Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
overwegende dat:
- de inflatie volgens de laatste gegevens 4,3% bedraagt;
- de koopkracht van de minima nagenoeg niet verbeterd is;
- de kostensoorten die opgenomen zijn in de Declaratierege
ling minima gestegen zijn;
- volgens art. 7 van de Verordening Declaratieregeling de
verstrekkingen op basis van het vouchersysteem met 15% is
verhoogd per 01-01-2001 en dat deze verhoging niet geldt
voor de verstrekkingen op declaratiebasis;
besluit
- het college op te dragen art. 7 van de verordening Declara
tieregeling Minima zodanig te wijzigen dat de verhoging van
15% tevens van toepassing is voor de verstrekkingen op de
claratiebasis;
- het college op te dragen de Declaratieregeling Minima con
form de toepasselijke CBS-index jaarlijks aan te passen;
- de kosten die hieraan verbonden zijn dekken uit de Declara
tieregeling Minima en voor zover deze niet toereikend is,
te dekken uit het beleidsproduct Armoedebestrijding (nr.
610.11)
en gaat over tot de orde van de dag."
Deze motie is ondertekend door de heer Roekiman en mijzelf namens
de PAL/GroenLinks-fractie, mevrouw Dikken namens de PvdA-fractie,
de heer Van Mourik namens de VVD-fractie, de heer Hoogeveen namens
de D66-fractie en de heer Boorsma namens de SP-fractie.
De PvdA-fractie wees er net op dat fulltime wethouders minimaal
nodig zijn, gelet op de nog steeds toenemende werkdruk. Dit wordt
uiteraard onderschreven door de PAL/GroenLinks-fractieMaar ik
zou dan wel graag willen weten van de PvdA-fractie of dit signaal
inhoudt dat onze wethouder, die parttime werkt, fulltime kan gaan
werken. Dat hoor ik graag van u.
Tot slot wil ik nog graag opmerken dat het college er verstandig
aan heeft gedaan om met een voorstel voor een kerstgratificatie
voor de WIW-ers te komen. Elke zichzelf respecterende werkgever
biedt hun werknemers een eindejaarsuitkering of kerstgratificatie
aan. Voor de WIW-ers is het nog steeds niet goed geregeld in de
CAO.
Wij zijn van mening dat het college en de raad van Leeuwarden met
een dergelijke gratificatie een signaal van blijk en waardering
geeft aan deze groep werknemers.
Ik wou het hier bij laten in voor de eerste instantie, mevrouw de
Voorzitter
In tweede instantie wilde ik reageren op de ingediende moties.
De heer Jacobse/NLP: Voorzitter, dank u wel.
Leeuwarden 2030, wie wil er in die stad nog wonen? Het Sociaal
Cultureel Planbureau heeft in het rapport de stad in de omtrek een
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
trend weergegeven waar je niet vrolijk van wordt. En terwijl het
rapport met name ging over de vier grote steden, zijn vergelijkin
gen en overeenkomsten met Leeuwarden eenvoudig te leggen. De
Leeuwarder Courant vat het rapport eenvoudig, maar ook keihard,
samen. De steden in Nederland zijn in de toekomst nog slechts het
domein van jongeren, allochtonen en lagere inkomensgroepen. Andere
bevolkingsgroepen trekken weg wegens gevoelens van onveiligheid,
overlast en sinnefobie.
We moeten er anders aan doen dat Leeuwarden dit niet overkomt. We
moeten zorgen dat de mensen zich in de stad veilig en thuis
blijven voelen. Dat betekent, volgens de NLP-fractie, dat je
normen moet durven stellen. En elkaar ook op die normen moet
aanspreken. Weg met de doorgeschoten gedoogcultuur, weg met de
'moet kunnen' mentaliteit en weg met de bestuurlijke gewoonte om
de regels aan te passen op een moment dat ze overtreden worden in
plaats van regels te handhaven.
Jongeren moeten weten dat ze zich aan regels hebben te houden en
dat ze rekening dienen te houden met anderen. Van allochtonen mag
verwacht worden dat ze integreren in de samenleving en zich op den
duur Nederlander voelen. Want de multiculturele samenleving, is
een samenleving waarin mensen met allerlei achtergronden samenle
ven en niet een samenleving waarin mensen in verschillende
cultuurgroepen volstrekt langs elkaar heen leven.
Van alle niet-verslaafde, dak- en thuislozen mag verwacht worden
dat ze al dan niet vrijwillig op zorgtrajecten zitten, die leiden
tot reïntegratie van de maatschappij
Van de overheid mag verwacht worden dat ze voorwaarden creëert en
redelijk en rechtvaardige inkomensverdeling tot stand brengt.
Van de burgers mag verwacht worden dat ze weer naar elkaar omzien
en verantwoordelijkheid nemen voor die samenleving.
Terecht wordt in die nota geschetst, dat de sociale pijler van het
grote stedenbeleid nog weinig doelgericht in integraal is. Meer
een verzameling van kleinere maatregelen. Ook wij moeten daar nog
eens goed naar kijken. De afgelopen periode zijn er vele zaken van
de grond gekomen. Doch, ik heb dat al eerder gezegd, als het gaat
om de uitvoering van het beleid is het college aanmerkelijk minder
gelukkig
De renovatie van de binnenstad.
Binnenkort moeten grote delen op nieuw eruit om opnieuw gedaan te
worden. Een strop voor de winkeliers en als ik de pers mag
geloven, ook voor de belastingbetaler. Hoewel ons steeds voorge
houden is dat de aannemer verantwoordelijk was en dat er geen
tegenvallers van gemeentezijde waren.
Ik kan het bericht in de pers in dat kader ook niet plaatsen. Het
zal duidelijk zijn dat ook hier de onderste van de Chinese
keistenen boven zal moeten komen.
Voor zowel mooi plan voor de staat van onderhoud van het openbaar
gebied. De fractievoorzitter van het CDA verwees daar ook al naar.
Doch van het jaar stond het onkruid weer op een onaanvaardbaar
Ba»
BH