Blad 46 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 zal niemand niets van weten. Het betreft hier geen hamerstuk over het delegeren van een besluit over een verkeersdrempel. Wij verzoeken het college dan ook ernstig - wij denken ook niet dat dat vertragend werkt - om de gebruikelijke openbare behandeling in de Commissie Stadsontwikkeling te laten plaatsvinden. Wij vragen ook de andere partijen om daar op aan te dringen. De heer Stoker: Ook ik zou graag een openbare behandeling hiervan willen en dus stem ik niet in met het delegatiebesluit. Juist in eea materie als deze, waarin zo uitvoerig is gesproken over aantallen, de klasse van de te bouwen woningen, vind ik dat deze zaak zich niet voor delegatie leent en dat de raad erop moet toezien dat afspraken ook worden nagekomen. Graag openbare behandeling. Mevrouw Waanders (weth.Een aantal partijen pleit ervoor om dit verzoek van de Wind Groep alsnog in de Commissie Stadsontwikkeling te behandelen vanwege de zorgvuldigheid. Laat ik u zeggen dat wat er deze week is gebeurd, namelijk het toezenden van een aparte memo en vervolgens het toch plaatsen op de raadsvergadering, ook beschouwd moet worden als een correctie. Dat hangt samen met de afspraak die in de Commissie Stadsontwikkeling in april is gemaakt, dat voor alsnog, in afwachting van besluitvorming in het najaar, dit soort zaken niet bij voorbaat gedelegeerd wordt aan het college. Dus als daar een opmerking over wordt gemaakt, dan is dat volkomen terecht en dat is ook precies de reden waarom het vanavond alsnog geagen deerd is. Voor de rest is er in wezen niet zo veel bijzonders aan de hand. Wat we vervolgens gaan doen is het verzoek ook ter inzage leggen, dan krijgen we weer de inspraaktermijn. De zienswijzen die daarop worden ingebracht en de reactie van de kant van het college gaan weer keurig terug naar de commissie. Als u vervolgens zegt, wij willen ook de afronding daarvan weer terug hebben in de raad, dan is dat wat mij betreft prima. Wat we hier vanavond doen, is niet meer dan vragen aan de raad om akkoord te gaan met het starten van die procedure en dat ook aan het college te delegeren. Dat is niks nieuws, dat doen we vaker en zeker bij zaken waar snelheid en vaart in de ontwikkeling gewenst is. Nu weet ik dat een aantal partijen daar niet op zit te wachten, dat die niet zozeer haast hoeven te maken met deze procedure en dus met de start van de bebouwing van het plangebied Tusken Moark en Ie. Dat begrijp ik wel, alleen heb ik er toch wat moeite mee als vervolgens met name door mevrouw Inberg wordt gezegd dat hier de zorgvuldigheid - zeker met die correctie die we in deze week toegepast - in het geding is. Zij zegt: er wordt gesproken over een zorgvuldig en langdurig proces, dat gepaard is gegaan met de ontwikkeling en de ontwikkelingsplannen van Tusken Moark en Ie. Zij mag er van vinden wat zij wil, ook over de start daarvan, maar zij werpt zich nu op als het geweten van alle fracties, dat zij zich willens en wetens in een fuik hebben laten duwen, waar zij bij wijze van spreken niet met hun volle verstand bij zijn geweest. Blad 47 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 (Mevrouw Inberg: Ik heb het puur over de procedure gehad en de mogelijkheid van de burger om in te spreken en dat nu in feite hetzelfde weer wordt gedaan. Ik vind het overigens een hele slordige agendavaststellingdat we nu dit allemaal nog even voorgelegd krijgenhet hoort gewoon eerst in de commissieIn een commissie kan een burger nog inspreken en dan kan hij de discuss ie volgen van de commissie hoe zij over bepaalde standpunten denken. U weet wel dat wij tegen dit hele plan zijn, dat heeft er niets mee te maken. Maar het gaat om de procedure en of de burger nog de gelegenheid krijgt om in te spreken alvorens de partijen zich uitspreken We hebben daar niet voor gekozen. Wij willen in eerste instantie volstaan met toestemming van de raad, vervolgens weer de ter inzage legging, waar alle betrokkenen hun zienswijze weer kunnen geven. Gelet op de gewenste vaart en het feit dat wij vlak voor de zomerva kantie, eind mei, het planologisch beleid hebben vastgesteld middels het bestemmingsplan en gecombineerd met de wens om nu ook echt vaart te maken, maakt het dat wij hebben besloten om het op deze manier te doen Ik denk dat de zorgvuldigheid daarmee niet in het geding is. Dat zou anders zijn als wij, wat überhaupt natuurlijk niet kan, zouden afwijken van de rest van de procedure die hierop volgt, de terinza- gelegging, het reageren op de zienswijze en dat vervolgens weer terugkoppelen naar de Commissie Stadsontwikkeling. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van het college, met de aantekening dat de leden van de SP- fractie, PAL/GroenLinks-fractie, D66-fractie en ChristenUnie-fractie geacht willen worden tegen dit voorstel te hebben gestemd. Punt 13 en 14 (bijlage nrs106 en 111) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 15 (bijlage nr. 112). De Voorzitter: Aan de orde is Wijzingen van het tarief voor het afgeven van een reisdocument. De heer Roekiman: In de commissievergadering van afgelopen woensdag heeft mijn fractie een voorbehoud gemaakt. Wat betreft de tarieven stuiten we niet op problemen, maar het gaat ons om de uitbreiding van de formatieplaats met 1 fte. Mijn fractie kan het niet rijmen dat er extra formatie nodig is als de ge meente een groot deel van de taken voor de afhandeling van pas poorten overdraagt. Uit de nota blijkt dat het gaat om twintig

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 24