Blad >0 I Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 Overleg en medezeggenschapsraad en met vakorganisaties wil vormgeven. Ongetwijfeld zal ze in alle drie gremia op weer stand stuiten. Vanmiddag hoorde ik via onze kamerfractie dat Amsterdam wel ruimte wil laten voor gewetensbezwaarden. Oud-staatssecre taris Cohen zal ook niet anders kunnen, na wat hij daarover in de Kamer destijds heeft gezegd. Laten wij ook hier verstandig handelen. Dank u wel. Mevrouw Uiterwijk Winkel: Er wordt steeds gesproken over een homohuwelijk, alsof er volgens de wet twee verschillen de huwelijken zouden zijn, dat is echter een misverstand. De Nederlandse wet kent slechts één huwelijk, opengesteld voor paren van gelijk en verschillend geslacht. Het is dus onzin te spreken van twee huwelijken die voor de wet gelijk gesteld zijn. De uitspraak dat een homohuwelijk per defini tie anders is dan een gewoon huwelijk is geen objectief feit maar een persoonlijke mening. Ambtenaren van de burgerlijke stand sluiten huwelijken uit naam van de overheid en niet als privé-persoonZij oefenen hierbij een functie uit en geen recht. Uiteraard moeten minderheden de ruimte krijgen, maar een ambtenaar is nogmaals geen privé-persoon, maar handelt uit naam van de overheid. Ik ben helemaal niet van plan een emotioneel verhaal af te steken, alhoewel ik me wel vrese lijk emotioneel voel momenteel, maar ik wil me aan de fei ten houden. Op 12 juli 2000 concludeert de voorzitter van de Commissie Bestuur en Middelen dat de fractie van NLP, VVD, PvdA, PAL/GroenLinksD66 en CDA akkoord gaan met het college voorstel, waar we het nu al uitgebreid over hebben gehad. Ik ben dan ook verbaasd dat nu de CDA-fractie mede een mo tie indient. Ik wil hierbij nog even refereren aan de uit spraak van Bestuur en Middelen van jl. 13 en 14 juni, toen de heer Krol de volgende woorden sprak (ik citeer): "Ik denk dat het goed is dat we daar nog een keer van zeggen wat ons standpunt is. We volgen de wet, wet is wet, en moet worden uitgevoerd, en dat deze raad een besluit heeft geno men met betrekking hoe om te gaan met trouwambtenaren en wij volgen het besluit." Het is mij volslagen duister hoe deze ommezwaai heeft plaats kunnen vinden. Ik vind gewoon dat het partijbelang landelijk opeens wel erg veel sier gaat maken en hij gewoon met een verkiezingsstunt bezig is, dat heb ik ook al eerder gezegd. Ik wou het hierbij laten. De heer HoogeveenDe D66-fractie is blij met openstelling van het huwelijk voor paren van hetzelfde geslacht. De D66- fractie staat ook achter het beleid dat we in deze gemeente hebben afgesproken, dat nieuwe buitengewoon ambtenaren van Blad ïléiT Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 de burgerlijke stand alle werkzaamheden moeten kunnen ver richten en dat betekent dat ze ook alle paren moeten kunnen en willen trouwen. Maar we staan ook nog steeds achter het overgangsbeleid, dat voor bestaande buitengewoon ambtenaren is ingezet. We hebben toch de indruk dat het college op dit moment dat overgangsbeleid aan het bijbuigen is. Uit de stukken blijkt niet duidelijk dat de betrokken amb tenaar daadwerkelijk geweigerd heeft om een huwelijk te voltrekken. Betrokkene heeft zelfs het paar niet zelf te woord gestaan, het is zo dat anderen geadviseerd hebben om een andere ambtenaar te kiezen. Nou kan ik me voorstellen dat dat overkomt als een weigering, en wanneer betrokken personen zeggen: De gemeente is wel erg onduidelijk geweest in de schriftelijke uitingen, de schriftelijke presentatie van de ambtenaren naar trouwlustigen toe, dan hebben ze ge lijk. Uit niets wordt duidelijk dat er mogelijk bezwaren of problemen zijn met het voltrekken van een huwelijk voor personen van hetzelfde geslacht. Dus wanneer daarover een opmerking wordt gemaakt, hebben de betrokken personen een punt Voor het overige is de D66-fractie niet erg gelukkig met de wijze waarop de voorzitter van COC-Friesland de publiciteit heeft gezocht. De heer Stoker heeft het over opzet en de confrontatie die gezocht is. Ik moet zeggen dat was ook ons eerste gevoel, maar eerlijk gezegd betrokkenen ontkennen het zelf en we kunnen op geen enkele manier aantonen dat er sprake is van opzet, dus daar willen we maar niet van uit gaan. Bovendien het maakt voor de beoordeling van deze kwestie denk ik ook niet overdreven veel verschil, het gaat namelijk om beoordeling van de feiten en het gaat om beoor deling van het beleid, zoals we dat met elkaar hebben vast gesteld. Dat is niet een beleid van het COC, niet een be leid van de betrokken ambtenaar, maar dat is een beleid van de gemeenteraad van Leeuwarden. Daar komen we nu met het grote probleem. De situatie lijkt structureel te zijn dat er gewerkt wordt bij buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand met verlopen aanstellingen, verlopen contracten voor het gemak, het gaat eigenlijk om aanstellingen. Het blijkt dat er nogal regel matig mensen rondlopen zonder dat de aanstelling op tijd verlengd is. Bij de betrokken ambtenaar, waar we nu over praten, was het niet de eerste keer dat zij met een verlo pen aanstelling werkte, begrepen wijDat is wat lastig, en zeker in een situatie waarbij er een politiek zeer gevoelig dossier ligt en waarbij het toch niet gaat om overdreven veel ambtenaren, dus ook niet over overdreven veel dossiers die gecontroleerd moeten worden, is het eigenlijk ook ge woon onvergeeflijk onnozel van het college dat ze zo'n fout laat bestaan. Als dan nu gezegd wordt, we krijgen wat ver velende publiciteit over de gemeente heen, en dus gaan we de fout, die we gemaakt hebben, maar even herstellen, maar wel op een zodanige manier dat we snel van die publiciteit

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 83