Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 niet dan nadat de raad een besluit heeft genomen en ik heb zojuist gezegd het moet niet kunnen want wij stellen grote waarde aan het consultatief referendum maar in tijden van nu lijkt het ons toch noodzakelijk om het correctief referendum toe te passen en nog maals als testcase is voor ons de Bullepolder heel geschikt Dank u wel De heer Zwart: Tijdens de commissiebehandeling heb ik een compli ment aan de NLP-fractie uitgebracht voor dit initiatiefvoorstel en eigelijk ook voor het initiatiefvoorstel onder punt 8, dus dat doe ik nu gelijk maar in één keer want dat moeten we ook niet over drijven. Wij hebben waardering voor de initiatiefvoorstellen, om dat het aangeeft dat de NLP heeft nagedacht over de wijze waarop wij onze bevolking nog nader kunnen betrekken nog intensiever kun nen betrekken bij onze besluitvorming. Natuurlijk is het zo dat wij bezig zijn met de modernisering van onze inspraakverordening, wij zijn bezig met interactief besturen, interactieve planvorming en wij proberen op allerlei wijze onze burgers te betrekken bij de besluitvorming. Maar goed, daar moeten wij niet bij blijven stil staan dus in die zin hebben wij waardering voor dit initiatief van de NLP. De PvdA-fractie is in principe voorstander van de moge lijkheid om de burgers van onze gemeente op initiatief van die burgers zelf het initiatiefrecht te geven voor het houden van een referendum voorafgaand aan de besluitvorming. In principe dus. Want dit is een zaak die een zeer zorgvuldige voorbereiding vergt, voordat een en ander tot uitvoering kan worden gebracht. Een zorg vuldige aanpak niet met de intentie zozeer om zaken die ons moge lijkerwijs niet welgevallig zijn, van dit initiatiefrecht uit te zonderen, zoals wel eens gesuggereerd zou kunnen worden, maar juist om recht te doen aan de waarde van dit instrument het refe rendum. Wij willen serieus bezien hoe ook de mensen hier in Leeu warden direct bij de gemeentelijke politiek betrokken kunnen wor den. Wat dat is nodig, daar zijn wij het allemaal mee eens wij zijn allemaal bezig met de voorbereiding van het voorstel rondom de dualisering, en ook in dat kader vinden wij dat over een derge lijk initiatiefrecht nagedacht moet worden. Het moet wel ergens over gaan, vraagstukken dus die een substantieel deel van de be- volking bezighouden. Geen zaken waaromtrent wij als raad geen en kele of weinig zeggenschap over hebben. En geen trivialiteiten. Er moet sprake zijn van een gebleken draagvlak. Wij willen hier scherp op zijn omdat anders het risico van een devaluatie van dit instrument bij voorbaat al erg groot wordt. Wij zijn als PvdA geen voorstander van de mogelijkheid tot initiatiefrecht voor een volksraadpleging, om deze plechtige term maar eens te gebruiken, achteraf, dus nadat de raad al een besluit genomen heeft. Dit is ons inziens alleen maar een negatieve werkwijze en we hebben dan al een hele voorbereiding van de besluitvorming achter de rug, interactief of niet en daarna zou dan nog heel wat tijd en geld opgaan aan allerlei campagnes voor en tegen. Wij hebben niet de indruk dat dit tot een vruchtbare discussie zou leiden. Wij zijn zoals gezegd voor een referendum vooraf. Dat kan een goede bijdra ge leveren aan de beraadslaging en de besluitvorming in deze raad. Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 De argumenten hiervoor heb ik genoemd. Het past goed in ons stre ven om de bevolking meer bij de gemeentelijke besluitvorming te betrekken. Zoals u misschien nog weet heeft de PvdA fractie bij het perspectief van 2001 bij motie gepleit voor de aanpassing van de inspraakverordening van onze gemeente. De aanpassing die o.a. moet leiden tot het verder vormgeven aan het interactief bestuur en aan het interactief planvorming. Ik zou in dit verband dan ook naar voren willen brengen dat een integrale behandeling van deze nieuwe vormen van inspraak mijns inziens noodzakelijk is. Er is sprake van een aantal ontwikkelingen. Het initiatiefrecht voor referenda, het burgerinitiatief, de modernisering van de inspraak verordening en de ontwikkelingen op het interactief bestuur en het interactief planvorming. Wij zouden ervoor willen pleiten om deze items die alle betrekking hebben op de relatie hebben burger en raad, die allemaal betrekking hebben op de vernieuwing van de lo kale democratie in onderling verband op te pakken en de deskundig heidbegeleiding de referaat ook zelf sturing aan te geven. Ik wil dat laatste benadrukken want wij vinden dit een thema waar de raad ten zeerste mee verbonden is en ook moet zijn. Wij kunnen ons dan ook voorstellen dat raadsleden in een actieve werkvorm bijdragen aan de totstandkoming van de nieuwe concept verordening. Het gaat tenslotte om een verdere uitwerking van de relatie tussen de raad en de burger. Om te voorkomen dat een brede aanpak tot een ver traagde aanpak willen wij er ook naar streven om een dergelijke integrale verordening (dat gaat over al de thema's die ik net ge noemd heb) in maart komend jaar voor besluitvorming gereed hebben. Ik dank u wel. De Voorzitter: Ja beste raadsleden, het moeilijke van een referen da is, punt 1, kun je niet een cumulatie toestaan, straks van ver schillende verordeningen die allemaal gaan over verschillende re ferenda. Dat betekent dat je een verordening aanpast of je past het niet aan. Als ik de discussie hoor en de een noemt het een karikatuur van de democratie, dan is het voor de ander een wezen lijk onderdeel van die democratie, dat maakt het zo moeilijk om samen te vatten wat u hier naar voren heeft gebracht. Eén ding is duidelijk, dat correctief referendum geeft nogal wat discussie en misschien is het goed, meneer Jacobse, dat al voor ik u zeg dat het college niet staat te trappelen voor een correctief referen dum, dus nadat het besluit is genomen, om daar dan een zekere par ticipatie via een referendum aan de burgers te geven, dat u wel licht nog reageert en dat we dan kijken hoe de stemming uitvalt. Gaat u uw gang. De heer Jacobse: Voorzitter, om met het laatste te beginnen het is natuurlijk niet de bedoeling dat we twee keer hetzelfde doen. Dat wij eerst de voorkant van de besluitvorming in het referendum hou den, wat vervolgens aan de achterkant, waanneer het besluit geno men is, weer referendabel is in het kader van de TRW. Dat moeten we uiteraard niet doen, want dan blijven we aan het werk. Je ziet

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 10