Blad 1# /tl Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 van ambtenaren van de burgerlijke stand, die van wege hun godsdienstige overtuiging principiële be zwaren hebben tegen voltrekken van huwelijken tus sen personen van hetzelfde geslacht, het hebben van gewetensbezwaren tegen het voltrekken van hu welijken tussen personen van hetzelfde geslacht, niet als weigeringgrond mag worden gebruikt voor benoeming c.q. herbenoeming in de functie van bui tengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, met inachtneming van het uitgangspunt dat voldoende ambtenaren van de burgerlijke stand beschikbaar zijn voor het voltrekken van alle huwelijken; 2. het college van burgemeester en wethouders op te dragen deze beleidswijziging met betrekking tot het benoemingsbeleid inzake buitengewoon ambtena ren van de burgerlijke stand uit te voeren en na dere regelen op te stellen met betrekking tot het inroosteren van de ambtenaren van de burgerlijke stand; 3. deze motie ter kennis brengen aan de Staatssecre taris van Justitie met het verzoek de uitspraak van haar ambtsvoorganger, dat gemeenten - indien zij dat willen - een ruimhartig(erbeleid kunnen voeren, alsnog in formele wetgeving te verankeren; 4. een afschrift van deze motie toe te zenden aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal in haar functie van medewetgever; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door de heer Krol namens de CDA-fractie De vrijheid van meningsuiting is een van de pijlers van on ze democratie. Er bestaat in de praktijk nog wel eens en spanningsveld tussen bijvoorbeeld het discriminatieverbod en de vrijheid van godsdienst, nota bene in één en dezelfde Grondwet Wat betekent respect voor de ander voor mij? Heel veel. Je moet altijd, voor iedereen, voor ieder persoon, respect hebben. De bijbel is daarover duidelijk en moet altijd ons richtsnoer zijn, nooit mensen veroordelen, wel waar nodig corrigeren of duidelijk je mening geven, wanneer je denkt dat ze fout zitten. Maar oordeel de mensen niet, zoals het college nu lijkt te doen, met gewetensbezwaarde trouwambte naren. Schrijf mensen niet af. Zet ze nooit op een dusdani ge manier buiten bij het vuilnis. Verdraagzaamheid is syno niem aan tolerantie. En de klassieke betekenis van toleran tie is elkaar binnen grenzen zoveel mogelijk ruimte geven. Dat is een groot goed. Maar velen, ook in dit huis, hangen naar mijn idee een andere invulling van dit begrip aan. De invulling van tolerantie, zoals ik die hier nogal eens te genkom, zou je kunnen vangen in het begrip, ruimdenkend Blad te* Ila2 Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 heid. Geen strenge ethische normen hanteren, geen exclusief waarheidbegrip aanhangen. Getuige deze situatie hier in Leeuwarden kun je zeggen dat er spraakverwarring is rond het begrip tolerantie. Ik heb sterk de indruk dat het in deze zaak verworden is tot de intolerantie van de toleran- ten. Iedereen roept van elkaar dat hij of zij niet tolerant is, maar dan heeft men het toch echt over een verschillende invulling van het begrip. En die discussie tussen twee ver schillende begrippen zie je ook in deze zaak duidelijk te rug. Degenen die zich beroepen op de nieuwe invulling van het begrip 'ruimdenkend' voeren daarvoor in de praktijk vaak discriminatieverbod op - artikel 1 van de Grondwet - en degenen die zich beroepen op de klassieke invulling van het begrip tolerantie, elkaar zoveel mogelijk de ruimte la ten, beroepen zich daar tegenover weer op de klassieke grondrechten, zoals de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van godsdienst. Die twee benaderingen botsen ook hier in de discussie. Ook onder christenen leven er, met betrekking tot de materie waar we het nu over hebben, ver schillende opvattingen. Men zegt tegen elkaar: "Ja, maar dat is zoals jij de bijbel uitlegt, maar ik.Laat het duidelijk zijn bij een beroep op de godsdienstvrijheid is het niet vereist dat een meerderheid van de gelovigen die visie moet delen, aantallen spelen in dat opzicht niet mee. Een diepste overtuiging laat zich niet door een ander voor schrijven U weet het, ik vind de niet-contractverlenging van mevrouw Eringa niet juist. Maar als een meerderheid er dan toch voor is, dan is daar toch ook nog de kwestie van de proce dure. En niet-contractverlenging is volgens mij pas moge lijk na een zeer zorgvuldige procedure, op zijn minst zo belangrijk is de voorwaarde dat eerst moet worden gezocht naar een ander takenpakket binnen de organisatie, of dat ook mogelijk is. Wanneer het gaat over het huwelijk dan is het zo dat 2000 jaar lang iedereen wist waar het over ging. Nu heeft Neder land een uitzondering. Het is volstrekt logisch dat lang niet alle mensen in Nederland de nieuwe definitie van huwe lijk onderschrijven. Dat unieke aspect maakt het ook een voudiger te stellen dat mensen, en dus ook trouwambtenaren, het in hun genen hebben zitten om het huwelijk anders te benaderen. Namelijk zoals dat al 2000 jaar gebeurt. Verder is cruciaal de regel van de VNG die op last van Co- hen naar alle gemeenten is afgegeven. Die regel is redelijk dwingend van aard. Leeuwarden kreeg later een andere brief, die stipuleerde dat het eigen beleid ook kan. Maar aan het Gereformeerd Maatschappelijk Verbond bevestigde de VNG vrijdag jl. dat de hoofdlijn heel wezenlijk is voor de VNG. Het college moet dus uitleggen waarom zij zonodig van de hoofdregel afwijkt, samen met nog een paar gemeenten, ver uit een minderheid overigens. Vervolgens moet het college uitleggen hoe zij haar eigen beleid in het Georganiseerd

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 82