Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 gewezen op het feit dat die snelheid - die wij graag zouden willen maken en dat we dat niet helemaal te kunnen realiseren op dit mo ment - zeker ook te maken heeft met de financiële bijdrage vanuit het Rijk. Remkes heeft in dat verband ook toegezegd dat als het gaat om de tweede fase ISV, hij ook nadrukkelijker zal kijken naar de inverdieneffecten en met name de verschillen tussen inverdien effecten van een gemeente als Leeuwarden en bijvoorbeeld de ge meenten in het westen van het land. Want daar zitten hele grote verschillen tussen. Hij heeft ook nog een opmerking gemaakt - en dat hebben velen ge daan - over de infrastructuur. Ik wou daar eigenlijk wat kort over zijn, want daar is in de commissie heel uitgebreid over gesproken. Ik heb toen ook toegezegd dat wij op de ontsluiting van het ge bied, zowel als het gaat om de haak, de verlegging van de Overijs selsestraatweg, de ontsluiting van die Overijsselsestraatweg, om verkeer tussen verschillende delen van de wijk goed mogelijk te maken, de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit Leeuwarden-Zuid en de ontsluiting middels openbaar vervoer (hoogwaardige openbaar vervoersvoorziening), maar ook de inzet van stadsbussen in het stadsdeel, we daar op terugkomen met een masterplan voor het ver keer in Leeuwarden-Zuid. Dat zullen wij ook zeker doen, maar het lijkt me niet verstandig om nog eens te herhalen wat in die com missie daarover is gezegd. Misschien wel nog even over die brug, de derde brug over het Van HarinxmakanaalToen dat in de commissie werd opgemerkt was het in de trant van 'uw voorganger heeft daar een harde toezegging op gedaan'Ik weet niet of dat zo is, maar stel dat dat wel zo is, dan nog ben ik wat gematigder in het oordeel over de noodzaak van een derde brug. Ik denk dat het op zich heel goed zou zijn als die derde brug er zou komen, maar rekening houdend met de aanleg van die Haak, die als een nieuwe verdeelweg zal werken voor Leeuwar den, zou het wel eens zo kunnen zijn dat een derde invalsweg, een westelijke invalsweg naar met name ook de bedrijventerreinen en het gebied waar de werkgelegenheid zich in Leeuwarden concen treert, veel noodzakelijker zou kunnen zijn dan die derde brug. Want het zal - en dat zal zeker in het kader van het GVVP ook heel duidelijk worden - blijken dat we hele duidelijke keuzes moeten maken. En dan zal allicht ook weer die derde brug aan de orde ko men, maar ook de andere prioriteiten en de andere keuzes. Dus wat dat betreft zal ik in ieder geval vanavond op dat punt geen toe zeggingen doen. Als het gaat om de fietsbruggen is het wel zo dat daar op dit mo ment wat positiever op gereageerd kan worden. Daar is ook overleg over met de provincie en die staat daar ook, laat ik het maar zo zeggen, gematigd positief tegenover. We zitten zeker aan de oost kant van de Overijsselseweg natuurlijk in een bebouwd gebied, dus daar zal het ook wel wat lastig zijn om gelijk die fietsbruggen te realiseren, maar ze zijn absoluut niet uit het oog verloren. Het gesprek daarover is in ieder geval ook gaande met de provincie. Dat wat betreft de infrastructuur. Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 Dan kijk ik even wat er nog ligt aan vragen, waar ik nu nog even op in moet gaan. Er is een opmerking gemaakt door de heer De Jong van de NLP- fractie over de sportvoorzieningen in Leeuwarden-Zuid. Daar merkt hij op wat in het Kalverdijkje niet tot stand komt, kennelijk wel in Leeuwarden-Zuid kan. Zoals het voor een heleboel voorzieningen geldt, geldt dat ook voor die sportvoorzieningen, die zijn inder daad in het ontwikkelingsplan genoemd. Als je het hebt over een compleet nieuw stadsdeel is het ook voor de hand liggend, en dat sluit ook aan bij de uitgangspunten in de nota Sport, dat in de verschillende stadsdelen voldoende sportvoorzieningen zijn gecre- eerd. De omvang daarvan, laat staan de aard daarvan, kunnen we uiteraard op dit moment nog geen uitspraken over doen. Maar dat daar in dat gebied ook sportvoorzieningen gerealiseerd worden, lijkt mij ook voor de hand liggend, gelet op de omvang het gebied. Ik ga niet in op de Zuiderzeelijn, volgens mij is dat onderwerp vanavond ook niet aan de orde. Of de voorzitter zou daar nog een reactie op moeten geven, maar dat wacht ik even af. Het verkeersdebat is uitgesteld, dat klopt. Maar ik denk dat we daar, ik heb dat ook uitgelegd in de commissie, heel goede redenen voor hebben; namelijk de ontwikkeling van die stadsvisie. Daar heeft de raad een besluit over genomen, gelukkig een positief be sluit. Maar dat betekent wel wil je de contouren van zo'n GVVP daarin volwaardig deel moet laten nemen, dan zul je dus die be sluitvorming nog een tijdje uit moeten stellen. Vervolgens, daar moet ik nog wel even op reageren, geeft mevrouw Inberg alsnog de voorkeur de ontwikkeling te starten in het Goutu- mer Nieuwland en niet in Goutum-Zuid. Dat koppelt ze aan de econo misch slechtere tijden, de dip die eraan zou komen of die al be gonnen is, de voorzichtigheid die wat dat betreft in acht genomen zou moeten worden, maar zeker ook als het gaat om de bereikbaar heid. Ik heb in de commissie gezegd (en die argumenten zijn ook in de reactienota meegenomen) dat het gaat om een samenballing van een aantal argumenten dat er voor pleit om toch in Goutum-Zuid te beginnen. Dat ga ik niet herhalen. Als u het heeft over de econo misch slechtere tijden, waarin we beland zouden zijn dan wel bin nenkort zullen belanden, dan is voor mij ook de vraag waarom dat een argument zou zijn om in het Goutumer Nieuwland te beginnen. Want het gaat sowieso om een plangebied waar vooral gebouwd zal worden voor doelgroepen die op dit moment nog ondervertegenwoor digd zijn in Leeuwarden en dan hebben we het over de midden en de hogere inkomensgroepen, daarvoor wordt gebouwd in het hele plange bied, dus ook in het Goutumer Nieuwland. Mevrouw Inberg zegt dat als het gaat om die bereikbaarheid het ook verstandiger zou zijn om om die reden in het Goutumer Nieuwland te beginnen, want dan zou we via een ontsluiting op de Algraweg de bereikbaarheid naar de binnenstand gegarandeerd kunnen worden. U weet dat juist na de aanleg van de Haak de Algraweg afgesloten zal moeten worden, vanwege de problemen die zich daar voordoen. Dus

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 19