Blad 32 I Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 Op 20 juni 2000 wordt een besluit in BenW genomen, waarin besloten wordt dat het bestaande beleid wordt gehandhaafd. Dit is de reactie op een notitie van ChristenUnie/SGP. Die notitie is 12 juli 2000 in de Commissie Bestuur en Middelen behandeld door collega Brok. Conclusie van de discussie was dat alle fracties, behalve Christenunie, zich achter het beleid van BenW stelden. Dat is bijna een unanieme meerderheid. En daar mag het college dan op vertrouwen bij de uitvoering. Natuurlijk zijn er destijds tal van opmerkingen gemaakt, met de nodige nuances. De D66-fractie zegt dan dat de frac tie zich achter het BenW beleid stelt, maar zegt dat de ambtenaar niet mag worden ontslagen, als die moeite heeft met de nieuwe wet Nee, het beleid is: wanneer een BABS moeite heeft, princi piële bezwaren heeft tegen delen van de wet op de huwe lijkssluiting, dan wordt de periode uitgediend en dan is er geen sprake van een nieuwe benoeming. En daarmee geven wij ook op onze manier invulling aan de in de parlementaire behandeling genoemde praktische oplossing voor een BABS met gewetensbezwaren De NLP-fractie zegt op 12 juli 2000 in heldere bewoordin gen, dat hij het terecht vindt dat het college vindt dat geen beroep gedaan kan worden op de levensovertuiging, want zo voegt hij er aan toe: dit mag geen vrijbrief worden voor overtreding van de wet! De heer Krol zegt dan, dat hij wel achter het collegebeleid staat, maar voegt er aan toe, ik citeer: "de raad moet de wetgeving uitvoeren zoals die uit Den Haag komt, want zo is dat geregeld in ons land." Hij zegt dat zelf zonet ook weer. In september bij de vaststelling van het verslag voegt hij er dan nog aan toe: "gelet op wat er in de wet staat, heeft de gemeente dat uit te voeren en als zodanig is de CDA-fractie vóór het collegevoorstel." Maar er speelt zich nog een element af op die 13e septem ber, want het is een historische dag. Want de wet is dan een dag ervoor, dus de 12e september aangenomen in de Twee de Kamer. Het is dan nog onduidelijk of de gemeenten nu au tonoom zijn of niet om ruimte te creëren voor gewetensbe zwaarden Maar het College van BenW mag er dan absoluut van uitgaan, dat de hele raad, minus Christenunie, dit beleid steunt en dat is van wezenlijke betekenis bij de verdere uitvoering. De Tweede Kamer heeft in grote meerderheid, 107 stemmen voor, 33 tegen, de wet aangenomen. De gemeenteraad steunt in overgrote meerderheid het beleid van niet overgaan tot herbenoeming voor trouwambtenaren die bezwaren hebben. Blad 33 l>? Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 Dan is het duidelijk dat BenW dat beleid heeft uit te voe ren Maar nu de centrale vraag: is er nu wel of geen ruimte voor gewetensbezwaarden? Ja, die ruimte is ook in Leeuwarden, in praktische zin op te lossen, wel te verstaan, maar zolang als de periode duurt. Dat hebben we met zijn allen vastge steld, zie het citaat van de burgemeester. Maar, zo hoor ik van verschillende kanten, de staatssecre taris heeft in de beide Kamers ruimte geboden voor gewe tensbezwaarden! Ja, hij heeft dat bevestigd in een apart schrijven aan de 2e Kamer, gedateerd 14 november 2000. Daarin schrijft Cohen, dat het aan de gemeenten is om een praktische oplossing te vinden, bijvoorbeeld in de sfeer van vervanging of inroostering, zelfs eventueel door een ambtenaar van een andere gemeente te vragen. Leeuwarden, dat zijn eigen beleid al had, vraagt zich nu af of er sprake is van een verplichting, of is de gemeente au tonoom. Wethouder Brok heeft in de correspondentie met de VNG in september 2000, toen al, gewezen op het feit dat ruimte voor gewetensbezwaarden in strijd is met artikel 1 van de Grondwet. Het advies van de VNG van oktober 1999 was trouwens ook al duidelijk hierover: dat elke, dat staat ook weer in de brief van de staatssecretaris, aparte verorde ning of regeling om ruimte te geven aan gewetensbezwaarden in strijd is met de Grondwet. Toch is in de Tweede Kamer door enkele partijen gepoogd om ruimte te geven aan gewetensbezwaarden. Maakt dit nu na de toezegging van Cohen wel of geen onderdeel uit van de wet? Daar is van de kant van de VNG duidelijkheid over gegeven in een brief van februari dit jaar. Die ruimte is er, door middel van een praktische oplossing in een overgangsfase. Maar die ruimte is niet opgenomen in de wetgeving, is niet verankerd, omdat het simpelweg niet kan, want een apart wetsartikel of elke regeling of verordening door de gemeen ten om apart ruimte te creëren voor gewetensbezwaarden, is tegen de Wet op de huwelijkssluiting en is tegen de Grond wet Dat blijkt namelijk nu uit de beantwoording van afgelopen weekend van de vragen van de SGP in de Tweede Kamer. Er wordt in deze beantwoording herhaald, dat de gemeenten een praktische oplossing kunnen kiezen met het accent op kunnen. Het is dus een advies. De minderheid in de Tweede Kamer had gevraagd om ruimte, maar duidelijk blijkt dat dit niet verankerd is, het is geen regeling, het is geen wets artikel. Dat kan dus ook niet en dan is het incorrect om nu te doen alsof Leeuwarden nu op het verkeerde spoor zit, of nog erger, dat Leeuwarden het helemaal wel beter weet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 89