Blad 42
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
mogelijk geregeld moeten worden en dat bij punt 1 u overneemt dat
dit een advies is dat vooral aan uzelf gericht is
Dan ga ik naar motie nummer 10 van de Christenunie over de
dualisering. Daar wordt de vinger op de zere plek gelegd van de
financiële middelen. Terecht dat u er aandacht voor vraagt. U weet
wellicht niet of misschien ook wel, dat er op dit ogenblik
onderhandelingen plaatsvinden over de financiering daarvan. De VNG
doet op dit ogenblik een inventarisatie per grootte van gemeente,
wat deze kosten zouden betekenen, en heeft op basis daarvan een
onderhandelingstraject in werking gesteld met het Ministerie van
BZK. Hangende de uitvoering van deze activiteiten zouden wij u
willen adviseren om deze motie boven de markt te laten hangen. Dan
kunt u hem later nog indienen, als blijkt dat er geen bevredigde
oplossing is gevonden voor het financiële aspect.
Dan ga ik naar een aantal andere moties die zijdelings of geheel
ook met de portefeuille van de burgemeester te maken hebben.
Bij motie nummer 1, van de Partij van de Arbeid, wordt verzocht om
bij 'beleidsvoorstellen voortaan een paragraaf opgenomen te zien
waarin staat hoe burgers of instellingen tot dan toe betrokken
zijn geweest en hoe bij de verdere uitwerking van het beleid
betrokkenheid van diegene die met het beleid of de gevolgen ervan
te maken zullen krijgen, georganiseerd en gerealiseerd kan
worden'Als u akkoord gaat met de interpretatie dat het dan
beleidsvoorstellen moeten zijn waarvoor het ook relevant is dat
daar de burgers bij betrokken worden en dat daar aandacht besteedt
wordt in de beleidsvoorstellen dienaangaande, dan kunnen we ons
daarin vinden. Maar we moeten wel duidelijk zijn met elkaar, het
betreft dan beleidsvoorstellen die direct te maken hebben met
aspecten waar de burgers mee te maken hebben.
Dan ga ik naar motie 5, de oranje en horeca motie, als ik het zo
nog eens mag zeggen. Het college wil deze motie overnemen.
Dan ga we naar motie 7 van de NLP- en SP-fractie. Daar wordt
gevraagd te besluiten:
1, 'dat de notulen van alle besloten vergaderingen van raadsadvies-
commissies na één jaar openbaar worden, indien het gemeentelijk
belang zich daar niet meer tegen verzet'Het college kan zich
daar geheel in vinden.
2, 'dat indien het college van mening is dat het gemeentelijk
belang openbaarmaking ongewenst maakt, zij dit onder opgave van
redenen meedeelt aan de commissie waaronder Bestuurlijke Zaken
valt'Daar kunnen we ons ook geheel in vinden. Nemen we ook over.
3, 'dat indien twee of meer in de raad vertegenwoordigde partijen
van mening zijn dat het college ten onrechte een beroep doet op
het gemeentelijke belang aan de commissie van Beroep- en Bezwaar
schriften van de gemeente Leeuwarden om een bindend advies zal
worden gevraagd'Daar willen wij ons nader over beraden, hoe je
dat uit moet werken. Dat kunnen we nog niet overnemen.
Blad 43
Verslag van de raadsvergadering van 12 november 2001
Dat betekent dat wij de eerste twee aspecten van deze motie graag
overnemen. Punt 3, moeten wij verder uitwerken, moeten we ook
bekijken hoe dat het beste zou kunnen.
Punt 4, 'dat dit besluit van toepassing wordt gevraagd op
vergaderingen die vanaf de installatie van de huidige raad zijn
gehouden'. Dat moeten we ook even bekijken.
Maar in uw uitgangspunten en uw onderliggende wensenpatroon kunnen
we ons geheel vinden.
Dan gaan wij naar motie 8. Dat is ook een hele interessante motie.
Daar vraagt de SP-fractie of 'het college op korte termijn, maar
ieder geval voor de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen, een
openbare bijeenkomst wil beleggen waarbij alle politieke partijen
en Leeuwarder burgers concrete initiatieven ter verbetering van de
vertrouwensrelatie tussen burger en politiek aan kunnen dragen'
Dat nu, meneer Boorsma, lijkt mij typisch iets van de politiek,
van de uitvoerende politiek. Dus ik zou deze motie, als ik u was,
meenemen naar de politieke partijen.
Voor een deel of geheel eigenlijk geldt dit ook voor de motie nr.
9 van de D66-fractie. Wij zijn het uiteraard zeer met u eens dat
investeren in de kwaliteit van het bestuur een groot goed is. Dat
betekent dat opleiding en training van grote betekenis kan zijn.
Maar u zult het wellicht ook met ons eens worden, als u het nu al
niet bent, dat dit een zaak is van politieke partijen. Alle
politieke partijen hebben eigen scholingsprogramma's, hebben ook
eigen scholingsbudgetten. Het zou niet zo moeten zijn dat een
gemeenteraad hier leden van de gemeenteraad gaat vormen, scholen,
coachen en wat dies meer zij, dat is typisch een zaak van
politieke partijen, die hun eigen politieke uitvoeders en
politici, of ze nou in raden, in staat of in kamer zitten, hun
eigen mensen scholen. Want het beste is nooit goed genoeg voor de
eigen politieke partij, niet waar.
Dat betekent dat ik hiermee de eerste termijn van mijn kant
behandeld heb.
Ik wil nu graag het woord geven aan de wethouder, mevrouw de Haan.
Mevrouw De Haan (weth.): Ik wou graag starten met een opmerking
over de financiële positie en hoe het college daar tegen aankijkt.
Daarmee reagerend op de signalen uit de raad die, als het over het
algemene beeld gaat, eigenlijk wat somber zijn. In ieder geval
weer wat somberder dan bij de PerspectiefnotaEigenlijk kun je
zeggen de afgelopen jaren kregen we steeds signalen vanuit de
raad, het gaat goed in Leeuwarden, maar pas op. Nu beginnen de
verhalen een beetje somberder te worden van: het financiële beeld
loopt terug. De vraag is of dat zo terecht is. We hebben perspec
tief een meerjarenraming aangeboden, een sluitende meerjaren
raming en algemene reserve op de f 15 miljoen. Dat zijn in feite
ook de uitgangspunten, zoals we die met elkaar afgesproken hebben.
Als je kijkt hoe dat beeld van nu afwijkt ten opzichte van