Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
sluitvorming aan de Commissie Bestuur en Middelen en de ge
meenteraad worden voorgelegd;
- dat andere initiatieven in de geest van deze motie niet
worden uitgesloten;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door de heer Kalsbeek en mijzelf namens de
SP-fractie
Voor de kosten die hiermee gepaard gaan wordt wat ons betreft
gekeken naar beleidsproduct 001.01, politiek bestuur en aangezien
het om een ons inziens relatief klein zou incidenteel naar de
algemene reserve kunnen worden gekeken. Dat laat ik even open.
Er zijn door diverse partijen al een aantal initiatieven aangekon
digd, wij moeten misschien even kijken in hoeverre dit te bundelen
valt
Tijdens de behandeling van de perspectiefnota eerder dit jaar
sprak ik over eer. 1 deja-vu' gevoel dat mijn fractie had. Steeds
maar weer constateerden we op een aantal terreinen fundamentele
ontevredenheid over cocr het college gemaakte keuzes enerzijds en
een ons inziens te eenzijdig blikveld gericht op prestigieuze
projecten anderzijds (denk hierbij vooral aan de stedelijke
vernieuwing)En nu, bij de behandeling van de begroting als
vertaling van Perspectief, blijft die kritiek staan. En ook nu,
net zoals in juli dit jaar zijn het juist de verschillende
projecten die mijn fractie in gedachten toevoegt aan de risicopa
ragraaf. Om eens een ander voorbeeld te noemen dan we bij
perspectief deden: Al jaren trekt Leeuwarden een grote broek aan
als het gaat om woningbouw. En al jaren blijkt dat we een maatje
kleiner aan moeten schaffen. Zeker in tijden dat het economisch
minder goed gaat dan de voorgaande jaren is het tijd om stil te
staan bij de vraag of de toch al grote financiële risico's die
Leeuwarden loopt niet te groot zijn. Bij perspectief sprak mijn
fractie ook al over temporisering van de ambities. Laten we de op
de rails gezette projecten eerst eens tot een goed einde brengen,
en in de tussentijd terug gaan naar de basis: de burger. Want
voorzitter, van Stedelijke Vernieuwing naar Leeuwarden Zuid, van
Bullepolder naar operatie Riek Bakker, van herinrichting Binnen
stad naar OZB-hersteloperaties en van renovatie Stadhuis naar
Lokaal Sociaal Beleid en Kenniscampus: we krijgen constructies
voor uitvoering van gemeentebeleid voorgeschoteld, waar werkelijk
tientallen miljoenen guldens mee gepaard gaan en overal geeft het
college een draai aan, al is het zelfs met omhalen.
Hoe verbluffend is het dan te moeten constateren dat het wethouder
Waanders niet is gelukt om één miezerig telefoontje of één klein
briefje de deur uit te laten gaan naar de Werkgroep Toegankelijk
heid ter uitvoering van een raadsbreed gedragen SP-motie voor het
in kaart brengen van de toegankelijkheid van gemeentelijke panden
met een openbare gebruikersruimte. Steeds maar weer moeten we hier
de wethouder op aanspreken. Er is nog helemaal niks gebeurd. Wij
vragen hier al drie jaar om. Wethouder Bilker deed al toezeggingen
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
die hij niet nakwam (er moet twee jaar nog steeds een discussieno
titie komen) en zelfs een raadsbreed gedragen motie brengt de
verantwoordelijk wethouder niet in beweging. Ik denk dat mevrouw
Waanders met een heel erg goed excuus komen, of u zegt dat het
simpelweg geen prioriteit heeft zodat de raad weet waar het aan
toe is
Over toegankelijkheid gesproken. Als u de laatste der Mohikanen
die zich storten op gemeentelijke stukken wilt blijven uitnodigen
dit in de toekomst ook te doen, dan zal er toch écht iets moeten
gebeuren aan de leesbaarheid van de stukken. Tijdens de commissie
vergadering bood de SP—fractie u een sigaar uit eigen doos aan
door een stukje met ambtenaren en managerstaai doordrenkte alinea
uit de begroting voor te lezen. Het is bijna gênant hier motie
over in te dienen, maar we hebben er serieus over nagedacht.
Toevallig las ik vandaag over een wedstrijd die SDU uitgevers
uitgeschreven had over het indienen van de beste beleidsnota. Ik
wil u vriendelijk met klem vragen hier niet aan mee te doen
(gelukkig is de inschrijvingstermijn ook al verstreken, dus dat
zal niet gebeuren)
Over toegankelijkheid gesproken. In de commissie bestuur en
middelen zegt wethouder de Haan over de originele belastingnotitie
van Monsma (en ik citeer uit het verslag van 1 november j.l.) het
is dus geen kwestie van geheimhouden, maar het college kan niet
alles in de openbaarheid leggen, wat te maken heeft met de wet en
de eigen positie van de gemeente'En met 'de wet' werd de Wet
openbaarheid bestuur en de Belastingwet bedoeld, zoals ook in het
verslag te lezen is. De SP-fractie wil hier een uitgebreide
toelichting op. Kan, gezien de commotie die dit rapport teweeg
heeft gebracht en het feit dat het geen kwestie van geheimhouden
is, dit rapport niet gewoon voor iedere geïnteresseerde openbaar
worden gemaakt voor iedereen en niet alleen voor raadsleden?
Voorzitter, dit weekend werd bekend dat er jarenlang geheime
prijsafspraken zijn gemaakt tussen verschillende grote bouwbedrij
ven in ons land. Nu werd ons na een vluchtige eerste blik op een
lijstje met mogelijk betrokken bedrijven duidelijk dat ook
Leeuwarden de dupe kan zijn geworden van deze afspraken. Onze
vraag is dan ook welke acties door het college worden ondernomen
om er achter te komen in hoeverre de gemeente Leeuwarden gedupeerd
is. Indien dat het geval blijkt te zijn dan verwachten wij een
actieve houding in deze zaak.
En over risico's gesproken, het is de laatste tijd wat stil rond
de ontwikkeling van de Kenniscampus. Wij hebben deze ontwikkeling
steeds gesteund en zouden het betreuren dat de zaak op slot komt.
Niet in de laatste plaats omdat we uiteraard nog steeds wachten op
het door de wethouder toegezegde integrale studentenbeleid dat bij
de ontwikkeling van de Kenniscampus zou worden meegenomen. Onze
motie bij Perspectief was volgens wethouder de Haan volstrekt
overbodig, dus ik nodig haar uit nu maar vertellen hoe de vlag er