Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 dat het op zichzelf in de besluitvorming ook niet wordt verwoord. Er is een richting aangegeven, zoals die ook is verwoord in het schrijven dat u ons heeft doen toekomen, waarin staat dat er ook de mogelijkheid voor burgers is om zelf een initiatief aan de voorkant te geven, aan de achterkant is het geregeld als het goed is met de TRW. Dat brengt mij gelijk bij de heer Zwart Ik ben het natuurlijk vol strekt met hem eens dat er een draagvlak moet zijn. Het is geen sinecure dat je dat doet, we moeten ook geen situaties krijgen dat we iedere zondag of woensdag naar de stembus moeten om een aantal besluiten, die wij hier genomen hebben, te toetsen. Wat dat draag vlak is, moeten wij met elkaar vaststellen. Hoe groot dat moet zijn, welke procedures er gevolgd moeten worden etc. Ik denk dat het college geen bezwaar heeft tegen uw voorstel om vooraf als raad mee te denken, dat u zegt "er zijn een aantal mensen uit deze raad die daar graag in mee willen denken als een soort klankbord groep" Ik denk dat de heer Zwart ook gelijk heeft als hij zegt dat er een aantal zaken in ontwikkeling zijn wat cumulatie be treft, we moeten zaken goed op elkaar afstemmen. Het lijkt mij dat juist ook het feit dat we daar het college toe vragen, dat dat ook de beste garantie is, want daar moet uiteindelijk de kennis van daan komen en van de VNG om ervoor te zorgen dat het allemaal aan sluitend met elkaar is. De heer Roekiman heeft een opmerking gemaakt, wat in de commissie vergadering aan de orde is geweest. In de brief heeft ook gestaan dat we dat eruit genomen hebben, dat stukje, dus daar ben ik ook verder niet op ingegaan, dat had trouwens te maken met de TRW die er nu is en het feit dat wij vinden dat de drempels en de procedu res nogal zwaar zijn en dat we die wouden omzeilen. Maar dat stuk je is er nu uitgehaald, omdat dat in de commissie niet op een breed draagvlak kon rekenen. Voorzitter het is duidelijk dat een aantal partijen, ook lande lijk, niet voor een referendum zijn en dat blijkt hier ook van avond. Dat vind ik uiteraard bijzonder jammer maar goed ik neem daar kennis van zoals iedereen in het land daar ook kennis van heeft genomen. Er is een verschil tussen meedenken en meepraten en uiteindelijk ook daadwerkelijke gericht advies aan de raad kunnen geven, want het blijft uiteindelijk een advies van de raad, want helaas is het nog zo dat de burgers niet echt kunnen beslissen wat dat zou in strijd zijn met de grondwet. Dank u wel. De Voorzitter: Nog andere reacties in tweede instantie? Dan stel ik het volgende voor: u zei het al, meneer Jacobse, maar op het gevaar af dat ik te technisch word, niet correctief raadge vend referendum over TRW-besluiten is niet mogelijk. Correctief raadgevend referenda over TRW-besluiten is niet mogelijk. De rest is wel mogelijk en zou dus uitgewerkt kunnen worden in een veror dening en zo interpreteren wij het besluit wat aan u voorligt. Wij Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 hebben het dan niet over het niet correctief, dus op het moment dat er een besluit is genomen door de raad en u achteraf de stem van het volk wenst te hebben, dat doen we dus niet en de rest, het raadplegende met de bevolking en vooraf daarvoor gaan we een mo delverordening voor u opmaken. Dat is het voorstel van het besluit dat nu voorligt. Ik hoop dat u het nog begrijpt. De heer Mourik: Met andere woorden, mevrouw de voorzitter, dat u uitwerkt wat er binnen de tijdelijke wet mogelijk is en daar past u de verordening op aan. Dat had ik ook gevraagd en dat blijkt nu dus De Voorzitter: om de verwarring niet al te groot te maken, want we kunnen hier nog een uur over door discussiëren, er mag geen cumu latie van referenda komen. Dat voorkomen we door te accepteren dat besluiten over het niet correctief raadgevend referendum over TRW- besluiten en het correctief raadgevend referendum over TRW- besluiten niet mogelijk is. En we laten een brede interpretatie over het raadplegende referendum, wat u zo graag wilt en andere van u hoor ik ook naar de bevolking, voordat we een besluitvorming hebben genomen. Dat laat u uitwerken in een nieuwe verordening. Die moet er toch komen met het oog op de dualisering. Gaat u daar mee akkoord? De heer Krol: Dan kan ik stellen dat aangaande de tijdelijke wet, u die uitbreidt met iets wat daar eigelijk wordt uitgesloten, of ik moet verkeerd zijn ingelicht. De Voorzitter: Dat is mogelijk. De tijdelijke wet geeft keuzemoge lijkheden en ik geef dus aan dat we die twee keuzemogelijkheden niet aangaan, is ook niet mogelijk dat is ook dat we niet willen, achteraf als er al een raadsbesluit is genomen nog eens naar de bevolking zeggen "zegt u het maar" en vervolgens een besluit terug draaien met alle financiële en moeilijke situaties van dien. De rest met name het accent op de raadgevende referendum is het een zaak van u wenst gewoon de bevolking rondom een bepaald onderwerp te raadplegen daarvan zegt u "college, werk het uit" en dan komen we hier terug. Dan moet toch alsnog die modelverordening hier be sloten worden. Kunnen we het daarmee allemaal eens zijn? Het wordt aan u voorgelegd via de commissie en de raad. De heer Mourik: Wij willen geen spelbreker zijn, mevrouw de voor zitter, ik heb aangegeven dat de TRW eigelijk voor ons de boven grens is. Wij wachten de uitwerking af. Op dit moment hebben wij aan een hoofdelijke stemming geen behoefte.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 11