Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 (De heer Jacobse: Mevrouw de wethouder, ik praat ook met ambte naren Ik vind het dus heel vervelend dat u de suggestie wekt alsof ambtenaren tegen u wat anders vertellen dan tegen mij (De heer Jacobse: Die suggestie wek ik niet, dat zeg ik gewoon. Ik constateer hier vanavond dat vrijdag en vandaag tegen mij door ambtenaren hele andere dingen zijn gezegd dan door u.) Ik stel voor dat we dat na deze vergadering nog een keer uit praten met de mensen die daar bij geweest zijn, de ambtenaren waar u mee gesproken heeft en de ambtenaren waar ik mee gespro ken heb, want het gaat namelijk om dezelfde. Ik denk dat we daar hier op dit moment niet verder mee komen. Ik bestrijd al leen heel erg, en in die zin neem ik het op voor ambtenaren, dat eerst mijn integriteit, dat mag u doen, maar de integriteit van ambtenaren nu in tweede ronde aantast, dat vind ik een ui termate zwaar verhaal. Ik wil daar graag over doorpraten met de heer Jacobse. Ik denk dat ik het hiermee gezegd heb. Misschien nog even één toevoeging naar aanleiding van de vraag van de heer Hoogeveen. De fax is gekomen naar aanleiding van een verzoek van onze kant op de raadsbrief. Met andere woorden wij hadden de raadsbrief klaar, die was door het college, wij hebben het bureau gevraagd, check even of de raadsbrief hele maal correct is. Naar aanleiding daarvan is de fax gekomen en daarin is ook nog eens gewezen op het verhaal van de limiet overschrijding. Dus het is niet zo wat de heer Jacobse schreef, dat zo'n bureau überhaupt als ze dat een keer gezegd hebben, dat schriftelijk moeten bevestigen. Zo is het niet gegaan. Het was een vraag van onze ambtelijke organisatie aan het bureau en een antwoord terug aan de ambtelijke organisatie. Ik moet u zeggen en alle wethouders met mij zullen dat onder schrijven, er zijn duizend en een schriftelijke mededelingen aan ambtenaren, die allemaal niet via ons bureau gaan. Dat is op zichzelf helemaal niks bijzonders. Wat bijzonder is, is dat uitgerekend deze fax in deze context en in deze gevoelige zaak niet aan het college is voorgelegd. Daar heeft het college na drukkelijk zijn standpunt over kenbaar gemaakt. De Voorzitter: Ik stel u voor de motie van de heer Stoker in stemming te brengen. 'Overwegende dat de raad niet tijdig naar behoren is geïnfor meerd omtrent de wettelijk voorgeschreven tariefslimiet voor de OZB-tarieven besluit haar afkeuring daarover uit te spreken' De motie van de heer Stoker namens de Christenunie wordt ver worpen met 5 tegen 27 stemmen. Voor stemden de leden van de ChristenUnie-fractie, de D66-fractie en de SP-fractie. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over bijlage 110, overschrijding limiet tarief eigenaar en gebruik OZB. Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 10 (bijlage nr. 103). De Voorzitter: Aan de orde is Verwerving en vervreemding van diverse onroerende zaken. De heer Ten Hoeve: Bij de verkopen is onder andere aan de orde de verkoop van het monumentale complex Luilekkerland. Toen ik het stuk kreeg, was ik op z'n zachts gezegd verbaasd, want ons wordt voorge steld om dit complex te verkopen aan de Corporatie Holding Friesland voor f 385.000,-. Het complex bestaat uit zes woningen, hele kleine, een kleinere en vier grote. Ik weet dat heel goed, want ik heb daar gewoond. De vier woningen, waar ik nu vooral op doel, hebben een mooie kamer, een keuken, een slaapkamer beneden, alle sanitair natuurlijk, boven een kamer en nog een kamer, een grote overloop en een hele grote vliering. Dat is voor de binnenstad vrij riant. Als je nu gaat rekenen, dan kom je uit op gemiddeld f 70.000,- per woning. Natuurlijk is het een soort appartement, maar dat kan tegenwoordig heel goed geregeld worden. Ik realiseer mij dat het in verhuurde staat is. Vroeger rekenden wij daarvoor 60% van de marktwaarde, tegenwoordig 80%. De staat van onderhoud is echt goed. Als wij dan naar de aankopen in de Vegelinbuurt kijken, betalen we f 125.000,- voor een woning. Dat is het dubbele van de woningen in Luilekkerland. Als je de markt in de binnenstad wat volgt, dan zou een prijs van f 2,5 ton niet gek zijn. Ik maak een andere vergelij king Een aantal jaren terug is het bezit van Stadsherstel, waar de gemeente ook belangen in had en wij hebben daar nog geld op toegege ven, verkocht aan een corporatie. Die corporatie heeft het vervol gens verkocht, voor een deel aan de zittende huurders. Al heel snel kwamen delen van het bezit op de markt, onder andere een complex in de Heerestraat. Daar is tonnen winst op gemaakt. Er is nu een afspraak met de corporatie dat er niet doorverkocht zal worden, maar ik wil dit toch noemen. Daarnaast, als je de stukken bekijkt, ligt er uit 1998 - en de markt is alleen maar omhoog gegaan - een taxatie van f 1 miljoen, waar verder aan voorbijgegaan wordt. Wat er dan in het stuk als reden voor deze lage prijs wordt genoemd, is dat het onderhandelingresultaat niet beter was, we konden dus niet een hoger bod krijgen. Wat ook opvalt, in het stuk dat aan de Commissie Bestuur en Middelen is voorgelegd, is dat ook het Gabbema- gasthuis en het Tjallingaweeshuis werden genoemd, waar een aantal argumenten, die misschien meer voor het ene dan voor het andere complex golden, een rol speelden, die zijn er helemaal uitgevallen. Alleen deze verkoop is er uit gehaald. Belangrijkste element is dat wij lief moeten zijn voor de corporatie in het kader van de her structurering en dat ze daar dus ook wat geld voor moeten hebben. Ik moest even denken aan een voorbeeld uit het verleden, toen wilden we

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 18