Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
De Voorzitter heropent om 16.35 uur de vergadering.
De Voorzitter: Namens het college wil ik u graag dank zeggen voor
uw inbreng in de eerste termijn. Het is aan mij om alle terechte
opmerkingen - alle opmerkingen die u maakt zijn terecht overigens,
maar sommige zijn meer terecht dan andere - die u hebt gemaakt
over dualisering als eerste te becommentariëren. Dat wil ik graag
doen en dat betekent dat ik nu vers van de lever de opmerkingen,
die vrijwel alle partijen gemaakt hebben, over datgene wat
dualisering ons kan brengen, de mogelijkheden maar ook de
problemen, zal becommentariëren.
Wij zijn met u van mening dat dualisering een geweldige kans voor
ons kan betekenen, om datgene waar wij voortdurend tegen aanlopen,
namelijk, dat er iets mis zou zijn met onze bestuurscultuur
daarmee aangepakt wordt. Dat u dat ook, de ene wat duidelijk dan
de ander, naar voren brengt is terecht.
Het betekent wel, en ik denk dat we ons dat heel goed moeten
realiseren, dat de dualisering een geweldige cultuuromslag
betekent. Want je moet echt op een andere manier met elkaar
omgaan. Een manier waarop wij in raden al decennia lang, als sinds
Thorbecke, met elkaar omgaan, is dan afgelopen en dat betekent dat
er inderdaad een waardescheiding komt te zitten tussen u en ons,
voor zover de personen nog dezelfde zijn natuurlijk. En dat zal
toch even wennen zijn. Dat zal wennen zijn, want ik merkte ook in
uw inbreng dat een aantal van u nog refereerde aan iets wat we
best nog even samen kunnen doen. Ja, dat kan niet meer, als we de
dualisering ingevoerd hebben, dus na maart, dan hebben wij onze
eigen taken en bevoegdheden en dan moeten we nu niet al beginnen
met te zeggen: dat en dat kunnen we nog wel even samen doen. Ik
sluit het natuurlijk niet uit dat er in politiek verband van tijd
tot tijd tussen een wethouder en zijn partijgenoot nog wel eens
een telefoontje gewisseld zal worden, niets menselijk is de
politiek vreemd, maar het spel is zodanig dat raadsleden een
andere taak hebben dan de wethouders en dat wethouders ook geen
lid meer zijn van de raad. Allemaal zaken die we weten, want dat
hebben we allemaal gelezen, maar waarvan ik wel denk dat daar we
daar nog erg aan zullen moeten wennen.
In de behandelingen is volstrekt terecht aangegeven dat de raad
ook versterkt zou moeten worden in zijn taak en dat de raad
daartoe ook een instrumentarium zou moeten hebben en men heeft dat
gevonden in de figuur van de raadsgriffier
Verder is er niet definitief gekozen voor het verplicht invoeren
van de rekenkamer, maar dat zijn wel zaken die aan de orde kunnen
komen
Al dat soort aspecten, wat het nou betekent voor de situatie in
Leeuwarden, moeten wij uitwerken met elkaar. We kunnen op dit
ogenblik nog niet zeggen hoe we dat doen, want daar moeten we met
elkaar over discussiëren en dat kunnen we nog lekker met elkaar
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
doen. Want na maart moet dat niet meer op die manier gedaan
worden
Als ik kijk naar de moties, die u hebt ingediend, heeft een groot
aantal moties daarmee te maken. Die zou ik graag met u willen
doorlopen
Dan begin ik met motie nummer 3 van het CDA-fractie.
De CDA-fractie heeft een vijftal voorstellen gedaan die allemaal
te maken hebben met de cultuuromslag cq. met het invoeren van de
dualisering. Ik zou die graag even punt voor punt met u willen
doorlopen
Als je kijkt naar punt 1, dat is 'de discussie over herbezinning
en mogelijke herijking van de bestuurscultuur en structuur zo
spoedig mogelijk te starten waarbij alle partijen, die vertegen
woordigd zijn in de gemeenteraad, worden betrokken'. Dat nu lijkt
mij typisch iets wat de raad cq. de politieke partijen zelf moeten
starten. Dat lijkt ons niet iets wat gestart moet worden door het
college van B. en W. Ik heb van een aantal partijen, met name in
ieder geval de Partij var. de Arbeid, ook wel ideeën erover
gehoord, dat ze dat van plan zijn. Dus ik zou u graag willen
adviseren dit punt nr. 1 vooral als een advies aan u zelf te zien.
Bij punt 2, 'de discussie over de structuur voorshands te beperken
tot het al of niet instellen van een Rekenkamer en de daarbij
horende taken alsmede de taken en rol van een in te stellen
Griffiersbureau'
We zijn natuurlijk, zoals ik net zei, bezig met de voorbereiding
van die discussie of we al dan niet een Rekenkamer moeten hebben
en wat een Griffiersbureau zou moeten gaan betekenen. Als u zegt
'voorshands te beperken'dan neem ik aan dat u niet bedoelt dat
we niet een discussie zouden moeten hebben over wat dan de nieuwe
rol van de raad wordt en wat de nieuwe rol is van de wethouders.
Want dat zijn wettelijke gegevens voor ons. De discussie zou dan
echt moeten gaan over die aspecten die hier genoemd zijn, alsmede
hoe wij dat met elkaar vorm gaan geven, over die uitspraken die nu
heel duidelijk in wet zijn vastgelegd.
Punt 3, 'dat het noodzakelijk is de resultaten van de discussie
beschikbaar te hebben direct na de gemeenteraadsverkiezingen van 6
maart en alsdan bespreken in de commissie Bestuur en Middelen'
Dat vind ik volstrekt terecht.
Punt 4, 'de formele besluitvormingen over de gewenste veranderin
gen in structuur te laten nemen door de raad, samengesteld op
basis van de verkiezingen van 6 maart 2002'
Punt 5, alsmede 'de financiële consequenties voor de door de
(nieuwe) raad gewenste wijzigingen in het kader van de dualisering
via wijziging van de begroting 2002 te zijner tijd te regelen.'
Punt 4 en 5 ben ik het geheel mee eens.
Het geheel van die motie overziende, zou ik aan u willen vragen of
het mogelijk is dat u accepteert dat we deze motie overnemen wat
betreft de punten 3, 4 en 5Omdat dat volstrekt heldere zaken
zijn, zoals dat moet gebeuren. Dat wij bij punt 2 met elkaar
afspreken dat dit zaken zijn die in commissieverband zo snel