Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
was echter niet tot benoeming overgegaan, om hem moverende redenen.
Die minister toen was Hans Dijkstal, iemand die niet de behoefte
heeft zichzelf als bestuurlijke randgroepjongere te betitelen, zich
daar ook niet naar gedraagt en die dan ook als minister gewoon zijn
termijn heeft afgemaakt.
En een ieder die dan zegt dat een vertrouwenscommissie of meer
bevoegdheden moet krijgen of dat een burgemeester rechtstreeks door
de Kroon of door de bevolking moet worden benoemd, die raakt bij mij
een gevoelig punt, dat wil ik meteen erkennen.
Wat nu rest is een conclusie en die is dat het goed is dat de wegen
elkaar scheiden, de VVD-fractie is ook die mening toegedaan.
In tweede termijn wil ik op de andere sprekers ingaan.
Ten aanzien van de hoogte van de afkoopsom wacht ik de reactie van
het college af.
Mevrouw Uiterwijk Winkel PAL/GroenLinks3 zetels)
Ik wil graag beginnen met een persoonlijke verklaring hoe ik de
laatste anderhalve week beleefd heb.
Op vrijdagmorgen 19 oktober ben ik met mijn gezin op een lang
geplande herfstvakantie vertrokken naar vrienden in Zuid-Frankrijk.
Ik had net de avond daarvoor gehoord dat er vrijdagmiddag om 5 uur
een extra vergadering van de raad bijeen werd geroepen over het
ontslag van de burgemeester. Op zich was dat voorgenomen ontslag
geen verrassing, wel het tijdstip waarop dit openbaar in de raad zou
worden gemaakt.
Opgelucht dat er blijkbaar een overeenstemming was bereikt over het
ontslag van de burgemeester was ik zeker.
Op de ochtend van mijn vertrek kende ik de exacte motivering voor
het ontslag nog niet, laat staan dat ik op de hoogte was van die
z.g. zwijgplicht met boeteclausule, deze werden pas een uur voor de
vergadering aan de fractievoorzitters bekend gemaakt.
In een van de bijeenkomsten van fractievoorzitters met het college,
onder het voorzitterschap van de eerste loco-burgemeester, mevrouw
De Haan, heb ik aangedrongen met een goede motivering naar buiten te
komen, vooral ook omdat ik toen al verwachte dat er grote publieke-
en mediabelangstelling voor dit onderwerp zou bestaan.
Maandag, tijdens mijn vakantie, werd mijn gezin op de hoogte gesteld
van het verongelukken van een goede vriendin van ons. Het politieke
thuisfront heeft gezien die omstandigheid het terecht beter
geoordeeld, mij maar niet te belasten met de landelijke commotie die
er was ontstaan in de politiek en media. Hier en daar zag ik op een
terrasje Nederlandse krantenkoppen over Leeuwarden, maar u kunt zich
voorstellen dat ik op dat moment liever mijmerde over de
betrekkelijkheid van het leven met een Roséetje binnen handbereik.
Afgelopen woensdag ben ik per telefoon en e-mail enigszins op hoogte
gesteld. Vrijdagavond, eerder dan gepland, vlogen we terug voor het
afscheid van onze vriendin.
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001
Met de redenen voor het ontslag, zoals die ons in het vertrouwelijk
vooroverleg door het college werd aangegeven, kunnen wij instemmen.
Die redenen vanuit het college, gekoppeld aan onze eigen ervaringen
met het functioneren van de burgemeester, hebben ons vrij snel
overtuigd van de noodzaak afscheid te moeten nemen van deze
burgemeester
Wij hebben ondertussen al genoeg voorbeelden gehoord van de andere
fracties, maar ik wil er toch nog een paar van de PAL/GroenLinks-
fractie aan toevoegen.
Al vroeg in de ambtstermijn van mevr. Van Maaren ontstonden er
moeilijkheden over haar huisvesting binnen de gemeente, het is al
genoemd door andere fracties. De eisen die zij aan haar woongelegen
heid stelde bleken binnen de stedelijke bebouwing niet te honoreren
te zijn.
De burgemeester solliciteert naar een stad, maar wil er niet in
wonen. De eerste irritaties steken bij ons de kop op, helemaal toen
uit perspublicaties bleek dat zij tot tweemaal toe een voorkeursbe
handeling wenste bij het verwerven van gemeentelijk onroerend goed.
Mijn fractie heeft meteen aangegeven dit af te keuren. Het college
is op die voorkeursbehandeling terecht niet ingegaan.
De bestuurscultuur in Leeuwarden is gelukkig een andere dan in
Juinen, waar dit soort zaken misschien wel geritseld werden. Een
verstandige burgemeester zorgt ervoor niet in dit soort belangenver
strengelingen terecht te komen.
Hij, of in dit geval zij, behoort er juist op toe te zien dat het
gemeentebestuur verschoond blijft van dit soort zaken.
Vervolgens kwamen ons steeds vaker berichten ter ore over geruzie
met ambtelijke medewerkers, die het bijna nooit goed konden doen, en
in een enkel geval dan ook maar ontslagen moest worden volgens haar.
De conflicten met de voormalige gemeentesecretaris liepen zo hoog op
dat er uiteindelijk maar is besloten dat hij op vrijwillige basis in
de vacature directeur Stadsontwikkeling ging voorzien.
De technische leiding van de gemeenteraadsvergadering liet ook veel
te wensen over en dat is toch wel een wonder voor zo'n ervaren
bestuurder als zij zelf voorgeeft.
Een raadsvergadering in februari werd voor een week opgeschort
terwijl volgens het Reglement van Orde het de volgende dag moest
worden voortgezet.
Mijn fractie had hier grote problemen mee, maar zonder enige
toelichting is er geen gehoor aangegeven.
Andere voorbeelden zijn:
Ingetrokken moties werden alsnog in stemming gebracht.
Andere moties op zodanige wijze in stemming gebracht dat velen niet
meer wisten wat de inhoud was, waardoor stemming soms willekeurig
uitviel en er een lacherige sfeer ontstond.
Vergaderingen werden veelvuldig onder tijdsdruk gezet, omdat om elf
uur de tent moest sluiten. Dit laatste is natuurlijk helemaal niet
de reden voor ontslag, maar alles en ook wat u hoort van de andere