Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 Het openbaar vervoer maakt net als het parkeren en ook het fietsbeleid en het autobeleid deel uit van het GVVP. Maar van deze kwesties, die zo specifiek samenhangen met dat stadsgewes telijk openbaar vervoer, zullen de uitkomsten min of meer tege lijk komen met de uitkomsten van het GVVP. Dus met het moment waarop besluiten voorgelegd zullen worden in het kader van het GVVP, zijn ook die uitkomsten van het onderzoek bekend, dat we samen met de provincie willen verrichten. Dan kunnen die zaken ook aan elkaar gekoppeld worden. (Mevrouw Inberg: Het gaat ook om het betrekken van het ver keer sdebat erbij. We hebben een heel duur verkeersdebat opgezet en de uitkomsten daarvan, hoe dat verder behandeld wordt, staat wat ons betreft, hebben wij het idee, op losse schroevenDaar vroeg ik ook naar.) In ieder geval is het zo dat nu vanavond het besluit is genomen om over te gaan tot de ontwikkeling van die stadsvisie. Alle insprekers zullen ook bericht krijgen over de reden van het uitstel. Dus dat niet in het najaar de afronding van die dis cussie plaatsvindt en daar ook niet de besluitvorming plaats vindt in het kader van het GVVP, maar dat dat verschoven wordt naar volgend voorjaar. Tegelijkertijd zullen we ook aangeven dat een aantal korte termijnmaatregelen, die min of meer los van besluiten in het kader van die stadsvisie genomen moeten worden, op kortere termijn genomen kunnen worden. Die zullen ook aan de commissie en de raad worden voorgelegd en die zullen ook bekend worden gemaakt via o.a. de Huis en Huis pagina Aan de Grote Klok. Alle insprekers krijgen bericht over dat uitstel en iedereen wordt opnieuw benaderd op het moment dat ook die uitkomsten, zoals die tijdens die ontwikkeling van die stadsvi sie naar voren komen, dan zullen al die mensen opnieuw daarbij betrokken worden. Nu kan het zijn dat je dat exclusief doet in het kader van het GVVP of het kan zijn dat je dat doet in het kader van ontwikkeling van die stadsvisie. Maar dan moeten we gewoon dat doen wat het meest voor de hand liggend is. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 12a. De Voorzitter: Aan de orde is Tusken Moark en Ie, de toelichting op de start projectplan procedure le fase bestemmingsplan. De heer Sluiter: Het leek er inderdaad even op alsof er een voor schot genomen werd op de delegatie van de artikel 19 procedure naar het college, daar is het eerder in de commissie dit jaar over gegaan. Die discussie is verdaagd tot verder in dit jaar, het najaar Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 zal hij teruggekomen. Zoals het er nu ligt, gaat het volgens de regels, zoals ze nu nog gelden. De raad neemt over die vrijstel lingsprocedure nu een besluit. De PvdA-fractie stemt in met het voorstel, zoals het er nu ligt, ook gezien de normale gang van zaken via de commissie en de advisering van de commissie op 7 november as De heer Kalsbeek: Ik had gedacht dat dit soort dingen eerst door de commissie moesten, dat is blijkbaar niet gebeurd. Ik ben er niet zo'n voorstander van dat er een versnelde vrijstel lingsprocedure komt. Ik zie de noodzaak daar ook niet van in. Daar mag de wethouder mij nog van overtuigen. Mevrouw Uiterwijk Winkel: Het is ondertussen wel duidelijk dat de meerderheid van de raad voor bebouwing van de Bullepolder is, onze fractie behoort bij een raadsminderheid die tegen bebouwing van de Bullepolder is. We hebben er dan ook geen enkel belang bij om een versnelde procedure en/of een mandaat aan B&W te geven. Immers ook bij dit plan ontbreekt de integrale stadsvisie. De PAL/GroenLinks- fractie zou er zelfs voor willen pleiten om te wachten met enige andere activiteiten in de Bullepolder, tot er een integrale visie ligt Mevrouw Inberg: Op de mededelingenlijst staat dat het plan Moark en Ie een lange en zorgvuldige procedure heeft doorlopen, zoals wij allemaal weten, stond er bijDe D66-fractie is het daar zeker niet mee eens. De beginfout is gemaakt dat er een koppeling is gemaakt tussen de aankoop van die gronden en dat tegelijkertijd de raad daarbij beslissing moest nemen in een besloten commissie, want aankoop van onroerend goed gaat altijd in een besloten commissie, om de bestemming woningbouw daarop te doen. Dat heeft zich in de hele procedure gewroken. Leden van de raad zwommen veel te vroeg in de fuik van het zich al te vroeg vastleggen op woningbouw in dat gebied. Daarna volgden uiteraard de voorgeschreven inspraakprocedu res en diverse informatieavonden. Maar iedere burger wist natuurlijk wel dat de politieke stemming in feite al had plaatsgevonden en dat het moeilijk zou worden de partijen een ander standpunt te laten innemen, als je je al in zo'n vroeg stadium hebt vastgelegd, want partijen lijden liever geen gezichtsverlies. Nu lijkt weer hetzelfde te gebeuren. Eerst de partijen zich laten vastleggen, want wij hebben via een memo voorgesteld gekregen om in aanvulling op de raadsagenda een procedure te volgen, waarin de raadsleden zich eerst vastleggen op delegeren van het besluit aan het college en dan nog de gebruikelijke procedure van inspraak. Dat is weer hetzelfde punt, dan kunnen mensen dus straks nog inspreken in de commissie terwijl ze al weten dat de meerderheid van de raadsleden zich heeft vastge legd op het delegeren van het besluit. Dat weegt nu des te zwaarder, omdat het een punt betreft dat gevoelig ligt in de gemeente. Daar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 23