Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 kantie is het conceptbericht gemaakt en ter accordering gegaan naar diens meerdere. Daar is het even blijven liggen, omdat er nog aantal dingen aangepast moesten worden. Vervolgens is het ter plaatsing in de eerste week van juli aangeboden aan de sec tor Communicatie. Ik heb niet kunnen vaststellen of dat net voor of dat net na de behandeling van Perspectief is gebeurd. Ook hier een gewone menselijke fout. Al kun je hierbij wel aan tekenen dat het college verzuimd heeft toe te zien dat snel pu blicatie plaats vond. Niemand binnen de ambtelijke dienst vindt het normaal dat dit zo lang heeft geduurd en het is zeker niet afhankelijk geweest van de planning van Huis aan Huis. Uw be richt moet bij de afdeling Communicatie binnen zijn op de vrij dag voor de woensdag wanneer Huis aan Huis verschijnt. We heb ben een goed ambtenarenkorps, dat begrijpt hoe de politiek functioneert, dat ook begrijpt dat raadsleden alleen goed kun nen functioneren als die ambtenaar hun eerlijk en open alle in formatie geeft, die zij voor een besturende en controlerende arbeid nodig hebben. Dat heb ik ook mogen ondervinden de afge lopen dagen. Dat laatste hadden we van collegeleden zeker ook mogen verwachten. We begrijpen niet waarom u niet vanaf het be gin open en eerlijk vermeld heeft hoe het gegaan is. Ik heb geen enkele reden te twijfelen aan datgene wat mij ambtelijk is medegedeeld. Ik vind het bijzonder spijtig, dat meen ik oprecht, dat wethou der De Haan dit haar tot haar politieke verantwoordelijkheid moet rekenen. Ik heb geen enkele reden om aan de goede inten ties van wethouder De Haan te twijfelen. Maar ik moet wel vast stellen dat we door de manier van aanpak, de halve en gezochte waarheden, de geloofwaardigheid van haar en indien het college haar steunt, de geloofwaardigheid in het college, ernstig is aangetast. Het kan immers niet zo zijn dat ik steeds zelf in het stadskantoor op onderzoek moet uitgaan naar hoe het werke lijk is gegaan, al ben ik binnen het stadskantoor nog zo vrien delijk ontvangen en te woord gestaan. Heeft het zin de wethouder of het college naar huis te sturen? Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk: nee, wie moet er dan het college vormen. Wie is in de korte periode die ons nog rest ca pabel, geschikt en beschikbaar voor het wethouderschap? Indien mijn fractie mocht besluiten een motie van wantrouwen te steu nen lijken me daar meer dan voldoende argumenten voor. Mocht mijn fractie dat niet doen dan is dat alleen, omdat er geen al ternatief is. De heer Stoker: Wij hebben het over het probleem dat OZB-2 is gaan heten. In de wereld van de film zie je wel dat een film, die het goed doet, een vervolg krijgt. Jaws 1, 2 en 3, Rocky 8 of 9. Nu vond ik het probleem rond de OZB-1 echt niet zo gewel dig dat ik zat te wachten op OZB-2. Daar zat niemand op te wachten, denk ik. In mijn optiek zal het gemeentebestuur, dat is ook uw raad, ervoor moeten zorgen dat er volgend geen OZB-3 of 4 gaat komen. Dat vraagt om goed bestuur, om goede maatrege Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 10 september 2001 len, kortom in mijn optiek iets anders dan we rond OZB-1 en 2 hebben moeten vaststellen. Is deze kwestie rond OZB-2 nu echt niets anders dan geneuzel om een afrondingskwestie, een kwestie van slechts enkele belas tingcenten? Ja, het is echt wat anders. Want of het nu gaat om een risico van f 20.000,- of f 120.000,-, het gaat hier vooral om het feit dat er aan de gemeenteraad belangrijke informatie is onthouden, die van belang was en is voor goede besluitvor ming. Of dat nu gebeurd is onder grote werkdruk of om het eigen imago niet verder te beschadigen of anderszins, het blijft vol komen fout. Het college geeft dat ook volmondig toe. Maar ik vind dat het meer is. Het is gewoon slecht bestuur. Ik vind het een situatie die onacceptabel is. Het is mede aan de raad om er voor te zorgen dat dit zich niet zal herhalen. Bij OZB-1 is men in dit opzicht duidelijk geweest. Men heeft in meerderheid al thans geen afkeuring uitgesproken over het niet en/of onjuist informeren van de raad. In mijn ogen is herhaling dan ook niet uit te sluiten, wanneer je ten tweede male kiest voor een der gelijke softe opstelling. Zet je daarvoor dus de poort wijd open voor een herhaling? Het college stelt een verbetertraject voor. Maar er wordt met geen woord gerept over mogelijke perso nele consequenties en/of verbeteringen in die zin. Is dit echt het college dat onlangs niet schroomde om een bijzondere trouw ambtenaar met te begrijpen gewetensbezwaren geen contractver lenging te bieden? Met andere woorden in te grijpen in de per sonele sfeer? Men is dus nogal selectief bezig. Het niet infor meren van de raad acht ik onacceptabel en dat feit zou je niet, omdat het je politiek beter uitkomt, moeten relativeren. In de commissie heb ik opgemerkt dat van ezels tenminste nog gezegd wordt dat ze zich niet twee keer aan dezelfde steen stoten. Het is nu aan u raad om publiekelijk te laten zien hoe dat staat met deze gemeenteraad. Ik dien dan ook de volgende motie in: "De raad der gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 10 september 2001; overwegende dat de raad niet tijdig naar behoren is geïnformeerd om trent de wettelijk voorgeschreven tariefslimiet voor de OZB-tarieven; besluit haar afkeuring daarover uit te spreken; en gaat over tot de orde dag." De motie is ondertekend door de heer Stoker namens de Christen- Unie-fractie De heer Van Mourik: Vanavond nemen wij voor het laatst een be slissing over de OZB-tarieven van 2001, september 2001 is het nu. Een besluitvorming in drie etappes, waarbij in eerste in stantie de gevolgen van verkeerde aannames ten aanzien van de inkomsten zijn gerepareerd en waarbij we nu de juridische im-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9