Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 Punt 9 (bijlage nr. 110) De Voorzitter: Aan de orde is Overschrijding limiet tarief ei genaar en gebruik OZB. De heer Jacobse: Afgelopen vrijdag hadden we het genoegen te gast te zijn bij het personeelsfeest van de gemeente Leeuwar den. Daar trad Kitty Hagen op. Toen zij haar hoofd op een zwaard legde en er zo aan ging hangen moest ik toch even aan de wethouder van financiën denken. Hoewel u het beide waarschijn lijk zult overleven was haar show beter. In de vergadering van 28 mei heb ik gesproken over de chaoti sche manier waarop de reparatie van OZB-1 is verlopen. We heb ben toen geconcludeerd dat de wethouder niet zelf verwijtbaar gedrag kon worden aangerekend en de raad tijdig heeft inge licht. Ook hoe het is gekomen is ons toen, mede na extern on derzoek, voldoende duidelijk geworden. Die zaak is voor ons tot en met het besluit van 28 mei derhalve gesloten. Ik wil mij derhalve tot twee dingen beperken. Wat mijn fractie noemt het gehannes van het college bij OZB-2 en wat mijn fractie noemt het gehannes van het college bij de uitvoering van OZB-1. Onze ambtenaren werken hard en zijn voor het overgrote deel ge motiveerde en toegewijde krachten, die zich bewust zijn van het feit dat ze de politiek moeten ondersteunen en dat hun doen en laten aan politieke controle onderhavig is. Maar zoals in alle grote organisaties worden er fouten gemaakt. Menselijke fouten. Naar het oordeel van de NLP-fractie moet je een wethouder niet wegsturen voor het enkel feit dat er menselijke fouten worden gemaakt. Waar wij als NLP-fractie wel zwaar aan tillen is de open- en eerlijkheid waarmee de politiek vervolgens over deze fouten wordt ingelicht. Dan moet ik helaas vaststellen dat het college in de twee zaken OZB-2 en bij de uitvoering van OZB-1 niet open en eerlijk is geweest. Afgelopen vrijdag en vandaag ben ik zelf op onderzoek uitgegaan in het stadskantoor. Na alle raadsbrieven wilde ik nu zelf wel eens weten hoe het zat, want het werd voor ons toch niet hele maal duidelijk. Dat onderzoek levert het volgende op bij OZB-2. Eind april is er inderdaad telefonisch contact geweest tussen bureau Monsma en een medewerker van de gemeente Leeuwarden. Dat telefoongesprek heeft niet tot actie van de medewerker geleid. Een gerenommeerd bureau als Monsma en partners weet dat zo'n telefoongesprek schriftelijk moet worden bevestigd om daar la ter op terug te kunnen komen. Ze stuurden daarom ook op 1 mei jl. de veelbesproken fax. Deze fax is nooit op de afdeling Be lastingen gezien. Op 27 juni leest men De Telegraaf en verneemt men de uitspraak van het Hof in Arnhem. Vervolgens belt men Monsma en deze zegt: Ja, dat heb ik jullie ook al gefaxed op 1 mei jl. Nazoek in de faxregistratie levert op dat er op 1 mei Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 inderdaad een fax van Monsma en partners binnengekomen moet zijn. Niemand weet er echter wat van. Voorzitter, als u goed in uw stukken kijkt, dan ziet u dat bij lage 1 geen kopie is van de fax van Monsma van 1 mei, maar een kopie van een kopie van de fax. Monsma heeft op 28 juni jl. een afschrift toegezonden. Er is naar aanleiding van de fax geen afweging gemaakt om het probleem even terzijde te schuiven. Er is door ambtenaren geen informatie achter gehouden. De fax ken den ze niet. De enige afweging die daar heeft plaatsgevonden is dat degene die het telefoongesprek had het belang van de opmer king toen niet door had. Tot 28 juni 2001 had men in Leeuwarden geen weet van de fax van Monsma. Als ik dan lees wat u in raadsbrieven schrijft en in commissie- vergaderingen zegt, dan kan ik niet anders dan concluderen dat u daar een potje van maakt met halve en gezochte waarheden. Waarom niet gewoon deze reden gegeven. Een menselijke fout, zo als het wegraken van de fax, komt overal wel eens voor. Meestal is het helaas ook juist een belangrijke fax. Maar daarvoor stuur je niemand naar huis. Het aan de raad voorschotelen van halve en gezochte waarheden is wel een reden om mensen naar huis te sturen. Door uw optreden, college, heeft u ook vol strekt onnodig de vertrouwensrelatie tussen politiek en ambte lijke diensten in discussie gebracht en dat rekenen wij u ook zwaar aan. Ik kom bij de uitvoering van OZB-1. We weten allemaal hoeveel haast er bij de reparatie was. Hoe stressig dat is verlopen. Het verbaast dan ook eenieder dat na de vaststelling van het besluit op 28 mei jl. de publicatie van dat besluit pas plaatsvond op 7 juli 2001 in de Leeuwarder Cou rant, waarmee we inmiddels in de tweede helft van 2001 waren beland. Terwijl die tweede helft nu juist zo cruciaal was. Me vrouw De Haan antwoordt bij Perspectief op een vraag van de heer Van Mourik daarover, ik citeer uit het nog niet vastge stelde verslag, dus we kunnen de band erop na luisteren. "Op zichzelf is het niet ongebruikelijk dat daar een paar weken tussen zit." In de commissievergadering van 5 september ant woordt u hierover, ik citeer, wederom uit een uiteraard niet vastgesteld verslag "De wethouder legt uit dat er later gepu bliceerd is omdat men afhankelijk was van de planning van de pagina De Grote Klok en voorts omdat destijds discussie in de raad aan de orde kwam"Welnu, dat laatste kan ik niet volgen, maar het eerste klopt niet. U publiceerde op 7 juli, u kunt zeggen in alle haast in het LC en pas op 11 juli in Huis aan Huis. Voorzitter, ook hier zijn teveel tegenstrijdigheden en vraagt het om een eigen onderzoek. Dat onderzoek heeft het vol gende opgeleverd. Na het raadsbesluit is een opdracht om een conceptbericht te maken gedaan aan een ambtenaar, die of op het punt stond op va kantie te gaan dan wel net op vakantie was. Dat laatste kon ik niet helemaal duidelijk krijgen. In ieder geval is het op diens bureau enige weken blijven liggen. Toen hij terug kwam van va-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 8