Blad 30
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
genomen besluiten van de raad correct verwerkt zijn en dat is het
geval. Wel zijn wij nog altijd niet tevreden over sturingsinforma
tie die de begroting ons geeft. Met name op het punt van beleids-
innovaties zou een begroting toch belangrijk sturing vanuit het
bestuur moeten kunnen bieden. Maar ondanks alle investeringen in
een andere opzet van de begroting is dat nog niet echt gelukt.
Financiële en beleidsmatige keuzes rond stedelijke vernieuwing,
SIOF, maar ook rond lokaal sociaalbeleid zijn voor de raad
nauwelijks te volgen. Dit probleem zet zich door in de financiële
verantwoording bij grote projecten zoals Leeuwarden-Zuid en de
herinrichting van de binnenstad.
De begroting laat ook net als de perspectiefnota in het voorjaar
weer geen echte ruimte voor keuzes, omdat alle beschikbare gelden
zijn toegedeeld. Er is geen budget gereserveerd voor nieuwe
bestuurlijke wensen. Eigenlijk vinden we de huidige situatie niet
acceptabel. We verwachten van het college op korte termijn
voorstellen voor verbeteringen op dit punt.
En als we dan toch over sturing door het politiekbestuur hebben,
ik wil hier nog even terugkomen op onze bijdrage aan het debat
over van de burgemeesterscrisis. Aan het slot van mijn bijdrage,
in eerste termijn heb ik de zorg herhaald die de D66-fractie heeft
over de continuïteit en de kwaliteit van het dagelijks bestuur van
onze gemeente. Het betreft een probleem dat niet eenvoudig is op
te lossen, zeker niet binnen de huidige gemeenteraad, waarvan de
collegepartij inmiddels al hun wisselspelers hebben moeten
inzetten. Ik heb op 29 oktober gesproken over de kansen die de
dualisering van het gemeentebestuur ons na de komende gemeente
raadsverkiezingen biedt. Ik heb alle partijen opgeroepen om reeds
nu na te denken over een kwalitatief sterke invulling van de
wethouders vacatures die na de verkiezingen ontstaan. De mogelijk
heid om straks wethouders van buiten de gemeenteraad te rekruteren
geeft ons de kans om ook eens buiten de gebruikelijke kleine kring
op zoek te gaan naar goede bestuurders. Ik heb die avond niemand
deze stellingname horen bestrijden, maar kreeg ook niet echt de
indruk dat u nu inmiddels allemaal uw netwerk aan het afzoeken
bent, na de o zo noodzakelijke kwaliteitsimpuls voor het nieuwe
college van B en W van Leeuwarden.
Daarom en mede gesteund door opmerkingen van u, mevrouw de
voorzitter, kom ik er hier nog maar even op terug. Wanneer we
echte willen dat in april een sterker gemeentebestuur aantreedt,
dan moeten we daarin nu investeren. We moeten een sterk team van
wethouders rekruteren en deze ook de kans geven om zich verder te
ontwikkelen. Daar tegenover moet een gemeenteraad staan die
kwalitatief de discussie met dit college aankan. Veel kosten van
de dualisering zijn nu nog niet in beeld te brengen. Een werkgroep
uit de gemeenteraad is daarover bezig voorstellen voor te
bereiden, anderen spraken daar ook al over, en die zullen
binnenkort aan de raad worden voorgelegd. De keuzes die dan
gemaakt worden zullen mede bepalend zijn voor de te maken kosten.
Eén aspect willen wij er nu reeds uitlichten, omdat dit naar onze
mening ruim voor de verkiezingen geregeld moet worden.
Blad 31
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
Iedere zichzelf respecterende onderneming investeert fors in de
ontwikkeling van zijn medewerkers. Zeker voor de mensen die
uiteindelijke de strategie moeten bepalen moet een flink budget
voor ontwikkeling beschikbaar zijn. Daarnaast is het niet
ongebruikelijk om bij de selectie van topbestuurders externe
ondersteuning in te schakelen om te zorgen dat de gewenste
kwaliteit ook echt binnengehaald wordt. Voor al dit soort zaken is
geld nodig. Dat geld zal nu bij de begroting beschikbaar gesteld
moeten worden om te voorkomen dat we er pas, als het nieuwe
college er al zit, over kunnen beschikken. Daarom wil ik nu de
volgende motie indienen:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 november 2001;
behandelende de begroting 2002 het meerjaren perspectief;
overwegende dat:
- het gewenst is om te investeren in de kwaliteit van het
bestuur en de bestuurders van de gemeente Leeuwarden;
- de dualisering van het lokaal bestuur kansen biedt om wet
houders van buiten de gebruikelijk kring van gemeente
raadsleden aan te trekken;
besluit
1.een bedrag van f 250.000,- uit te trekken voor opleiding en
training van gemeenteraadsleden en wethouders;
2. een bedrag van f 250.000,- uit te trekken voor externe
ondersteuning van de gemeenteraad bij de werving en selec
tie van wethouders voor het nieuwe college van B en W dat
na de verkiezingen moet worden samengesteld;
3de kosten voor de besluiten onder 1 en 2 vooralsnog te
dekken uit algemene reserve en verder mee te nemen in de
voorstellen die worden ontwikkeld omtrent dualisering van
het lokaalbestuur;
en gaat over tot de orde van de dag."
Voorzitter, f 250.000,— voor opleiding en training van wethouders
en raadsleden is geen raar bedrag. Het is niet ongebruikelijk in
dit land om ongeveer 2% van de loonsom te reserveren voor
opleiding en training van medewerkers. En 2% van de loonsom over 4
jaar bij raadsleden en wethouders samen komt ongeveer uit op die f
2,5 ton. Een bedrag van nog eens f 2,5 ton voor werving en
selectie van topbestuurders is, zeker voor de omvang die we in dit
college hebben, aan de magere kant. Voor een directie van een man
of 5-6 ben je al gauw een ton of 4 kwijt wil je echt actief aan
surch, assesment en begeleiding van selectiegesprekken doen. Dat
betekent dus, dat we zelfs met dit bedrag nog steeds zelf actief
aan de gang zullen moeten gaan. Maar wij denken dat het nodig is
om te zorgen dat we echt tot een goed lokaalbestuur hier in
Leeuwarden gaan komen.
Voorzitter, een half miljoen incidenteel als investering in de
kwaliteit van ons bestuur lijkt ons een noodzakelijk eerste stap
in de richting van het herstel van vertrouwen in het dagelijks