frac tie van GPV/RPF/SGP tegen is. Gelukkig kunnen standpunten wijzigen. Dat geldt echter niet voor onze fractie. Het is, zoals de heer Jacobse zei, dan zou dat destijds een grote meerderheid van deze raad ak koord mocht zijn met de conclusie, die toen door de commis sie is getrokken, dat gold niet voor onze fractie en dat geldt niet voor onze fractie. Als de belangenorganisatie COC haar zin krijgt, en daar lijkt het wel op, dan worden verschillende groepen Neder landers uitgesloten van de mogelijkheid op te treden als ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Al enige tijd is het COC bezig gemeenten te bewegen trouwambtenaren die weigeren homohuwelijken te sluiten te ontslaan en in elk geval geen nieuwe gewetensbezwaarden te benoemen. Dat zal betekenen dat in elk geval orthodoxe rooms-katholieken, behoudende protestanten, orthodoxe joden en moslims voortaan uitgeslo ten zijn van het bekleden van deze functie. Een groot aan tal gemeenten heeft in reactie op het COC-verzoek te kennen gegeven dat gewetensbezwaarde sollicitanten in de toekomst geen kans meer maken. Dat geldt voor het overgrote deel van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 80