Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
onacceptabel zijn als de gemeente Leeuwarden voor de kosten op zou
moeten draaien. En wij verzoeken u daarom met klem het rijk aan te
sporen haast te maken met hun initiatief om bij te dragen in de
saneringskosten
Recreatievaart, hier zijn wij met verbazing aan het rekenen
geslagen en wel om het volgende. Anno 2000 zijn de baten, en ik
heb het alleen over de baten, 85.100,-. En de verwachting is dat
in het jaar 2002 en de daarop volgende jaren tot het jaar 2005 de
baten verlaagd zijn naar 55.500,-.
Voorzitter, dat betekent een verlies van 30.000,-- of terwijl
f 66.000,- harde Nederlandse guldens per jaar. Nu wil het feit dat
de Prinsentuin, goed voor 8.000 overnachtingen per jaar, opgeknapt
gaat worden en dat er nieuwe steigers komen. Omdat men en met
recht een toename van toeristen verwacht. Het bovengenoemde zou
dus betekenen dat het liggeld ongeveer gehalveerd gaat worden,
anders kan ik dit verlies niet verklaren. Ik met mijn boerenver
stand zou zeggen, dat met de groei van toeristen onze gemeenten
juist meer geld in het laatje zou moeten krijgen. Graag, wethou
der, een verklaring hierover.
Regeren is voor uitkijken is het bekende spreekwoord. Maar in
beleidsproduct parkeren staat dat wij nog steeds 2 parkeergarages
hebben. Voor zover ik mij kan herinneren, hebben wij vorige maand
officieel de 3e parkeergarage op het Hoeksterend geopend. Door het
weglaten van deze garage ontbreken de kosten en de baten in het
programma en geeft het dus een vertekend beeld aan voor deze
begroting. Ook graag hier een verklaring.
De hondenbelasting. Hier ontstaat bij ons enige verwarring. Bij
beleidsproduct voorzieningen honden zien wij de lasten en het
saldo maar ontbreken de baten. Deze baten vinden wij terug bij
beleidsproducten algemene belastingen. Nu hebben wij bij de
behandeling van de Perspectiefnota besloten dat hondenbelasting
een doelbelasting zou worden. Dus hoort deze belasting naar onze
mening niet thuis bij de algemene middelen, maar bij voorzieningen
voor honden. Ook graag hier uitleg.
Onze fractie zou ook graag wat meer duidelijkheid willen hebben
over salarissen van het ambtelijke apparaat. In de begroting van
vorig jaar werd een bruto salaris van f 83 miljoen opgenomen. In
de begroting van 2002 gaat men ervan uit dat deze neerkomen op
f 93 miljoen gulden. Dat is toch een lasten stijging van f 10
miljoen of wel een verhoging van 11%. Als we het anders formuleren
en volgens het gegeven uitgaan van 934 personen die aanwezig zijn,
dan zou dat neerkomen op een gemiddeld bruto salaris van
f 100.000,- per jaar. Nu zal een baliemedewerkster niet dit
salaris ontvangen en zo zal een topambtenaar niet voor dit salaris
te werk willen worden gesteld. Onze fractie, en ik nemen ook aan
dat er andere fracties zijn, wil best wel eens inzage hebben in de
individuele salariëring van ambtenaren. Misschien dat de wethouder
ons deze gegevens kan toesturen of deze nader besproken worden.
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
Wij hebben vernomen dat de vakbonden volgend jaar de lonen willen
bijstellen vanwege de huidige inflatie van 4,3%. Komt neer op een
lastenverzwaring voor de gemeente van f 4 miljoen vanwege de
loonstijging. Mochten deze loonsverhogingen doorzetten, hoe denkt
het college deze te kunnen dekken.
De Voorzitter: Dank u wel, mevrouw Dolstra. Als ik mij niet vergis
dan zat er in uw inbreng een behoorlijke hoeveelheid wat ook
ingebracht had kunnen worden in de commissievergadering. Van tijd
tot tijd zal ik u daarop attenderen, als het nodig is uiteraard.
Wij hebben alle sprekers nu gehad en we hebben ook een groot
aantal moties gehad, en misschien is het goed om verwarring te
voorkomen dat we even met elkaar die moties doorlopen, en in ieder
geval die nummering gelijk hebben.
Motie nr. 1 van de Partij van de Arbeid gaat over de beleidsvoor
stellen hoe burgers of instellingen betrokKen kunnen worden bij de
uitwerking van het beleid.
Motie 2 van de Partij van de Arbeid over de uitbreiding van 32 uur
naar 38 uur van WIW-werknemers
Motie 3 zijn de dualiseringsvoorstellen van de CDA-fractie.
Motie 4 van de PAL/GroenLinks-fractie noem ik de declaratiemotie.
Dan krijgen we een amendement, a. 1 van de nieuw Leeuwarder Partij
over om de verhoging van het minimum bedrag van de algemene
reserve
Motie nr. 5, mag ik die de oranje- en horecamotie noemen.
Motie nr. 6 wordt dan oranje en feest, ook een motie van de NLP.
Motie 7 is van NLP en SP over zo groot mogelijke openheid van het
bestuur
Motie 8 van de SP over het beleggen van openbare bijeenkomsten
waarbij alle partijen en Leeuwarden burgers concreet initiatieven
te verbeteren etc, etc kunnen inbrengen.
Motie 9 van D66 over investeren in de kwaliteit van het bestuur.
Motie 10 van de Christenunie over de extra uitgaven die boven op
de kosten van de invoering van de dualisering komen.
Motie 11 vasthouden aan de huidige planning van de Perspectief
nota, ook van de Christenunie.
Motie 12 van de Christenunie, concrete voorstellen die ertoe
leiden dat afspraken wel nauwgezet worden nagekomen.
Dan hebben we motie nr. 13 als laatste, het voorstel om de
uitvoering van het beleidsplan mogelijk te maken.
Dan heb ik alles.
Het is u bijna 4 uur. Het college wil graag even de tijd hebben om
de moties te bespreken met elkaar. U wilt graag theedrinken,
zullen we afspreken dat wij om 16.20 uur hier weer bij elkaar
zijn? Ja, dank u wel.
De Voorzitter schorst om 16.00 uur de vergadering.