Blad 32 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 4. As léste opmerking noch wat oer de kombinaasje dy't yn it plan foarstien wurdt fan grutskalige rekreative sportive ynstel- üngs en wentebou. Wat op it Kalverdijkje net koe, moar nef- fens it rapport yn Ljouwert-Süd wol kinne. In konsekwinte line yn it kolleezjetinken is der net te Ontdekken, tinke wy. Ta beslüt woe ik noch sizze dat wy der noch hieltyd fanüt geane dat fuotbalferiening Blauw Wit in plak fine sil yn de sportakkom- modaasje yn Ljouwert-Süd. Mevrouw Van Ulzen: Gedachtig aan professor Elzinga, die stelt dat het allemaal leuker moet worden, bedacht ik me dat ik vanavond niet allemaal hoef te herhalen, wat anderen wel doen, wat we alle maal in de commissie gezegd hebben. Dat sla ik over dus. En voor diegenen die wat pessimistisch zijn over het bouwen en de econo mie: er is toch een noodzaak tot bouwen en die wordt aangegeven door onder andere prognoses ten aanzien van de woningvraag, ver kleining van huishoudens, vervroegd zelfstandig wonen en nieuwe samenwoningvormenEr is ook vraag naar wooneenheden van een ander type dan het traditionele. Voor het overige willen wij zeggen dat Cartago natuurlijk verwoest moet worden, er moet een derde brug komen, hoogspanningsmasten moeten onder de grond en wij houden noch van moeras noch van gele Lis en malaria willen we ook niet. Bovendien wil ik toch vragen aan de wethouder of zij nu een defi nitief antwoord zou kunnen geven hoe zij denkt de problemen met de bereikbaarheid ten aanzien van Leeuwarden op te lossen. Mevrouw Inberg: Vorige week ben ik op een landelijke congres van het openbaar vervoer geweest in Amersfoort. Wat daar toch heel duidelijk naar voren kwam was dat de Vinexwijken een ramp bleken qua bereikbaarheid. In het hele land heeft iedereen dezelfde fout gemaakt, er is geen goede aansluiting op het openbaar vervoer en de langzaam verkeersvoorzieningen, en dat zijn dan de voetgangers voorzieningen en de fietsvoorzieningen, zijn gewoon slecht en ie dereen zit bij voorbaat in de auto. De wethouder heeft de vorige keer in de commissie daarop gezegd dat ik toch vooral het mobili teitsplan nog eens moest nalezen, want daar stond heel goed in verwoord hoe wij het met Leeuwarden-Zuid zouden doen, want de D66- fractie heeft steeds gezegd dat nog niet aan die voorwaarde van bereikbaarheid bij Leeuwarden Zuid is voldaan. Ik heb het mobili teitsplan nog weer eens opgehaald en het staat er inderdaad heel mooi in "Landelijk moeten wij de wijk profileren, het is een goede fietsafstand naar de stad, aanwezigheid van hoogwaardige openbaar vervoer, de aanwezigheid van een voorstadstation in relatie tot de Zuiderzeelijn, korte en veilige looproutes en de gehele wijk als 30 km uurzone" Dat laatste, dat neem ik aan, want in de rest van de stad zijn we daar ook druk mee bezig. Voor wat betreft de korte loop- en fiets- afstanden, daarover wordt in het mobiliteitsplan gezegd dat het gezien de fysieke omgeving niet waarschijnlijk is dat nieuwe Blad 33 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 fietsverbindingen over het Van Harinxmakanaal op korte termijn aangelegd kunnen worden. Wel zal het een wens blijven omdat daar mee de aanhechting aan de stad wordt versterkt. Een punt wat ook meerdere partijen benadrukt hebben is dat we de verbinding met de oude stad moeten versterken. De plannen uit het mobiliteitsplan zijn inderdaad goede voornemens, maar ze worden niet uitgewerkt en daar zit voor ons de moeilijkheid. U weet dat wij over de Zuiderzeelijn diverse malen onze twijfels over het voorgestelde tracé en de miljoenen die we bij de magneet- zweefbaan moeten leggen, hebben neergelegd en dat wij veel liever zouden willen dat Leeuwarden zich sterk maakt voor een aansluiting via de Westergozone-Afsluitdijk en dan veel meer gaat lobbyen voor goede voorzieningen, goede uitgebreide spoorlijnen op de bestaande netten verder en daar ook een uitwerking naar deze Vinexwijk, want die zou daar qua criteria helemaal voor in aanmerking komen. Wij vinden dat een veel sterker verhaal. Tot nu toe is daar niet echt op ingegaan. Wij hopen wel dat er - gezien de voornemens van me vrouw Netelenbos - toch andere uitgangspunten naar voren komen. Bovendien is ook in het mobiliteitsplan neergelegd dat wij het GVVP en het verkeersdebat moeten verwerken in het hele idee over bereikbaarheid van Leeuwarden-Zuid. Het gemeentelijk verkeer en vervoerplan is weer uitgesteld, wij vragen daar al een paar jaar om, het verkeersdebat is uitgesteld en het grote plan van Riek Bakker moet wat dat betreft alle punten samenvatten. Nou, dat kan natuurlijk niet. We gaan nu met de ontwikkeling van Leeuwarden- Zuid aan de gang en dan moet je aan de eerste voorwaarde hebben voldaan, namelijk dat het bereikbaar is, en zeker voor de kwetsba re verkeersgroepen Daarnaast is de economische voorwaarde voor de luxueuze huizenbouw een beetje weggevallen, omdat het wat onzekere tijden gaan worden en iedereen terugvalt op versobering. Dat kan langer of korter duren, maar de dip gaat eraan komen. Dan kiezen wij er in deze toch voor om die twee redenen: en om voorzichtig te zijn en voor uit te lopen op die dip, niet naar een luxueuze wijk te gaan die ver van de stad af gebouwd wordt en ten tweede om de verkeersbe- reikbaarheid kiezen wij voor het aangroeimodelWij hopen dat u wat dat betreft nog eens zou willen nadenken over het aangroeimo del via het Goutumer Nieuwland. Dan heb je ook de aansluiting via de Hendrik Algraweg en dan kun je daar nog een hele goede aanslui ting maken naar de oude stad. Ik zou daarop eerst het antwoord van de wethouder willen afwachten. Mevrouw Dolstra: Het is de bedoeling dat binnen 30 jaar Leeuwarden uitgroeit tot een stad met zo'n 125.000 inwoners. Dat zijn er zo'n 35.000 a 40.000 meer als nu. Om dat plan te realiseren moet je visie hebben. Dat betekent dus ook dat je bepaalde dingen moet durven. Je moet durven groeien. Er wordt hier al een paar keer gezegd Me economie wordt wat minder'Ik denk dat gezien de winst die de makelaars, projectontwikkelaars en stedenbouwkundigen afge lopen jaar gemaakt hebben, een beetje minder winst de plannen niet hoeft af te remmen. We zitten natuurlijk zometeen wel met een par-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 17