Blad 64 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 overheid zullen we ons aan de wet moeten houden en onze taken in deze vervullen. De motie van de PvcLA-fractie zal dan ook onze instemming niet krij gen Mevrouw Mol: Voorzitter, de vorige programmaraad is opgestapt om dat ze zich niet serieus genomen voelde door UPC en de beperkte invloed van de programmaraad op het aanbod. Uit de stukken blijkt dat gemeenten de verplichting hebben binnen drie maanden een nieu we programmaraad te benoemen. We zijn daar dus al laat mee. Een werkgroep van de betrokken gemeenten heeft contact gehad met UPC. Maar de wens om meer invloed uit te oefenen, door de programmaraad om te vormen tot een consumentenraad, werd door UPC van de hand gewezen. Het is dus van belang, vinden wij, om wel een nieuw pro grammaraad in te stellen. Maar dan ook een programmaraad waarbij men meer invloed kan hebben, anders is deze raad slechts een schijnvertoning De overwegingen van de motie kunnen we onderschrijven. Alleen wat zijn de consequenties daarvan? Kan de instelling van een raad daar op wachten? En kunnen we zo de druk opvoeren die zo snel mogelijk de gewenste invloed geeft? Ik wil graag in eerste instantie weten wat het college hiervan vindt, voordat ik een definitieve reactie op de motie geef. De heer Brok (weth.): Centraal wordt gesteld door verschillende sprekers: kunnen we wachten op de uitkomst van de discussie over het landelijke protocol, zoals dat aanstaande zou zijn. Dat is natuurlijk een keuze die u zelf maakt. Aan de ene kant hebt u de wettelijke bepaling, waar de heer Stoker terecht naar verwijst, waar je je aan hebt te houden en waar we door het commissariaat van de media op gewezen zijn. Waarom het college ook zegt: laten we nu, in samenwerking met die acht andere gemeenten, ook die stap maken, de wervingsprocedure opstarten en op korte termijn invul ling geven aan wat de wet van ons verlangt en vraagtDat is argu ment nummer 1. Als tussentijds blijkt dat er sprake is van een nieuw landelijk protocol, waarin suggesties staan van taakverrui- ming van zo'n programmaraad en waarin ook UPC zich uitgenodigd voelt omdat zo in te kleuren, waar het college overigens een groot voorstander van is, laat dat gezegd zijn, dan kun je alsnog de zaak waar advies over gegeven wordt bijstellen en dat ook met de dan zittende programmaraad bespreken. Er is dan geen enkel pro bleem waarvan het college zegt: daar zouden we tegenaan kunnen lopen, mocht zich dat voordoen. Tweede reden om nu al met de programmaraad los te gaan is dat dit heel 2001 al loopt, die samenwerking ook met die acht gemeenten onder dit format. Als daar nu weer één van de negen afstand van neemt, lijkt me dat ook geen goed signaal naar de andere gemeenten toe Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 Derde argument is dat we de afgelopen tijd overspoeld zijn met telefoontjes en brieven van mensen die in de breedte absoluut on tevreden zijn over het servicepakket, zoals dat verleend wordt door UPC. Het feit dat u vanavond zo breed vanuit de raad aandacht geeft aan dit punt, is daar ook een signaal bij. Want ook u bent overstelpt met veel telefoontjes en brieven over UPC. Dat zou er bij het college voor pleiten om haast te maken met de procedure. Waar de heer van de Brug terecht naar verwijst. De invloed is tot aan de komst van zo'n protocol aardig beperkt. Maar het is nog altijd zo, dat je beter een half ei kunt hebben dan een lege dop. Dan nog een aantal opmerkingen. Mevrouw Van Ulzen zegt het toelatingsbeleid grenst aan het waan zinnige, je kunt nog eerder bij de hofhouding terechtkomen dan in de programmaraad van UPC. Ik denk dat het aantal sollicitanten evenredig aan elkaar is, want we zijn overstelpt met brieven van mensen die dolgraag in de programmeringsraad willen zitten, dus er is volop keus. De eisen waar de heer Roekiman naar verwijst, er is een balans gevonden tussen wat al datgene wat die gemeenten graag willen. En als het hier en daar niet even consequent is, dan zullen we er bij de feitelijke selectie en keuze rekening mee houden dat daar een uitgebalanceerd en goed voostel komt, dat in ieder geval voor ie dereen herkenbaar is. Mevrouw Inberg van de D66-fractie pleit er nogmaals voor om dat jaarverslag terug te laten komen in de commissie, om ook in de toekomst kennis te kunnen nemen van de nieuwe programmaraad. Ik heb dat eerder toegezegd en dat lijkt me zelfs heel erg goed. Dat u via de commissie Welzijn van dat stuk kennis kunt nemen. De heer Van Olffen: Ik wil toch nog wel even reageren, want ik begrijp iets niet. Er is geen een fractie geweest, die heeft ge zegd dat die programmaraad goed functioneert. Iedereen is ontevre den en vervolgens willen we weer kandidaten zoeken voor iets wat totaal niet functioneert en waarvan de kabelbeheerder in het ver leden heeft aangegeven zich niks aan te trekken van zo'n program maraad. Ik vind dat verlakkerij. De omstandigheden waarin een nieuwe programmaraad wordt benoemd, daarvoor moet je eerst werven, mijnheer Van de Brug. Dan moet je het instellen, want als je gaat instellen, moet je eerst werven. Vandaar dat we het zo gebracht hebben. Onder dezelfde omstandigheden waar een vorige raad puur om frustratie is afgetreden sturen wij die mensen met dezelfde ballon het riet in. Als je heel cynisch zou denken, kan je ook nog zeggen dat UPC, als er een nieuw protocol komt waarin die nieuwe raad, eventueel met meer taken zou worden omschreven, kan zeggen: maar deze raad is nog ingesteld onder het oude systeem, wij hoeven dat protocol nu nog niet uit te voeren. (De heer Stoker: Maar u wilt zo graag net als vroeger nog heel veel invloed hebben, dan had uw partij niet met de verkoop van die aandelen Telekabel in moeten stemmen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 33