Blad £6 '9^ Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 den juist toe moeten naar het verminderen van het aantal huursubsidiegebruikers Maar terug naar de stedebouwkundige visie, die dan vanavond ter beoordeling ligt. Mijn fractie vindt het jammer dat al leen over slopen en nieuw te bouwen nu wat duidelijkheid komt, zonder een visie op het voorzieningenniveau in de wijk. Dat is jammer, want dat is een eerste voorwaarde voor het leefbaar houden van deze wijk, dat er winkels zijn en bedrijvigheid. Wij hebben begrepen dat ook de wethouder en de projectgroep dit een voorwaarde vinden. Dan is het des te spijtiger dat er al een groot deel van de klanten van die winkels uit de wijk zullen verdwijnen, zonder dat dui delijk is of voor de nieuwe bewoners van bijvoorbeeld de Mariniersespel het huidige winkelcentrum wel aantrekkelijk is en door hen bezocht zal worden. Het huidige centrum heeft als doelgroep vooral de lagere inkomens en kan daar op dit moment van bestaan, doordat deze doelgroep groot ge noeg is. Een duurdere klantengroep zal eerder, door haar grotere mobiliteit, haar producten verder weg halen. Daar mee haalt ze het smalle bestaansrecht onder met name de su permarkt weg. Met het verdwijnen van de supermarkt zal ook het Chinees restaurant verdwijnen en de snackbar. Dit is ons duidelijk geworden uit gesprekken met deze ondernemers. Zij moeten het vaak hebben van de combinatie van boodschap pen doen en maaltijden meenemen. Als wWij dan met elkaar van mening zijn dat er winkels in de wijk moeten blijven om de leefbaarheid te bevorderen, dan zal dit punt, draagvlak voor de winkels, eerst tot een doordacht plan moeten lei den In Enschede kampt men met vergelijkbare problemen in na oorlogse wijken. Enschede heeft een speciaal programma ont wikkeld om de wijkeconomie in deze wijken te versterken. Je kunt namelijk ook door de bedrijvigheid in de wijk uit te breiden de klantenbinding groter maken, want er is dan iets in de wijk te vinden, de wijk heeft wat. Enschede doet dat bijvoorbeeld door startersondersteuning, een bedrijfsverza melgebouw en het toelaten van bedrijvigheid in en rond woonhuizen en bijvoorbeeld een aangepaste opleiding algeme ne ondernemers vaardigheden voor allochtonen te starten. Dit vereist natuurlijk wel een beetje een andere aanpak. We hebben in de commissies wel vaak discussies gehad over bij voorbeeld kapsters die aan huis werkten. (De Voorzitter: Mevrouw Inberg en dat geldt ook voor de an deren, dit is het stedenbouwkundig plan, dus is het goed als we het over dit plan hebben. We kunnen er heel veel bijhalen Ik kom juist op het concept van stedelijke vernieuwing, zo als dat bedoeld is en dan is niet bedoeld alleen slopen en nieuwbouw, dat had een veel bredere visie en dat ligt nu voor Wij vinden dat een aanpak, die Enschede doet, het overwegen waard is en specifiek voor de Vrijheidswijk uitgewerkt zou Blad SigS Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 kunnen worden, omdat juist het stedenbouwkundige plan bre der moet zijn dan slopen en nieuwbouw. Dat is inderdaad de bedoeling geweest van de hele stedelijke vernieuwingsopzet U begrijpt dat wij vinden dat het huidige plan de leefbaar heid van de Vrijheidswijk niet verhoogt en dat er meer in gezet zou moeten worden op een bredere doelstelling. Wij hebben daartoe een motie opgesteld. "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 3 juli 2001, behandelende de Vaststelling Ontwikkelingsvisie Vrij heidswij k; overwegende dat het van het grootste belang is dat er ook in de toekomstige wijk voldoende draagvlak is om een aan tal voorzieningen in stand te houden; dat dit draagvlak bepaald wordt door a. het aantal bewoners; b. de aantrekkelijkheid van de plaatsing van de voorzieningen, met name de winkels; c. de aanzuigende werking van extra bedrijvigheid c.q. arbeidsplaatsen; dat al deze factoren meegenomen moeten worden in een sluitend stedenbouwkundig plan om daadwerkelijk het door de raad gewenste draagvlak te behalen; besluit in het stedenbouwkundig programma van eisen op te ne men dat al deze factoren eerst tot een evenwichtig plan moeten leiden alvorens nog meer ingrepen in de opbouw van de wijk worden gedaan; en gaat over tot de orde van de dag." Wij verzoeken de wethouder daar eerst een antwoord op te geven Mevrouw De Jong: Het gaat vanavond om de ontwikkelingsvisie VrijheidswijkWij denken dat de visie als zodanig goed is weergegeven. Dus wij zijn het dan ook niet op voorhand eens met wat de D66-fractie noemt. Wat we wel heel jammer vinden is dat er niet voor het hele gebied van de noordrand een totaalvisie is ontwikkeld. De wethouder heeft wel toegezegd in de tweede helft van dit jaar een visie te willen hebben voor de rest van de noordrand, maar omdat deze visie over de Vrijheidswijk al gaat over 7 deelplangebieden, denken wij met het gevaar voor versnippering het misschien handi ger en beter was geweest om met een totaalvisie te komen voor de noordrand. Waarna je was gekomen tot een priorite- ring van volgorde van welke delen gestart worden. Deze vi sie gaat ervan uit dat er gestart moet worden met het meest kwetsbare deel, namelijk de Vrijheidswijk. Wij hebben daar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 98