Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 tiatieven komt en het in ieder geval bespreekbaar maakt in deze raad, hoewel wij het er niet mee eens zijn. Wij hebben nog eens goed gelezen wat de motivatie van de NLP- fractie is geweest om met dit voorstel te komen. Dan zijn er toch een aantal dingen waarvan wij denken dat wij het daar niet hele maal mee eens kunnen en willen zijn. Want waar gaat het om? Er wordt hier heel nadrukkelijk gesteld dat het partijstelsel geba seerd is op het oude groepsdenken en dat mensen die kiezen leden van partijen vier jaar lang kranten lezen en dat zij dan na vier jaar alleen nog maar op een knop mogen drukken en dat dat hun in vloed is. Dat is natuurlijk een beetje een karikatuur van de poli tiek en ook van de werkelijkheid. Want waar hebben wij het eigen lijk over als wij het hebben over het besturen van deze gemeente? Dan hebben wij het over een democratisch gekozen bestuur wat zich probeert te vernieuwen middels dualisering, dan hebben wij het over interactieve beleidsvorming, het betrekken in een vroegtijdig stadium van burgers bij alles wat wij gaan doen en aan het doen zijn, dan hebben wij het over inspraakverordeningen, wijkpanels met eigen bevoegdheden en budget, partijbijeenkomsten (die worden inderdaad nog gehouden en soms ook nog goed bezocht), themabijeen komsten van diverse partijen over verschillende onderwerpen waar bij de belangstelling soms groot is wanneer het gaat over datgene wat mensen interesseert en bezig houdt, wij hebben het over par tijprogramma's met visie en concrete uitwerkingen en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan. Ik geef toe, het kan altijd beter en anders, maar om nu te zeggen dat we het alleen hebben over oud groepsdenken en vier jaar lang kranten lezen en dan op een knop drukken, dat gaat ons wat te ver en als zodanig herkennen wij ons dus niet geheel en al in de motivatie van de NLP. Eigelijk zou je zeggen, als je dat standpunt huldigt dan is de tijd wellicht rijp om je als partij eens te bezinnen op je eigen toekomst. Overigens is dat een proces wat voor ieder geldt, maar misschien voor de NLP in het bijzonder. Wat is nu eigelijk ons standpunt over dit ver haal? Er is een referendumverordening in Leeuwarden. Er is een tijdelij ke referendumwetWat wij willen, en willen voorstellen is breng nu de Leeuwarder referendumverordening in overeenstemming met die tijdelijke referendumwetNiks meer en niks minder. Dan denken we dat we voldoende mogelijkheden bieden voor burgers om te laten weten wat ze denken en wat ze willen. Wij zijn het niet eens met het geformuleerde omtrent het voorgelegde besluit wij zullen dus tegenstemmen De heer Roekiman: Voorzitter, in de Commissie Bestuur en Middelen van 19 september jl. heeft mijn fractie het nodige gezegd over het initiatiefvoorstel van de NLP. Ik zal proberen niet in herhaling te treden. Ik vind het van belang het volgende aan te geven: voor zitter op 10 juli 2001 heeft de le kamer de tijdelijke referendum aanvaart. De TRW maakt raadgevende correctieve referenda op natio naal, provinciaal en gemeentelijk niveau mogelijk en treedt met Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 15 en 16 oktober 2001 ingang van 1 januari 2002 in. Voorzitter wat sterk onderbelicht is, is de consequentie van de TRW voor de gemeentelijke organisa tie en vandaar dat ik dat toch nogmaals vanavond wil aangeven. De afdeling juridische zaken, voorlichting en burgerzaken krijgen er bij de inwerking treden van de TRW namelijk nieuwe taken en ver antwoordelijkheden bij. Medewerkers van burgerzaken zullen zich moeten voorbereiden op het organiseren van en referendum en zich de procedure van de wet eigen moeten maken. Voorlichters zullen zich ook moeten voorbereiden op hun taak om de inwoners te infor meren over de procedure en de vraagstelling van een referendum. De fractie is dan van mening dat er voldoende middelen beschikbaar moeten zijn om de gemeentelijke organisatie hiervoor klaar te krijgen. Ik vind dat een zeer onderbelicht situatie en wij willen hier graag met nadruk aandacht voor vragen. Voorzitter, twee zaken willen wij nader op in gaan, namelijk het consultatief referendum -vooraf dus - en het correctieve referen dum, het referendum achteraf. Volgens de huidige verordening in de raad initiatief tot een consultatief referendum, het referendum vooraf. Het NLP stelt voor dat de inwoners ook de mogelijkheid moeten hebben hier gebruik van te maken. Mijn fractie is het hier van harte mee eens en zal dit voorstel steunen. Een correctief referendum zal feitelijk overbodig moeten zijn als beter en snel ler gebruik zal wordt gemaakt van het consultatief referendum. Mijn fractie is van mening dat de hedendaagse situatie van dien aard is dat correctief referendum een extra mogelijkheid voor bur gers biedt om nog invloed uit te oefenen op genomen besluiten die nog niet in werking zijn getreden. Vandaar dat mij fractie voor alsnog een voorstander is van het raadgevende correctief referen dum. Zoals de heer Hoogeveen zojuist heeft aangegeven is er in de afgelopen periode onvoldoende of geen gebruik gemaakt van de ge meentelijke referendum verordening. Vandaar dat wij toch met na druk er voorlopig ook een voorstander van zijn om hier gebruik van te maken. In de commissievergadering heeft mijn fractie gesproken over testcase en daar hebben wij het over de Bullepolder gehad. Wij zullen hierover een motie in de tweede termijn indienen als dat noodzakelijk is, gelet op de reacties zo meteen van de raads fractie hier vanavond. Voorzitter in de commissie bestuur en mid delen heeft de NLP eigelijk een nieuw punt aan de orde gesteld aan het initiatiefvoorstel. Dat is eigelijk ook niet vanavond bespro ken, en daarom vind ik het een beetje onbevredigend, want op het moment dat ik de stukken aan het lezen was dacht ik "ik begrijp het wel" maar op het moment dat de heer Jacobs er in de commissie vergadering een toelichting op gaf toen dacht ik "ja, ik kan het niet meer volgen". Volgens de NLP moest de raad de mogelijkheid hebben om de wil van de burger te onderzoeken door een extern bu reau nadat de raad een besluit heeft genomen. Nou dit lijkt mij precies mosterd na de maaltijd. En dat is precies wat wij niet willen. Mijn fractie voelt dus hier niets voor, maar het is van avond niet aan de orde geweest dus ik neem aan dat de NLP daar niet meer mee zal komen. Als de NLP wil weten wat de wil van de burgers is dan lijkt het mij verstandig om vooraf, dus voordat je een besluit neemt, een onderzoek daarvoor te gaat inrichten en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 9