Blad 8 Verslag van de raadsvergadering van 5 november 2001 Dat geeft ook wel eens zorg. Niet alleen als we kijken naar ons vergrijzend personeelsbestand, maar ook naar de andere vaardigheden die nodig zijn om ons werk goed te doen. De tijd dat we in alle rust konden werken aan een bepaald pro duct ligt al lang achter ons. Wat de klant nu van ons vraagt is integraliteitflexibiliteit, dynamiek en het zijn van een partner op niveau. Daarom wordt er voortdurend gewerkt aan het verbeteren van onze organisatie, aan de kwaliteit van de dienstverlening en de beheersing van onze bedrijfsprocessen. Dat gaat met vallen en opstaan. Recente gebeurtenissen geven echter wel eens een vertekend beeld van de werkelijkheid. Als zaken uit hun verband worden gerukt en uitvergroot, doet dat wel eens pijn en dat geeft gevoelens van aangedaan onrecht. Het doet in ieder geval zeker geen recht aan de inzet en betrokkenheid van vele ambtenaren. Zoals gezegd, beginnen we voor ons gevoel aan een periode van wederopbouw. Wij, de ambtelijke organisatie, willen daar graag samen met u aan werken: met loyaliteit, creati viteit en deskundigheid. Graag willen wij als medewerkers van de gemeente u helpen bij de taak die op uw schouders rust. Samen met u willen wij bouwen aan de toekomst van een vitale, veilige en leefbare stad. Wij heten u daarom bij zonder hartelijk welkom en verheugen ons op de samenwer king. En wij wensen u veel succes toe bij het uitvoeren van uw taak. Tot besluit wil ik u, burgemeester De Boer, graag nog iets aanbieden. We hebben een mand met lokale producten samenge steld. In de mand treft u aan een mix van nuttige zaken waarvan u gebruik gemaakt kan worden onder het genot van een glaasje wijn. Punt 6 Toespraak door de burgemeester. De Voorzitter (Mevrouw M. de Boer) gemeenteraad en burgers van Leeuwarden hebt sinds 1 no vember j.l. een waarnemend burgemeester. En vandaag hebt u deze burgemeester hier geïnstalleerd als voorzitter van uw raad. Wat kunt u van een waarnemend burgemeester verwachten of liever gezegd: wat kunt u van deze waarnemend burgemeester verwachten Als eerste: met elkaar de bestuurlijke draad weer oppakken. We zijn de afgelopen weken afgeleid van het eigenlijke be Blad 9 Verslag van de raadsvergadering van 5 november 2001 stuurlijke werk. Maar vanaf heden zijn alle ogen weer ge richt op de toekomst en het wel en wee van Leeuwarden. We handelen vanuit kracht en niet meer vanuit een verdedi ging, maar we handelen vanuit kracht. De taak van de burgemeester daarbij is, zoals dat ook werd genoemd door de heer Elsinga van de Staatscommissie: pro cesbegeleider en spelverdeler. En ik voeg daaraan toe, wel licht ook spelaanjager Meer dan ooit wordt er in de discussies rond het Openbaar Bestuur de nadruk gelegd op de noodzaak dat de wethouders de politieke portefeuilles beheren. De burgemeester bewaakt de éénheid van het beleid, zorgt voor een goede besluitvorming en beheert de openbare orden en de openbare orde portefeuilles. De burgemeester heeft een grote distantie jegens partijpolitiek en eigenbelang. Op dat takenpakket valt niets op af te dingen. Maar klinkt dat nu als het flitsende takenpakket van een functionaris die toch vaak als het inspirerend boegbeeld van een gemeen te gezien wordt? En staat dat in verhouding tot mijn eerde re woorden over een krachtig stadsbestuur? De beschouwing van Elsinga, overigens overgenomen door Ka binet en Kamer, slaat op het kader waarbinnen de burgemees ter en de wethouders dienen te functioneren. De taak van de wethouders wordt erkend en benadrukt als uiterst belangrijk voor het gemeentelijk functioneren. Daar ligt een verantwoordelijkheid die mijn inziens niet genoeg benadrukt kan worden. Daar ligt ook een belangrijke taak voor politieke partijen die wethouders voordragen. Met de gemeenteraadsverkiezingen op komst wil ik graag over uw hoofden heen wellicht deze boodschap aan de lokale poli tieke partijen doen toekomen. Dat we binnenkort de moge lijkheid hebben om zelfs buiten de gemeente wethouders te werven, vergroot de mogelijkheden om de best denkbare kan didaten voor te dragen. Bij zo'n politiek geprofileerd college past de rol van een burgemeester die boven de partijen staat, die samenhang be waakt en zorgt dat het college als éénheid kan functione ren. Daarbij komt een andere taak, die alleen veel aandacht krijgt als het al mis is. Ik doel hier op de portefeuille openbare orde en veilig heid. De burgemeester van Leeuwarden is ook korpsbeheerder voor de provincie Fryslan. Naast de lokale verantwoorde lijkheid heeft zij ook de verantwoordelijkheid voor het functioneren van de provinciale openbare orde organisaties. Ik besteed daar nu en hier extra aandacht aan, omdat deze

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 5