Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 ten dat de CDA-fractie altijd al een slag om de arm heeft gehouden, waar het gaat om de in Leeuwarden gekozen lijn. Van die slag om de arm hebben wij nooit iets vernomen op plaatsen en momenten waar dergelijke nuanceringen uitge sproken hadden moeten worden. Ook de CDA-fractie onder steunde in juli 2000 volmondig de gemeentelijke lijn en zeer onlangs, op 13 juni, sprak de heer Krol hier nog over en dat citaat is ook al door mevrouw Uiterwijk Winkel ge bruikt. Als puntje bij paaltje komt maakt de CDA-fractie een ommezwaai en daarbij is ook nog een verwijt gemaakt aan het adres van de CDA-wethouderomdat die uitvoering gaf aan een raadsbesluit dat kon rekenen op onder meer de steun van dat CDA-fractie. Voorzitter, een dergelijke handelswij ze is niet te volgen en voor ons moeilijk te accepteren. U begrijpt dat wij de moties van het NLP-fractie en CDA- fractie en de fractie van de Christenunie afwijzen. Mevrouw Dolstra: Onze fractie is van mening dat een Buiten gewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand moet kunnen blijven functioneren in deze. Ook al heeft zij dus principiële be zwaren met het in de echt verbinden van twee mensen van hetzelfde geslacht. In deze hedendaagse complexe samenle ving met complexe regels en wetten moet men daar, waar het mogelijk is, de zaken zo eenvoudig mogelijk houden. Daar houd ik het liefst van. De nieuwe Nederlandse wet, omtrent homohuwelijk geeft gemeenten de mogelijkheid om deze wet flexibel toe te passen. Wij zien dus ook niet in waarom in Leeuwarden deze nieuwe wet meteen maar een wet moet worden van meden en perzen. Er zijn immers genoeg ambtenaren in Leeuwarden die wel homohuwelijken willen sluiten. Wij kun nen niet achter een besluit staan dat om de een te bevoor delen, een ander moet benadelen en helemaal als blijkt dat er verder niets aan te merken is op het functioneren van de betreffende Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand. In feite zou het kiezen van een trouwambtenaar weer afgeschaft moeten worden en het binnenkamers moeten worden geregeld, dat zou weer een probleem minder wezen. Wij zullen de motie van Christenunie dus ook ondersteunen omdat uit het verhaal wel blijkt waarom. De heer Bilker (weth.): Mevrouw de Voorzitter, de zaak rondom de eventuele nieuwe benoeming van de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand trekt veel aandacht. In de afgelopen dagen heeft het college opmerkelijk veel reac ties uit het hele land ontvangen, vooral uit reformatori sche kringen. Aan mij persoonlijk worden ook vele brieven en mails gestuurd, ik krijg telefoontjes, er zijn twee ker ken in Leeuwarden die lijsten met handtekeningen hebben overhandigd, de pers, nationaal en regionaal, besteedt er Blad 51?S" Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 aandacht aan en er zijn vragen in de 2e Kamer door de SGP gesteld, die inmiddels zijn beantwoord. Deze zaak houdt veel gemoederen bezig, daarom is het goed dat het debat wordt gehouden waar het hoort: in de raad van Leeuwarden Mevrouw de Voorzitter, ik wil graag op een aantal aspecten ingaan. De zaak heeft namelijk verschillende invalshoeken. Naar buiten toe krijgt vooral de principiële kant de volle aandacht. Ik bedoel dan: mag een Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand principiële bezwaren hebben tegen een uwelijk tussen personen van het gelijke geslacht. Nog meer toegespitst: geeft de gemeente ruimte aan gewetensbezwaar den? De reacties daarop zijn meestal niet mis, die vinden overwegend dat Leeuwarden die ruimte moet geven. Ik sta stil bij de volgende aspecten: 1. Het beleid. 2. De ambtelijke status, dus zeg maar de formele kant van de zaak 3. Stand van zaken, en hoe nu verder. Het beleid. Leeuwarden heeft momenteel 7 trouwambtenaren. Eén er van heeft laten blijken principiële bezwaren te hebben tegen het huwelijk tussen personen van het gelijke geslacht. Deze trouwambtenaar heeft ook bezwaren tegen het geregistreerd partnerschap, of dat nu twee mensen van het gelijke ge slacht zijn, of personen van het ongelijke geslacht, daar wordt geen onderscheid in gemaakt. De beleidslijn van Leeuwarden is helder: dit was en is, dat ambtenaren van de Burgerlijke Stand alle handelingen dienen te verrichten, die de wet van hen vraagt. Op 8 november 1999, verschillenden van u hebben dat ook ge noemd, wordt daarover in de raadsvergadering voor het eerst gesproken door de burgemeester, naar aanleiding van een vraag van de heer Stoker. Dat ging toen over het geregi streerd partnerschap. De burgemeester verwoordt dan klip en klaar hoe het beleid is, namelijk zittende buitengewone ambtenaren zullen worden vervangen als ze bezwaren hebben en dan volgen wij gedurende die tijd de overgangssituatie, aldus de burgemeester, eigenlijk ruimte voor gewetensbezwa ren. Zij voegt er dan aan toe dat het om één trouwambtenaar gaat. Vervolgens wordt gesteld door het college, dat bij de nieuwe wetgeving, die op dat moment volop in voorbereiding is, er vanuit gegaan wordt, dat datgene wat in de wet staat, geldt voor alle trouwambtenaren en ook als zodanig moet worden uitgevoerd. Er wordt dan ook over een over gangsperiode gesproken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 88