Blad 32
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
bestuur van de gemeente Leeuwarden. Hiermee zijn we er nog niet.
Maar het is in onze ogen wel een noodzakelijke eerste stap die we
nog voor de verkiezingen zullen moeten zetten om te voorkomen dat
we de hele zittingsperiode voorbij laten gaan.
Ten slotte aan het eind van deze bijdrage wil ik nog mijn dank uit
spreken aan de ambtelijke organisatie, niet alleen aan die mensen
die zich bezig hebben gehouden met de voorbereiding van de
begroting, maar ook aan alle anderen die het hele jaar voor de
gemeente Leeuwarden in touw zijn. Dank u wel.
De heer Stoker: Op pagina 8 van de begroting bestuur en concern
staf lees ik dat er in deze begroting geen rekening is gehouden
met de financiële gevolgen van het wetsvoorstel dualisering
gemeentebestuur. Slechts de door het Rijk beschikbaar gestelde
middelen zijn gereserveerd. Dit bedrag groot 18.000 zal echter
niet toereikend zijn. Voor het jaar 2002 zullen bij begrotingswij
ziging incidenteel de benodigde extra middelen voor de raad ter
beschikking worden gesteld. Bij de beslissing over de Perspectief
nota 2003- 2006 zal voor structurele dekking zorg worden gedragen.
De omvang van de benodigde middelen is sterk afhankelijk van de
wijze waarop de raad aan haar ondersteuning vorm wil geven,
onderzoeksbudgetten die de raad ter beschikking wil hebben en de
wijze waarop inhoud wordt gegeven aan de rekenkamerfunctieHet
lijkt mij dat dit zaken zijn waarover de raad dan ook al spoedig
beslissingen moet nemen.
Tijdens de behandeling van de Wet dualisering diende de Christen-
Unie twee moties in over vde nieuwe wethouder'Beide moties
werden helaas verworpen.
De eerste motie stelde dat de wethouder ingezetene zou moeten zijn
van de gemeente. Wij vinden dat het meest logisch. Lokale binding
is toch een minimum vereiste voor iemand die bestuurlijke
verantwoordelijkheid in een gemeente wil dragen. Maar een
meerderheid vond dat het voor uitzonderingsgevallen mogelijk moet
zijn dat een partij een wethouder van buiten haalt.
De tweede motie ging over het vereiste dat een wethouder op de
kandidaatlijst voor de verkiezingen moet hebben gestaan. Dit
amendement kreeg alleen steun van CDA, SGP en SP. Wij adviseren
alle partijen hier in de raad om dit wel te doen. Wees helder naar
de burgers over de namen van de personen die mogelijk wethouder
kunnen worden als collegeverantwoordelijkheid aan de orde is. Het
kan toch niet zo zijn dat er straks wethouders komen wiens namen
in de aanloop naar de verkiezingen nooit genoemd zijn en die
mogelijk ook bij de Leeuwarder bevolking totaal onbekend zijn en
die zelfs uit een andere gemeente ingevlogen kunnen worden. Daar
willen wij niet aan mee doen.
Aardig om in dit verband ook nog te noemen is het amendement van
de Christenunie dat wel is aangenomen en dat toch weer iets
afsnoept van de dualisering: het college moet op verzoek van de
raad inlichtingen verschaffen over de bestuursbevoegdheden uit
artikel 160, le lid, onder e t/m h. Dit amendement kreeg unaniem
Blad 33
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
steun van de Kamer. Dit amendement stelt voor dat het college op
verzoek de raad inlicht over de uitoefening van de bestuursbe
voegdheid. Het college doet dat uit eigen beweging als die
uitoefening ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente. De
raad heeft bij besluiten, die ingrijpende gevolgen kunnen hebben
voor de gemeente, gelegenheid zijn wensen en bedenkingen ter
kennis te brengen van het college. Hiermee wordt voorkomen dat de
raad altijd pas achteraf zijn oordeel kan geven over de handelin
gen van het college. Het college mag pas een besluit nemen dan
nadat de raad haar bedenkingen en wensen kenbaar heeft gemaakt.
Dit amendement is een versterking van de positie van de raad.
Conform het dualistische model is de bevoegdheid van het college
om bestuursbevoegdheden uit te oefenen onaangetast gelaten.
Doorslaggevend voor de revitalisering van het lokaal bestuur,
zeker hier in Leeuwarden, zal uiteindelijk de cultuurverandering
moeten zijn. Want daar staat of valt uiteindelijk alles mee. Laten
alle partijen in deze raad zich inzetten voor een cultuur van
openheid, verantwoordelijkheid willen nemen en verantwoording af
durven leggen en van samenwerking en niet een cultuur die de
laatste tijd vooral als kenmerkend voor de Leeuwarder politiek
naar voren is gekomen: een cultuur van onderonsjes, politisering
en machtsspelletjes. Laat de insteek van alle partijen in deze
raad zijn: duidelijk, eerlijk en echt. Er zijn een paar aanzetten
gedaan door verschillende partijen in eerste termijn omtrent
openheid en ik hoop dat de partijen zich daarover in tweede
termijn ook duidelijk willen uitspreken.
De ambtelijke ondersteuning zal een belangrijk aandachtspunt van
deze raad moeten zijn. We moeten het als raad niet laten gebeuren
dat door de invoering van de raadsgriffie en het overhevelen van
veel bestuursbevoegdheden naar het college het ambtelijk apparaat
minder beschikbaar is voor de raad. De raadsgriffie kan natuurlijk
nooit de hele ondersteuning van de raad gaan doen. In kleine
gemeenten zal de raadsgriffie waarschijnlijk niet veel meer zijn
dan één van de taken van een al dan niet hoge ambtenaar. Het
college moet ook niet onder het mom van dualisering het ambtelijk
apparaat helemaal naar zich toe gaan trekken. Laten we hierop
letten. Stel als gemeenteraad op z'n minst vast hoe de raadsgrif
fie er uit gaat zien en welke taken de raadsgriffie wel en niet op
zich kan gaan nemen.
Hieromtrent heb ik de volgende motie:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 12 november 2001;
kennis genomen hebbende:
- van de op 19 september 2001 door het Tweede Kamer aangeno
men Wet dualisering;
- van het door de Tweede kamer aangenomen amendement van het
Tweede Kamerlid De Cloe waarin elke gemeente verplicht
wordt met ingang van de nieuwe raadsperiode na de gemeente
raadsverkiezingen van 6 maart 2002 een raadsgriffie in te
stellen;