Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
- het bedrag ten laste te brengen van het beleidsproduct
922.01 onvoorzien concern."
Ik heb het nagekeken, dat is er voor.
De dualisering.
U stelt dat in de begroting nog geen rekening is gehouden met de
financiële gevolgen. Mijn vraag is: waarom niet? De toename van de
kosten voor het extra aantal raadsleden is voorzien. Ook weten we
nu al dat er sprake zal zijn van wachtgeldverplichtingen. Ook zou
mijn fractie graag van het college vernemen of zij van mening is
dat het college getalsmatig uitbreiding behoeft in de komende
raadsperiode, anderen hebben daar ook al naar gevraagd.
U stelt dat de raad zich in de komende periode kan concentreren op
zijn vertegenwoordigde, verordende, kaderstellende en controleren
de taken. Dit doen we volgens mij al jaren. Politici worden
gekozen om hun programma uit te voeren en dat betekent dat je bij
de totstandkoming van het beleid zoveel mogelijk invloed probeert
uit te oefenen. Dat committeert en belemmert daarmee wellicht ook
de controle. Alleen een raad die zich uitsluitend opstelt als een
vereniging van concerncontrollers doet ons inziens ook geen recht
aan zijn democratische opdracht. Voor als nog denkt de NLP-fractie
dat er van al de gewenste en beoogde veranderingen in de praktijk
niet zoveel terecht zal komen.
In de burgemeesterskwestie zijn in de pers opmerkingen gemaakt
over de bestuurscultuur van onze stad. Gesloten achterkamertjespo
litiek, besloten vergaderingen, enzovoort. En ik vind dat men daar
wel een punt heeft, een lastig punt, maar toch.
Bij de vraag of iets besloten moet worden behandeld, wordt
gesproken over schadeclaims, financiële schade, over onderhande
lingsposities die geschaad zouden worden, voor ons moeilijk
toetsbaar. Toch heeft mijn fractie sterk het vermoeden dat bij de
vraag, 'open of besloten' ook politieke argumenten soms een rol
spelen. Ik geef een voorbeeld. U raadt het al, de opvang van dak
en thuislozen. De PvdA-fractie en in haar kielzog de overige
collegepartijen zijn bang dat in een openbaar debat, met name
niet-college partijen over stag zullen gaan voor druk vanuit de
buurt en daar mooie electorale sier mee zullen maken. Beslotenheid
ontneemt die mogelijkheid, dus moet het besloten. Toen in de
besloten vergadering bleek dat alle fracties voor de locatie
waren, werden de belangen plotseling anders. De PvdA-fractie en in
haar kielzog de collegepartijen vonden het in hun belang dat ook
op papier helder werd dat alle partijen verantwoordelijkheid voor
dit besluit hadden genomen. En dat moest dus ook in de openbaar
heid bekend worden gemaakt en dus moesten ook notulen openbaar
worden verklaard, wat nog nooit eerder was gebeurd. Toen al hebben
we gezegd dat we vonden dat alle notulen van besloten vergaderin
gen in deze raadsperiode nog eens bekeken zouden moeten worden en
openbaar moesten worden gemaakt indien het gemeentelijk belang
zich daar niet tegen verzette. Het lijkt mij goed, gelet op de
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
discussie en het voort gaat scheidend inzicht, dat nu ook in de
vorm van een motie aan u voor te leggen.
"De raad van de gemeente Leeuwarden;
overwegende dat
- het voor de democratiecontrole door en verantwoording naar
de bevolking toe gewenst is te komen tot een zo groot moge
lijke openheid van bestuur;
- voor het vergaderen in beslotenheid achteraf verantwoording
dient te worden afgelegd;
besluit
1.dat de notulen van alle besloten vergaderingen van raadsad-
viescommissies na 1 jaar openbaar worden, indien het ge
meentebelang zich daar niet meer tegen verzet;
2. dat indien het college van mening is dat het gemeentebelang
openbaarmaking ongewenst maakt, zij dit onder opgave van
redenen meedeelt aan de commissie waaronder bestuurlijke
zaken valt;
3dat indien twee of meer in de raad vertegenwoordigde par
tijen van mening zijn dat het college ten onrechte een be
roep doet op het gemeentelijk belang aan de commissie voor
beroep en bezwaarschriften van de gemeente Leeuwarden om
een bindend advies zal worden gevraagd;
4dat dit besluit van toepassing wordt verklaard op vergade
ringen die vanaf de installatie van de huidige raad zijn
gehouden
De motie is medeondertekend door de heer Boorsma van de Socialis
tische Partij
Voorzitter, we hebben het afgelopen jaar veel voor onze kiezen
gekregen. Dat geldt de raad, dat geldt de ambtelijke organisatie
en dat geldt de burgers. Ik hoop dat in 2002 de oppositie mag
groeien, opdat ze beter in staat is tegenwicht te geven. Want een
goede oppositie is goed voor de democratie. Ik hoop dat de
ambtelijke organisatie tot rust kan komen, zodat ze tijd en
aandacht kan geven aan de bedrijfsvoering. En ik hoop dat de
burger vertrouwen houdt en hervindt in de politiek en dat toont
door een geweldige opkomst in maart. Dank u wel.
De heer Boorsma: Voorzitter, het doel van een autocoureur in de
Formule 1 is uitsluitend erop gericht zo snel mogelijk de finish
te passeren, als het even kan nog vóór zijn tegenstanders.
Teneinde dat te bereiken is een combinatie vereist van twee
eenvoudige, doch essentiële kwalitatieve randvoorwaarden, die niet
zonder elkaar kunnen: een goede coureur en een goede raceauto. Het
is op zich geen probleem als een bocht in het circuit eens wat te
scherp (of juist te ruim) genomen wordt, als er gedurende de rit
eens bijgetankt moet worden of de wielen aangepast moeten worden
aan het weer. Het is wél een probleem als de coureur alleen maar
naar de tellers op het dashboard kijkt in plaats van naar het