Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 keerprobleem. Zuiderburen heeft aangegeven die nu al te hebben. Het is een illusie te veronderstellen dat we iedereen op de fiets of wandelend of met de bus krijgen. Bewoners van Zuiderburen heb ben zo'n beetje ruzie met andere buren over de parkeerplaatsen. Tweeverdieners, twee auto's en zodra het kind 18 jaar is, die ook een auto. Dat is de realiteit, we krijgen mensen de auto niet uit. Dus moet je de wijken daarmee in laten groeien door voorzieningen te treffen. Willen wij de binnenstad ontlasten, dan moeten we zor gen dat de winkelcentra van hoogwaardige kwaliteit zijn, zodat men niet het centrum -in hoeft. Dat betekent ook dat diverse dorpsbewo ners uit de omliggende dorpen naar die wijken trekken om daar die winkels te bezoeken. Je breidt Leeuwarden op die manier uit. In plaats van een wijkje nummer zoveel wordt het een verlenging van de stad. Verder kunnen wij helemaal akkoord gaan met het plan. De heer Kalsbeek: Dit plan is een basisplan om verdere invulling te geven aan het gebied Leeuwarden-Zuid, wat de gemeente Leeuwar den ook een uitgelezen mogelijkheid geeft om hier een toplocatie, een voorbeeld, te maken voor heel Nederland, wat betreft de toe gankelijkheid van een wijk. Ik zou er toch ernstig op willen hame ren dat de wijk toegankelijk wordt qua infrastructuur, qua ver voer, maar ook dat er bij de bebouwing zoveel mogelijk rekening gehouden gaat worden met levensloop bestendig bouwen. Zodat de mensen ook, als ze wat ouder worden, in hun woning kunnen blijven wonen en niet hoeven te verhuizen. Wat het vervoer betreft, daar maken wij ons nog wel enige zorgen over, anderen hebben dat ook gezegd. De ontsluiting van de wijk lijkt ons een probleem en zou eventueel opgelost kunnen worden met een derde brug. Het is een plan wat over meer dan tien jaar gaat en omdat je niet weet hoe de economie zich gaat ontwikkelen zijn wij er op zich ook een voorstander van om een aangroeimodel te ontwi kkelen Verder heb ik nog enkele vragen voorzitter. Uit stukken begrijp ik dat het streven is dat er zesduizend wonin gen gebouwd worden en dat vierduizend woningen financieel gezien eigelijk niet uit kan. Mijn vraag is dan, wat is de schade als er geen zesduizend woningen gebouwd kunnen worden, maar door de eco nomische ontwikkelingen bij vierduizend blijven hangen? En is het ook zo dat wij per deelplan kunnen bekijken hoeveel woningen er gebouwd worden? En wij vragen ons af, wat ik heb gelezen in de stukken, is dat er marktgericht gebouwd gaat worden, dus dat er gebouwd gaat worden naar de vraag van de markt. Ik zou graag van de wethouder willen weten of dat nog steeds zo is. Tot zover voorzitter. Mevrouw Waanders (weth.): Er is inderdaad heel uitgebreid gespro ken over het ontwikkelingsplan in de commissie Stadsontwikkeling, dus ik zal proberen, ook gelet op de rest van de agenda, om kort in te gaan op een aantal zaken die hier zijn genoemd en daar waar Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 mensen hebben gezegd vooral in te stemmen met het plan, neem ik daar met vreugde kennis van. De heer Drewel wijst op het belang om zo tijdig mogelijk de nood zakelijke voorzieningen in Leeuwarden-Zuid (in delen van het plan gebied van Leeuwarden-Zuid) te ontwikkelen. Dat ben ik uiteraard van harte met hem eens. Maar hij wijst ook tegelijkertijd op het dilemma, namelijk dat wanneer voorzieningen worden ontwikkeld en gerealiseerd in dit gebied, terwijl het draagvlak nog net onvol doende is, gelet op de exportatie, dat je dan met een financieel probleem te maken hebt. Het zal een zoeken naar een evenwicht zijn. Maar het belang dat hij naar voren brengt, dat onderschrijft het college uiteraard. Hij zegt ook iets over de ontspannen woningmarkt in Leeuwarden, in relatie tot een boel andere gebieden elders in het land. Dat klopt en dat betekent ook dat er, om echt concurrerend te kunnen zijn - en dat geldt overigens ook al op het niveau van Fryslan - dat er dan ook hogere eisen gesteld moeten worden aan de kwaliteit van de verschillende woningbouwlocaties, in de verschillende deelgebieden in Leeuwarden-Zuid. Ook dat zijn wij met hem eens. Vandaar ook dat een aantal mensen hebben gewezen op de hoge ambities die uit het plan spreken. Die hebben onder meer ook te maken met het feit dat zo'n klantgebied ook echt moet kunnen concurreren met de ontwikke ling van woningbouwlocaties elders in Fryslan en daarbuiten. Want wij mikken niet alleen op de regio, wij mikken ook heel duidelijk op het gebied buiten de regio. Verder wijst hij op het kantelen van de stad naar het zuiden. In dat verband is het misschien aardig nog eens te wijzen op wat me vrouw Bakker naar voren heeft gehaald 'de centrale positie van de binnenstad', dat die gegarandeerd moet worden. Nu is het zo dat als je kijkt naar de Vinex-wijken in het land, dat die over het algemeen veel verder van de binnenstad af liggen dan geldt voor Leeuwarden-Zuid. Desalniettemin is het van groot belang dat Leeu warden-Zuid een wijk, een stadsdeel, wordt dat ook heel duidelijk relatie onderhoud met de binnenstad, niet in zichzelf gekeerd wordt en één van die voorwaarden daarvoor is de ontwikkeling van die stadsas, dus de verlegging en ontwikkeling tot stadsas van de Overij sselsestraatweg. Bovendien heeft het ook te maken inderdaad met de voorzieningen die het gebied creëert o.a. aan die stadsas, waarvoor ook mensen bijvoorbeeld naar Leeuwarden-Zuid gaan, om die verbinding in tact te houden. Voor de rest gaat het uiteraard om voorzieningen binnen het klantgebied op stadsdeelniveau. De heer Drewel heeft ook vol komen gelijk als hij zegt 'stedelijke vernieuwing, dat hele proces dat zou eigelijk helemaal gelijk op moeten gaan met de ontwikke ling van nieuwe woningbouwlocaties'. Dan gaat het natuurlijk om Tusken Moark en Ie, maar uiteraard ook heel nadrukkelijk om Leeu warden-Zuid. Hij weet ook dat dat gelijk oplopen nog niet helemaal gaat, zoals wij dat graag zouden willen. De stedelijke vernieuwing moeten wij het vanavond maar niet over hebben. Maar misschien is het toch nog wel goed om er even op te wijzen dat wij bij het ge sprek met staatssecretaris Remkes vorige week toch nog even hebben

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 18