Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
In de aanloop naar de bijzondere raadsbijeenkomst van 19 oktober
j.l. hebben alle fracties bij monde van de fractievoorzitters
ingestemd met de gekozen oplossingen. De Christenunie heeft
aangegeven dat het wat hun betreft niet had gehoeven en de SP-
fractie heeft aangegeven dat ze moeite hadden met de afkoopsom.
Maar voorzitter, wij waren uiteindelijk unaniem van mening: we zijn
het met de conclusie van het college eens, zo moet het.
Groot is dan ook de verbazing dat SP-fractie en fractie Dolstra toch
daarna de pers zijn gaan zoeken en aangeven dat ze overdonderd zijn
met wat hen is overkomen en dat ze achteraf gezien niet overtuigd
waren van de argumenten van het college om deze weg op te gaan.
Natuurlijk dat openbaar debat dat we nu houden, moet gehouden
worden. Naar wij vinden het wel vreemd dat het niet eerst met de
partijen is besproken. Daar waar wij in de aanloop steeds met elkaar
gesproken hebben over wat gaan wij doen ten aanzien van het ontslag
van mevrouw Van Maaren, hadden wij het heel netjes gevonden wanneer
daar met elkaar over gesproken was. En waarom geen bedenktijd
gevraagd tijdens de afspraken die met de fractievoorzitters zijn
gemaakt in de aanloop naar het ontslag van mevrouw Van Maaren? Is
het zo dat partijen die ik net genoemd heb niet meer overtuigd zijn
van de argumenten van het college?
De aanleiding van het vertrek van mevrouw Van Maaren is de
constatering dat zij als burgemeester van Leeuwarden niet
functioneerde. Dat was niet alleen een constatering van het college,
maar ook de mening van de raad, van alle partijen!
Naar de mening van de CDA-fractie zijn de aangedragen argumenten
voor het onvoldoende functioneren van de burgemeester valide.
De argumenten hebben wat ons betreft betrekking op:
1. de profielschets die raad destijds heeft vastgesteld;
2. de rol die de burgemeester heeft als voorzitter van de raad en
van het college;
3. de rol als burgemeester die de gemeente vertegenwoordigt
(onderhandelingen, vertegenwoordiging)
4 de burgemeester die meeleeft met het wel en wee van de burgers.
Het eerste punt, de profielschets.
Bij het ontstaan van de burgemeestersvacature heeft de raad een
profielschets vastgesteld. Belangrijke punten waren daarin:
De burgemeester
is in staat een visie te ontwikkelen en te sturen op hoofdlij
nen;
is een vernieuwend, dynamisch en strategisch bestuurlijk
manager die (daadwerkelijk) boven de partijen staat;
is betrokken bij de taken van de overige collegeleden,
stimuleert door de wijze van leidinggeven de teamgeest binnen
het college, vervult daarbij een coördinerende rol en stemt de
bestuurlijke coördinatie af met de gemeentesecretaris;
heeft ervaring met en/of gedegen kennis van met name ruimte
lijke en economische ontwikkelingsprocessen passend binnen het
lange termijn beleid van de gemeente;
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
heeft de bereidheid naast de wettelijke taken ook inhoudelijke
portefeuilles op zich te nemen.
Dat zijn teksten die letterlijk overgenomen zijn in de profielschets
zoals wij die als gemeenteraad hebben vastgesteld.
Met de profielschets is de vertrouwenscommissie aan de slag gegaan.
De vertrouwenscommissie heeft na alle gevoerde gesprekken een
unaniem advies uitgebracht. Dat duidt er op dat de commissie van
mening was dat de voorgedragen kandidaat, mevrouw Van Maaren, goed
paste in de profielschets. Overigens gold dat ook omgekeerd want
mevrouw Van Maaren heeft zelf ook aangegeven dat ze goed in die
profielschets paste. We hebben haar enthousiast binnengehaald.
Wat is er in de afgelopen periode gebeurd, dat de gemeente
Leeuwarden en mevrouw Van Maaren nu afscheid van elkaar nemen?
Eigenlijk is het al begonnen bij de portefeuilleverdeling bij het
aantreden van mevrouw Van Maaren. In het profiel is opgenomen dat
van de burgemeester wordt verwacht dat zij zich in elk geval zou
gaan bezig houden met de portefeuilles economie en de samenhang in
de ruimtelijke ordening.
Kennelijk vond ze de portefeuilles niet interessant of ze waren haar
te zwaar, want ze nam die niet voor haar rekening. Gevolg daarvan
was dat de druk bezette wethouders er taken bij kregen.
Voorzitter, een profielschets wordt niet voor niets opgesteld. Ook
een burgemeester, die solliciteert naar de functie van burgemeester,
moet weten wat hem of haar te wachten staat. En wie denk dat hij of
zij het niet kan waarmaken, moet wat ons betreft gewoon niet
solliciteren
Een ander voorbeeld uit de beginperiode is dat mevrouw Van Maaren
gedurende langere tijd buiten de gemeente tijdelijke woonruimte
huurt, omdat er volgens haar in de gemeente Leeuwarden geen
geschikte woonruimte zou zijn. Dit heeft met het functioneren van de
burgemeester niets te maken, maar het roept wel irritatie op.
Het tweede punt: De rol van de burgemeester als voorzitter van de
raad en college.
Een ander belangrijk punt zijn de kwaliteiten, die een burgemeester
wordt geacht te hebben. Ik denk daarbij onder andere aan:
het als voorzitter van het college zijn van initiator als iets niet
goed loopt. De burgemeester moet in staat zijn problemen te
signaleren en spant zich in voor oplossingen. De burgemeester is
voor de wethouders een klankbord. De burgemeester bewaakt het proces
van de besluitvorming, zorgt voor integratie van beleid (dus een
coördinatiefunctie) en zorgt ook dat de kwaliteit van de
besluitvorming de toets der kritiek kan doorstaan. Dit houdt wat ons
betreft onder andere in dat zij
een belangrijke rol bij de beleidsvoorbereiding (op de
achtergrond)
de rol van onderhandelaar inhoud geeft;
op collegeniveau een belangrijke inbreng heeft bij de
beleidsbepaling;