Blad 52 /9t Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 van begin af ook erg op gehamerd en we zijn verheugd dat dit in ieder geval overgenomen is. Wij vinden dat deze ontwikkelingsvisie uitgaat van een open structuur, er worden echt essentiële gebouwen gesloopt waardoor er een open structuur ontstaat in de wijk. Veel waterwegen worden toegevoegd, nieuwe wijken worden opge bouwd, daar zijn we zeer blij mee. Een paar onderdelen van deze totaalvisie betreffen de Pilo- tenespel en het noordoost gedeelte. Daarvan blijft de in vulling wat vaag in de visie. De wethouder heeft de vorige keer gesproken over een tranformatiegebied, maar wat moet je daaronder verstaan? Transformeren kan ook zijn slopen en nieuw bouwen. Dat was niet zozeer de bedoeling. Wordt het van huur koop, wat gebeurt er met die woningen, worden ze gerenoveerd? In het plan als zodanig wordt daar niet uit puttend op ingegaan, terwijl dat wel gebeurt met echt te slopen delen en de nieuw te bouwen delen. Over de winkelvoorziening is in de commissie veel gezegd. Bij voorkeur steunen wij datgene wat de D66-fractie heeft genoemd om de winkelvoorziening in de wijk te houden. Wij pleiten er dan ook absoluut niet voor om die te plaatsen op het terrein naast Formido. Maar dat een winkelvoorziening het moet doen in een wijk, natuurlijk kun je dat in je vi sie neerzetten. Ik woon zelf toevallig in de saaie wijk Westeinde, daar is ook een uitstekende winkelvoorziening, nieuw centrum gekomen, daar zou heel veel allure komen en de winkel kan ternauwernood het hoofd boven water houden. Dan hebben we het toch ook over een redelijk stevige wijk. Wat moet je daar aan doen? Moet je daar een ontwikkelings visie op zetten of is dat gewoon de marktwerking. Ik ben het op zich wel met de D66-fractie eens, de ideeën die zij lanceren over bedrijfsverzamelgebouw, bedrijvigheid ook om de bevolking, die daar woont, meer de kans te geven om met kleine bedrijvigheid te starten. Dat vind ik een uitstekend idee en ik wacht daar het antwoord van de wethouder ook af. Dit wat betreft de stedenbouwkundige facetten. Dan het volkshuisvestelijke deel. Wij hebben in oktober 1997 afgesproken dat als wij iets willen doen met de voor- en na-oorlogse wijken, wij fors moeten ingrijpen in de kwetsbare wijken. Wij hebben toen gekozen voor de noordrand en Achter de Hoven/VegelinWaarom? Omdat als je fors wilt ingrijpen op het gebied van sloop, renovatie, nieuwbouw en van huur- koopwoningen maken, dan zul je dat moeten doen naast de te ontwikkelen nieuwe gebieden, die Leeuwarden ook fors van plan is om uit te gaan breiden. Het één kan niet zonder het ander. Dus vanuit die totaalvisie is het van be lang dat ook deze wijken fors worden aangepakt. Buurtvoor zieningen, er wordt gesproken over multimediale aanpak, daar staan wij op zich achter. Er zal rekening gehouden moeten worden met de ouderen, de jongeren, maar ook met de scholensamenstelling. De wethouder is niet heel duidelijk Blad 53 13? Verslag van de raadsvergadering van 3 juli 2001 geweest over de buurtschool daar, ook niet of er één of twee scholen komen, daar zouden wij toch wat meer duide lijkheid over willen hebben. Misschien is een overweging om dan een samenwerkingsschool te starten als één school het meest haalbare zou zijn. Ook de PR van een aantal activiteiten die in die wijk plaatsvinden, denk aan de digitale trapveldjes, zou veel meer aandacht mogen verdienen dan wij nu doen. Als wij uit Amsterdam moeten vernemen dat wij het uitstekend doen en landelijk heel hoog scoren daarmee, dan denk ik dat het toch wel erg jammer is dat we daar zelf niet achter gekomen zijn. Over die kernvoorraad. In 1998 heeft de gemeente samen met de corporaties een convenant ondertekend. In het convenant is gesproken over de kernvoorraad. Er zijn vragen gesteld in de commissie over hoe het met de kernvoorraad zit als je fors gaat slopen. De wethouder heeft toen gezegd: daar zijn we nog lang niet aan toe, dat minimum hebben we nog lang gehaald. Maar in de kadernota hebben we ook aantallen aan gegeven van te slopen, nieuw te bouwen en te renoveren wo ningen. Ondertussen hebben we vernomen dat toch de leeg stand vermindert, gelukkig. Dat betekent, dat hebben we mo gen vernemen in de reactienota, dat ook de sloopaantallen met 35% zijn verminderd. Als dat zo is, dan zou je denk ik, ook eens moeten kijken naar het actualiseren van de kern voorraad. Ik bedoel, we hebben het over een convenant 1998, we leven bijna al in 2002, dus ik denk dat het goed zou zijn om ook met de corporaties die kernvoorraad opnieuw te actualiseren en aan te passen, afgaande op de actualiteit van alle dag. De wethouder heeft gesproken over het verkopen van huurwo ningen en daarmee te komen tot een verhouding huur:koop van 60:40. In hoeverre is dat haalbaar? Want we hebben het hier over een wijk met in verhouding goedkope huurwoningen. De mensen met een krappe beurs, laten we zeggen, de mensen die een uitkering genieten, kunnen via de nieuwe wet BEW een huis kopen. Daarbij blijkt dat het eigen vermogen wordt op gebouwd en dat gaat ten koste van de ABW-uitkeringDe so ciale dienst zal tijdig aan de bel trekken. Zo blijkt dat die wet BEW nog niet zo gemakkelijk te realiseren is in de praktijk. De wethouder heeft het hier in het kader van Ach ter de Hoven/Vegelin ook uitgebreid over gehad. We hebben er een motie over ingediend samen met de CDA-fractie. Toch zeggen wij, in hoeverre zou er toch een wetswijziging moe ten worden ingediend, landelijk. Dat kunnen wij niet lokaal doen, maar het zou toch mogelijk moeten zijn, de ABW in re latie tot het vermogen uit eigen woningbezit. Wij denken dat het goed zou zijn - er is gister door mevrouw Sijtsma ook al over gesproken - dat er een discussiegroep komt, die mogelijk geïnitieerd wordt vanuit het college, die druk uitoefent op de landelijke overheid om de relatie BEW, ABW

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 99