Blad £6 '9^
Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001
den juist toe moeten naar het verminderen van het aantal
huursubsidiegebruikers
Maar terug naar de stedebouwkundige visie, die dan vanavond
ter beoordeling ligt. Mijn fractie vindt het jammer dat al
leen over slopen en nieuw te bouwen nu wat duidelijkheid
komt, zonder een visie op het voorzieningenniveau in de
wijk. Dat is jammer, want dat is een eerste voorwaarde voor
het leefbaar houden van deze wijk, dat er winkels zijn en
bedrijvigheid. Wij hebben begrepen dat ook de wethouder en
de projectgroep dit een voorwaarde vinden. Dan is het des
te spijtiger dat er al een groot deel van de klanten van
die winkels uit de wijk zullen verdwijnen, zonder dat dui
delijk is of voor de nieuwe bewoners van bijvoorbeeld de
Mariniersespel het huidige winkelcentrum wel aantrekkelijk
is en door hen bezocht zal worden. Het huidige centrum
heeft als doelgroep vooral de lagere inkomens en kan daar
op dit moment van bestaan, doordat deze doelgroep groot ge
noeg is. Een duurdere klantengroep zal eerder, door haar
grotere mobiliteit, haar producten verder weg halen. Daar
mee haalt ze het smalle bestaansrecht onder met name de su
permarkt weg. Met het verdwijnen van de supermarkt zal ook
het Chinees restaurant verdwijnen en de snackbar. Dit is
ons duidelijk geworden uit gesprekken met deze ondernemers.
Zij moeten het vaak hebben van de combinatie van boodschap
pen doen en maaltijden meenemen. Als wWij dan met elkaar
van mening zijn dat er winkels in de wijk moeten blijven om
de leefbaarheid te bevorderen, dan zal dit punt, draagvlak
voor de winkels, eerst tot een doordacht plan moeten lei
den
In Enschede kampt men met vergelijkbare problemen in na
oorlogse wijken. Enschede heeft een speciaal programma ont
wikkeld om de wijkeconomie in deze wijken te versterken. Je
kunt namelijk ook door de bedrijvigheid in de wijk uit te
breiden de klantenbinding groter maken, want er is dan iets
in de wijk te vinden, de wijk heeft wat. Enschede doet dat
bijvoorbeeld door startersondersteuning, een bedrijfsverza
melgebouw en het toelaten van bedrijvigheid in en rond
woonhuizen en bijvoorbeeld een aangepaste opleiding algeme
ne ondernemers vaardigheden voor allochtonen te starten.
Dit vereist natuurlijk wel een beetje een andere aanpak. We
hebben in de commissies wel vaak discussies gehad over bij
voorbeeld kapsters die aan huis werkten.
(De Voorzitter: Mevrouw Inberg en dat geldt ook voor de an
deren, dit is het stedenbouwkundig plan, dus is het goed
als we het over dit plan hebben. We kunnen er heel veel
bijhalen
Ik kom juist op het concept van stedelijke vernieuwing, zo
als dat bedoeld is en dan is niet bedoeld alleen slopen en
nieuwbouw, dat had een veel bredere visie en dat ligt nu
voor
Wij vinden dat een aanpak, die Enschede doet, het overwegen
waard is en specifiek voor de Vrijheidswijk uitgewerkt zou
Blad SigS
Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001
kunnen worden, omdat juist het stedenbouwkundige plan bre
der moet zijn dan slopen en nieuwbouw. Dat is inderdaad de
bedoeling geweest van de hele stedelijke vernieuwingsopzet
U begrijpt dat wij vinden dat het huidige plan de leefbaar
heid van de Vrijheidswijk niet verhoogt en dat er meer in
gezet zou moeten worden op een bredere doelstelling. Wij
hebben daartoe een motie opgesteld.
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 3 juli 2001,
behandelende de Vaststelling Ontwikkelingsvisie Vrij
heidswij k;
overwegende
dat het van het grootste belang is dat er ook in de
toekomstige wijk voldoende draagvlak is om een aan
tal voorzieningen in stand te houden;
dat dit draagvlak bepaald wordt door
a. het aantal bewoners;
b. de aantrekkelijkheid van de plaatsing van de
voorzieningen, met name de winkels;
c. de aanzuigende werking van extra bedrijvigheid
c.q. arbeidsplaatsen;
dat al deze factoren meegenomen moeten worden in
een sluitend stedenbouwkundig plan om daadwerkelijk
het door de raad gewenste draagvlak te behalen;
besluit
in het stedenbouwkundig programma van eisen op te ne
men dat al deze factoren eerst tot een evenwichtig
plan moeten leiden alvorens nog meer ingrepen in de
opbouw van de wijk worden gedaan;
en gaat over tot de orde van de dag."
Wij verzoeken de wethouder daar eerst een antwoord op te
geven
Mevrouw De Jong: Het gaat vanavond om de ontwikkelingsvisie
VrijheidswijkWij denken dat de visie als zodanig goed is
weergegeven. Dus wij zijn het dan ook niet op voorhand eens
met wat de D66-fractie noemt. Wat we wel heel jammer vinden
is dat er niet voor het hele gebied van de noordrand een
totaalvisie is ontwikkeld. De wethouder heeft wel toegezegd
in de tweede helft van dit jaar een visie te willen hebben
voor de rest van de noordrand, maar omdat deze visie over
de Vrijheidswijk al gaat over 7 deelplangebieden, denken
wij met het gevaar voor versnippering het misschien handi
ger en beter was geweest om met een totaalvisie te komen
voor de noordrand. Waarna je was gekomen tot een priorite-
ring van volgorde van welke delen gestart worden. Deze vi
sie gaat ervan uit dat er gestart moet worden met het meest
kwetsbare deel, namelijk de Vrijheidswijk. Wij hebben daar