Blad 24
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
parcours voor zich uit. En het probleem is nóg groter als de motor
van de auto denkt van: "zeg coureurtje, wat jij doet, je ziet maar
- maar ik hou het voor gezien!" en de coureur in de steek laat.
Met andere woorden, de coureur kan nog zo goed zijn, hij is altijd
afhankelijk van de motor. Hij zal zich zo nodig tijdens de rit aan
moeten passen aan de motor. De motor niet aan hem of haar.
Voorzitter, Formule 1 races interesseren mij geen ene moer.
Sterker nog, wat mij betreft wordt die milieuvervuilende rondje-
rijderij ter meerdere eer en glorie van de grote benzine industri
ëlen zo snel mogelijk afgeschaft en bezoeken de liefhebbers in het
weekend een spetterende pot amateurvoetbal. Maar, als laatste van
de acht keer dat we tijdens deze beleidsperiode spreken over de
totstandkoming en de uitvoering van het gemeentelijk beleid, nü is
het moment daar om te kijken of de racewagen en bestuurder van
team Leeuwarden nog in balans zijn, of dat de bestuurder zich aan
wagen aan moet passen. Met de gemeenteraad als bestuurder (en de
collegeleden als de zintuigen)de burgers van de gemeente
Leeuwarden als auto en - en dat is het belangrijkste - het
vertrouwen van de Leeuwarder burger in de politiek als motor,
halen we dan de finish? Vallen we uit met motorpech of rijden we
in de grindbak? De SP-fractie vreest het laatste. En dat ligt 'em
niet aan de motor. Natuurlijk, er zijn de nodige zaken uit het
bestuursprogramma opgepakt en in die zin zijn er heel wat rondjes
op het circuit gereden, even los van de vraag of dat het juiste
circuit is geweest. Maar waar het nu om zou moeten gaan, is niet
het op een rij zetten van wat allemaal wel en niet is bereikt.
Natuurlijk doet de kwaliteit van het gemeentelijk beleid er toe,
maar daar spreekt een ieder van ons zich bij perspectief ook al
over uit. En het sturingselement nu van de begroting is beperkter
dan dat van perspectief. Nee, waar het volgens de SP-fractie na
deze 3^ jaar en zeker na de laatste paar weken en maanden om zou
moeten gaan is de vraag hoe de burger deze beleidsperiode heeft
ervaren. Het is te kort door de bocht om te stellen dat dat maar
bij de verkiezingen zou moeten gebeuren. Dat zou de burger immers
reduceren tot stemvee. Van allerlei kanten is de Leeuwarder
politiek, soms ongenuanceerd, partijdig en onjuist, maar ons
inziens vaak ook terecht bekritiseerd. De enquête die de Leeuwar
der Courant heeft gehouden tijdens de burgemeesterscrisis spreekt
van een schrikbarend hoog percentage van ruim 56% van de onder
vraagden dat aangeeft het vertrouwen in de politiek te zijn
verloren. Het instituut gemeenteraad staat bij de burger in het
krijt. Voorzitter, dit schreeuwt om maatregelen. Het karakter van
beslotenheid en het wegwuiven van de stem van de bevolking bij
belangrijke beslissingen is iets wat de SP-fractie de afgelopen
jaren, vooral bij perspectief en begrotingsbehandelingen, vaak aan
de orde heeft gesteld. Een paar maanden geleden nog hebben we
middels schriftelijke vragen aan het college geopperd (en dat doen
we nog steeds) het seniorenconvent af te schaffen, de gesprekson
derwerpen ervan zo beperkt mogelijk te houden en dit onder te
brengen bij de commissie Bestuur en Middelen. Volgens de SP-
fractie kun je zo -in ieder geval voor het oog van de bevolking
een deel van de geur van achterkamerpolitiek weghalen. Het is na
Blad 25
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
het debat in theater Romein ijzig stil geworden rond de discussies
over de kloof tussen politiek en burger en het functioneren van
het lokale bestuur in z'n algemeenheid. Er MOETEN naar de mening
van de SP-fractie maatregelen komen om het vertrouwen van de
burger in de politiek, de motor zonder welke wij allen niet kunnen
functioneren, te herstellen. En onze fractie doet hiervoor graag
een voorzet. Alhoewel we tijdens de burgemeesterskwestie hebben
aangekondigd tijdens begroting met een voorstel tot afschaffing
van het seniorenconvent te komen, is het herstellen van dat
vertrouwen veel meer dan dat en we willen het daarom breder
trekken. Zo pleiten we sterk voor het vergaderen van commissies en
gemeenteraad op locaties, in bijvoorbeeld wijkgebouwenEn
natuurlijk moeten we de politiekinhoudelijke discussies zo veel
als maar kan achter de gesloten deuren weghalen. Dat is in eerste
plaats de verantwoordelijkheid van partijen zelf, maar ook zeer
zeker van het instituut gemeenteraad. We pleiten daarom voor een
openbare discussiebijeenkomst van de gecombineerde raadsadviescom-
missies, noem het wat mij betreft een 'stadsdebat', waar partijen
én burgers hun ideeën kunnen lanceren en waar het college het oor
goed te luister legt, op basis van die bijeenkomst concrete
maatregelen formuleert en ter advisering en besluitvorming
voorlegt aan de Commissie Bestuur en Middelen en de gemeenteraad.
Dit zou plaats moeten vinden nog vóór de gemeenteraadsverkiezin
gen, zodat we door het vaststellen van concrete verbeterpunten in
de relatie burger/politiek het aantal thuisblijvers op 6 maart
kunnen beperken. Want als er iets funest is voor alle politieke
partijen, dan is het wel het afkalvende vertrouwen van de burger
in de politiek, met als gevolg het thuisblijven bij verkiezingen.
We hebben dit verwoord in de volgende motie:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 november 2001;
behandelende de Begroting 2002;
overwegende dat:
- het vertrouwen van de Leeuwarder burger in de politiek ten
grondslag ligt aan de legitimiteit van onze gemeenteraad;
- dit vertrouwen vooral de afgelopen weken/maanden ernstig is
beschadigd;
- het niet alleen de verantwoordelijkheid is van iedere par
tij, maar ook van de gemeenteraad als geheel, om het verlo
ren vertrouwen te herwinnen;
- de Leeuwarder burger haar/zijn stem hierbij uitgebreid moet
kunnen laten horen;
spreekt uit:
- het college op te dragen op korte termijn, maar in ieder
geval voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen, een
openbare bijeenkomst te beleggen waarbij alle politieke
partijen en Leeuwarder burgers concrete initiatieven ter
verbetering van de vertrouwensrelatie tussen burger en po
litiek aan kunnen dragen;
- dat (een deel van) deze initiatieven door het college in
een raadsbrief worden verwoord en ter advisering en be-