Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 In de aanloop naar de bijzondere raadsbijeenkomst van 19 oktober j.l. hebben alle fracties bij monde van de fractievoorzitters ingestemd met de gekozen oplossingen. De Christenunie heeft aangegeven dat het wat hun betreft niet had gehoeven en de SP- fractie heeft aangegeven dat ze moeite hadden met de afkoopsom. Maar voorzitter, wij waren uiteindelijk unaniem van mening: we zijn het met de conclusie van het college eens, zo moet het. Groot is dan ook de verbazing dat SP-fractie en fractie Dolstra toch daarna de pers zijn gaan zoeken en aangeven dat ze overdonderd zijn met wat hen is overkomen en dat ze achteraf gezien niet overtuigd waren van de argumenten van het college om deze weg op te gaan. Natuurlijk dat openbaar debat dat we nu houden, moet gehouden worden. Naar wij vinden het wel vreemd dat het niet eerst met de partijen is besproken. Daar waar wij in de aanloop steeds met elkaar gesproken hebben over wat gaan wij doen ten aanzien van het ontslag van mevrouw Van Maaren, hadden wij het heel netjes gevonden wanneer daar met elkaar over gesproken was. En waarom geen bedenktijd gevraagd tijdens de afspraken die met de fractievoorzitters zijn gemaakt in de aanloop naar het ontslag van mevrouw Van Maaren? Is het zo dat partijen die ik net genoemd heb niet meer overtuigd zijn van de argumenten van het college? De aanleiding van het vertrek van mevrouw Van Maaren is de constatering dat zij als burgemeester van Leeuwarden niet functioneerde. Dat was niet alleen een constatering van het college, maar ook de mening van de raad, van alle partijen! Naar de mening van de CDA-fractie zijn de aangedragen argumenten voor het onvoldoende functioneren van de burgemeester valide. De argumenten hebben wat ons betreft betrekking op: 1. de profielschets die raad destijds heeft vastgesteld; 2. de rol die de burgemeester heeft als voorzitter van de raad en van het college; 3. de rol als burgemeester die de gemeente vertegenwoordigt (onderhandelingen, vertegenwoordiging) 4 de burgemeester die meeleeft met het wel en wee van de burgers. Het eerste punt, de profielschets. Bij het ontstaan van de burgemeestersvacature heeft de raad een profielschets vastgesteld. Belangrijke punten waren daarin: De burgemeester is in staat een visie te ontwikkelen en te sturen op hoofdlij nen; is een vernieuwend, dynamisch en strategisch bestuurlijk manager die (daadwerkelijk) boven de partijen staat; is betrokken bij de taken van de overige collegeleden, stimuleert door de wijze van leidinggeven de teamgeest binnen het college, vervult daarbij een coördinerende rol en stemt de bestuurlijke coördinatie af met de gemeentesecretaris; heeft ervaring met en/of gedegen kennis van met name ruimte lijke en economische ontwikkelingsprocessen passend binnen het lange termijn beleid van de gemeente; Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 heeft de bereidheid naast de wettelijke taken ook inhoudelijke portefeuilles op zich te nemen. Dat zijn teksten die letterlijk overgenomen zijn in de profielschets zoals wij die als gemeenteraad hebben vastgesteld. Met de profielschets is de vertrouwenscommissie aan de slag gegaan. De vertrouwenscommissie heeft na alle gevoerde gesprekken een unaniem advies uitgebracht. Dat duidt er op dat de commissie van mening was dat de voorgedragen kandidaat, mevrouw Van Maaren, goed paste in de profielschets. Overigens gold dat ook omgekeerd want mevrouw Van Maaren heeft zelf ook aangegeven dat ze goed in die profielschets paste. We hebben haar enthousiast binnengehaald. Wat is er in de afgelopen periode gebeurd, dat de gemeente Leeuwarden en mevrouw Van Maaren nu afscheid van elkaar nemen? Eigenlijk is het al begonnen bij de portefeuilleverdeling bij het aantreden van mevrouw Van Maaren. In het profiel is opgenomen dat van de burgemeester wordt verwacht dat zij zich in elk geval zou gaan bezig houden met de portefeuilles economie en de samenhang in de ruimtelijke ordening. Kennelijk vond ze de portefeuilles niet interessant of ze waren haar te zwaar, want ze nam die niet voor haar rekening. Gevolg daarvan was dat de druk bezette wethouders er taken bij kregen. Voorzitter, een profielschets wordt niet voor niets opgesteld. Ook een burgemeester, die solliciteert naar de functie van burgemeester, moet weten wat hem of haar te wachten staat. En wie denk dat hij of zij het niet kan waarmaken, moet wat ons betreft gewoon niet solliciteren Een ander voorbeeld uit de beginperiode is dat mevrouw Van Maaren gedurende langere tijd buiten de gemeente tijdelijke woonruimte huurt, omdat er volgens haar in de gemeente Leeuwarden geen geschikte woonruimte zou zijn. Dit heeft met het functioneren van de burgemeester niets te maken, maar het roept wel irritatie op. Het tweede punt: De rol van de burgemeester als voorzitter van de raad en college. Een ander belangrijk punt zijn de kwaliteiten, die een burgemeester wordt geacht te hebben. Ik denk daarbij onder andere aan: het als voorzitter van het college zijn van initiator als iets niet goed loopt. De burgemeester moet in staat zijn problemen te signaleren en spant zich in voor oplossingen. De burgemeester is voor de wethouders een klankbord. De burgemeester bewaakt het proces van de besluitvorming, zorgt voor integratie van beleid (dus een coördinatiefunctie) en zorgt ook dat de kwaliteit van de besluitvorming de toets der kritiek kan doorstaan. Dit houdt wat ons betreft onder andere in dat zij een belangrijke rol bij de beleidsvoorbereiding (op de achtergrond) de rol van onderhandelaar inhoud geeft; op collegeniveau een belangrijke inbreng heeft bij de beleidsbepaling;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 12