Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 Het feit dat het onderhandelingsresultaat zo kort voor de raadsvergadering aan de fracties is voorgelegd, heeft ertoe toe geleid de er geen ruggespraak meer mogelijk was en dat er allerlei verschillende interpretaties van de zogenaamde zwijgplicht mogelijk bleken Helaas moeten we achteraf constateren dat alle fracties in de raad, zo ook de onze, door de opgelegde tijdsdruk en de bijna schizofrene week, die er aan vooraf ging, na het uitlekken van het bericht, verzuimd hebben in te grijpen en nadere verduidelijking ter vergadering af te dwingen. Wij betreuren deze gang van zaken zeer, ook wat betreft de opstelling van onze fractie. Dat neemt niet weg dat de regisseur van dit proces, in casu de eerste loco-burgemeester, hiervoor verantwoordelijk is te stellen. Zij had de raad nooit onder een dergelijke tijdsdruk mogen stellen. Mijn fractie wil dan de volgende vragen graag beantwoord zien: 1 Waarom heeft het college geen voldoende ruimte aan de raadsfractie gegeven om ruggespraak te kunnen houden. De vergadering had naar de avond geschoven kunnen worden. 2 Wat is de rol van het Commissaris der Koningin, de heer E. Nijpels. 3 Waarom is gekozen voor zwijgplicht voor Jan en alleman met een boete clausule van f 50.000,-. 4 Het college heeft zich laten adviseren door de advocaat. Is ook advies gegeven, dan wel advies gevraagd, door het college over de risico's van een dergelijke regeling; achteraf blijkt een publiek debat onvermijdelijk. Een voortijdig vertrek van een burgemeester en het contract daaromtrent dient door de raad bekrachtigt te worden, daar hadden wij zelfs de SP niet voor nodig. 5 PAL/GL vraagt zich af of het college daaromtrent bestuurskundig advies heeft ingewonnen. Er is sterk de indruk gewekt dat de media cq. de publiciteit het college overvallen heeft. Waarom is wat dit punt betreft niet een betere regie gevoerd. Het college regelt nu wel een media training voor de raadsfracties, maar heeft zelf niets gedaan met de onze waarschuwing betreffende de enorme publiciteit. 6 Onze vraag is of B en W communicatiedeskundigen bij het proces heeft betrokken. 7 Heeft de eerste Loco intensief overleg gevoerd met de andere wethouders met betrekking tot cruciale beslissingen. Dit zijn zeven vragen waar mijn fractie graag een helder antwoord op wil hebben. De fractie van PAL/GL is er niet op uit om de wethouders naar huis te sturen, maar overweegt in 2e termijn met een motie te komen. Het hangt af wat de beantwoording van het college op onze vragen. Wat betreft de financiële regeling van in totaal max. f 1,75 miljoen over tien jaar het volgende. Verslag van de raadsvergadering van 29 oktober 2001 Hoewel wij de gevoelens delen ook met de SP-fractie dat het zuur is dat iemand, waarvan je vindt dat hij of zij niet goed heeft gefunctioneerd, toch moet blijven belonen. De ervaring heeft echter geleerd dat als zo'n kwestie voor de rechter wordt uitgevochten, de financiële schade vaak nog hoger uitvalt Een burgemeester wordt voor zes jaar benoemd. Het contract loopt namelijk nog dik drie jaar en daar moeten wij als gemeente nu eenmaal voor opdraaien. Daarna gaat de normale wachtgeldregeling in (zij het met een extra pensioencompensatie)Maar geen schadevergoeding voor gebroken carrièrevooruitzichten, smartengeld e.d., wat voor de rechter vaak wel wordt gehonoreerd. De SP-fractie heeft ingestemd met het voorstel van het college om een regeling te treffen en heeft daar niet meteen een limiet aan gegeven. De regeling impliceert dat er onderhandelingen aangegaan kunnen worden en wat voor ons ligt is eer. regeling op basis van onderhandelingsprocedures. Wat dat betreft vind ik toch de reactie van de SP-fractie in tegenspraak hiermee. Onze fractie vindt het allemaal ook zeer onbevredigend, maar zo liggen de rechtspositionele feiten nu één maal. Tegen wil en dank gaan we er mee akkoord. Deze hele affaire heeft mijn fractie gesterkt in de overtuiging dat de huidige wettelijke procedure van het benoemen van een burgemeester een hoog ondemocratisch gehalte heeft. De gemeenteraad heeft te weinig mogelijkheden om een goede keuze te maken bij het benoemen van een burgemeester. De Commissaris van de Koningin draagt een beperkt aantal kandidaten voor aan een vertrouwenscommissie. Deze commissie heeft geen enkele bevoegdheid om referenties op te vragen. Op basis van een zeer beperkt aantal gesprekken, moet er een keuze worden gemaakt, die niet met de fracties, ook niet op landelijk niveau, overlegd mag worden. Voor de burgers geeft deze besloten procedure al helemaal geen duidelijkheid en ontstaat er een slechte beeldvorming van de politiek, al helemaal als het allemaal niet zo loopt als mag worden gehoopt Vandaar dat mijn fractie er voor wil pleiten om bij de aanstellings procedure van de nieuwe burgemeester een raadgevend referendum toe te passen en daarom dienen wij de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, bijeen op 29 oktober 2001; behandelende de overeenkomst in verband met de ontslagaanvraag van mevrouw L.B.M. van Maaren-van Balen als burgemeester van Leeuwarden (bijlage nr. 137); overwegende dat: - de huidige benoemingsprocedure voor een burgemeester ondemo cratisch en dus niet van deze tijd is;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 19