Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 sluitvorming aan de Commissie Bestuur en Middelen en de ge meenteraad worden voorgelegd; - dat andere initiatieven in de geest van deze motie niet worden uitgesloten; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door de heer Kalsbeek en mijzelf namens de SP-fractie Voor de kosten die hiermee gepaard gaan wordt wat ons betreft gekeken naar beleidsproduct 001.01, politiek bestuur en aangezien het om een ons inziens relatief klein zou incidenteel naar de algemene reserve kunnen worden gekeken. Dat laat ik even open. Er zijn door diverse partijen al een aantal initiatieven aangekon digd, wij moeten misschien even kijken in hoeverre dit te bundelen valt Tijdens de behandeling van de perspectiefnota eerder dit jaar sprak ik over eer. 1 deja-vu' gevoel dat mijn fractie had. Steeds maar weer constateerden we op een aantal terreinen fundamentele ontevredenheid over cocr het college gemaakte keuzes enerzijds en een ons inziens te eenzijdig blikveld gericht op prestigieuze projecten anderzijds (denk hierbij vooral aan de stedelijke vernieuwing)En nu, bij de behandeling van de begroting als vertaling van Perspectief, blijft die kritiek staan. En ook nu, net zoals in juli dit jaar zijn het juist de verschillende projecten die mijn fractie in gedachten toevoegt aan de risicopa ragraaf. Om eens een ander voorbeeld te noemen dan we bij perspectief deden: Al jaren trekt Leeuwarden een grote broek aan als het gaat om woningbouw. En al jaren blijkt dat we een maatje kleiner aan moeten schaffen. Zeker in tijden dat het economisch minder goed gaat dan de voorgaande jaren is het tijd om stil te staan bij de vraag of de toch al grote financiële risico's die Leeuwarden loopt niet te groot zijn. Bij perspectief sprak mijn fractie ook al over temporisering van de ambities. Laten we de op de rails gezette projecten eerst eens tot een goed einde brengen, en in de tussentijd terug gaan naar de basis: de burger. Want voorzitter, van Stedelijke Vernieuwing naar Leeuwarden Zuid, van Bullepolder naar operatie Riek Bakker, van herinrichting Binnen stad naar OZB-hersteloperaties en van renovatie Stadhuis naar Lokaal Sociaal Beleid en Kenniscampus: we krijgen constructies voor uitvoering van gemeentebeleid voorgeschoteld, waar werkelijk tientallen miljoenen guldens mee gepaard gaan en overal geeft het college een draai aan, al is het zelfs met omhalen. Hoe verbluffend is het dan te moeten constateren dat het wethouder Waanders niet is gelukt om één miezerig telefoontje of één klein briefje de deur uit te laten gaan naar de Werkgroep Toegankelijk heid ter uitvoering van een raadsbreed gedragen SP-motie voor het in kaart brengen van de toegankelijkheid van gemeentelijke panden met een openbare gebruikersruimte. Steeds maar weer moeten we hier de wethouder op aanspreken. Er is nog helemaal niks gebeurd. Wij vragen hier al drie jaar om. Wethouder Bilker deed al toezeggingen Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001 die hij niet nakwam (er moet twee jaar nog steeds een discussieno titie komen) en zelfs een raadsbreed gedragen motie brengt de verantwoordelijk wethouder niet in beweging. Ik denk dat mevrouw Waanders met een heel erg goed excuus komen, of u zegt dat het simpelweg geen prioriteit heeft zodat de raad weet waar het aan toe is Over toegankelijkheid gesproken. Als u de laatste der Mohikanen die zich storten op gemeentelijke stukken wilt blijven uitnodigen dit in de toekomst ook te doen, dan zal er toch écht iets moeten gebeuren aan de leesbaarheid van de stukken. Tijdens de commissie vergadering bood de SP—fractie u een sigaar uit eigen doos aan door een stukje met ambtenaren en managerstaai doordrenkte alinea uit de begroting voor te lezen. Het is bijna gênant hier motie over in te dienen, maar we hebben er serieus over nagedacht. Toevallig las ik vandaag over een wedstrijd die SDU uitgevers uitgeschreven had over het indienen van de beste beleidsnota. Ik wil u vriendelijk met klem vragen hier niet aan mee te doen (gelukkig is de inschrijvingstermijn ook al verstreken, dus dat zal niet gebeuren) Over toegankelijkheid gesproken. In de commissie bestuur en middelen zegt wethouder de Haan over de originele belastingnotitie van Monsma (en ik citeer uit het verslag van 1 november j.l.) het is dus geen kwestie van geheimhouden, maar het college kan niet alles in de openbaarheid leggen, wat te maken heeft met de wet en de eigen positie van de gemeente'En met 'de wet' werd de Wet openbaarheid bestuur en de Belastingwet bedoeld, zoals ook in het verslag te lezen is. De SP-fractie wil hier een uitgebreide toelichting op. Kan, gezien de commotie die dit rapport teweeg heeft gebracht en het feit dat het geen kwestie van geheimhouden is, dit rapport niet gewoon voor iedere geïnteresseerde openbaar worden gemaakt voor iedereen en niet alleen voor raadsleden? Voorzitter, dit weekend werd bekend dat er jarenlang geheime prijsafspraken zijn gemaakt tussen verschillende grote bouwbedrij ven in ons land. Nu werd ons na een vluchtige eerste blik op een lijstje met mogelijk betrokken bedrijven duidelijk dat ook Leeuwarden de dupe kan zijn geworden van deze afspraken. Onze vraag is dan ook welke acties door het college worden ondernomen om er achter te komen in hoeverre de gemeente Leeuwarden gedupeerd is. Indien dat het geval blijkt te zijn dan verwachten wij een actieve houding in deze zaak. En over risico's gesproken, het is de laatste tijd wat stil rond de ontwikkeling van de Kenniscampus. Wij hebben deze ontwikkeling steeds gesteund en zouden het betreuren dat de zaak op slot komt. Niet in de laatste plaats omdat we uiteraard nog steeds wachten op het door de wethouder toegezegde integrale studentenbeleid dat bij de ontwikkeling van de Kenniscampus zou worden meegenomen. Onze motie bij Perspectief was volgens wethouder de Haan volstrekt overbodig, dus ik nodig haar uit nu maar vertellen hoe de vlag er

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 2001 | | pagina 14